Eggersmann mineral bricks ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Eggersmann mineral bricks ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 09:22

Nog steeds zoekende naar het perfecte vitamine brokje kwam ik de eggersmann mineral bricks tegen bij zooplus. Van Metazoa werden alle twee mijn pony's jeukerig, vandaar dat ik daar weer mee ben gestopt.

De mineral bricks spraken mij mede aan omdat het grotere brokjes zijn waar je maar een paar van hoeft te geven, handig voor voeren op de wei. :j

Nu vroeg ik mij af of mensen hier al ervaringen hebben met de mineral bricks? En of er misschien iemand is met veel verstand van voer die mij iets kan vertellen over of ik hier uberhaupt een goed iets heb gevonden. :)

Het gaat om deze brokken:
http://m.zooplus.nl/shop/paarden/voersu ... ets/497779

beatje

Re: Eggersmann mineral bricks ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:28

Die heb/had ik.Ik ben juist weer metazoa gaan voeren.Het paard waarvoor ik ze gekocht heb vind ze niet lekker.Gelukkig een ander wel dus voer ik ze daar als beloningsbrokje aan op.
De brokjes zijn erg hard en groot .Ik was er wel enthousiast over, de paarden over het algemeen minder.De oudjes kunnen het echt niet eten omdat ze te hard zijn volgens mij,die laten het brokje zo weer uit hun mond vallen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 10:02

Bedankt voor je reactie! Ik heb gister de 4 kg proefverpakking besteld, komt vandaag binnen. Ik heb zelf shetlanders dus dan hoop ik maar dat ze het kunnen kauwen. :=

Heb je het een tijdje gevoerd of vrij kort?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:05

Ik heb ze in mijn zoektocht meegenomen in de vergelijking, maar ben uiteindelijk voor agrobs weidemineral gegaan.
Zelfde voordeel van makkelijk voeren door het grote formaat, 10 tot 15 gram per 100 kg lichaamsgewicht, dus ook qua hoeveelheid erg handig.

En word over het algemeen erg goed gegeten(er staan hier 6 ponies, ze eten het allemaal graag als ze de kans krijgen)

Geloof dat mijn keuze ook door de hoeveelheid ijzer(agrobs erg laag) en magnesium en zink,( agrobs relatief hoog in de weidemineral)
Is beinvloed. Maar dan zou ik ze weer even naast elkaar moeten leggen kwa gehaltes.

Op http://www.Pferdefutter.de erg makkelijk te vergelijken , veel info en gebruikers reviews.
Ik bestel het bij renee wielens(importeur) in haaksbergen, of bij pferdefutter.de, die hebben ook hele beschaafde verzendkosten naar nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:13

Mijn paard vond ze niet lekker.
Ik heb wel voer van hetzelfde merk overigens.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:17

Ik ben erg tevreden over de mineral bricks!! :j

Zowel mijn jonge (kieskeurige) merrie als mijn sportpony aten ze graag en deden het er super op!

Ik vind ze erg makkelijk te voeren en fijn te doseren. Ik ga er ook zeker weer op over als paard weer thuis is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:15

MDJ schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik heb gister de 4 kg proefverpakking besteld, komt vandaag binnen. Ik heb zelf shetlanders dus dan hoop ik maar dat ze het kunnen kauwen. :=

Heb je het een tijdje gevoerd of vrij kort?

Toch wel vrij lang,heb in mijn enthouisasme 25 kilo besteld :o .Verhoudingsgewijs is dat natuurlijk goedkoper en met meerdere paarden hier.Maar dan moeten ze het wel eten :+ .
Ik moet zeggen dat ze de metazoa ook niet echt lekker vind hoor.Het is gewoon een vreselijke zeur.Fiberforce ,nature's best ,subli dieet ,alles wat goed voor haar is mot ze niet.
Gelukkig staan er hier ook alles eters.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:51

Vandaag begonnen met het voeren van de mineral bricks. Vind het formaat erg handig, ter grootte van normale paardensnoepjes. Op de verpakking adviseren ze ca. 3 stuks per dag voor een klein paard/pony, ik heb mijn shetlanders twee per pony gegeven. Volgens mij vonden ze ze wel lekker want ze bedelden om meer. :D

Ben erg benieuwd hoe ze het er op gaan doen, als ik het niet vergeet zal ik even updaten zodra ik door mijn 4 kg heen ben. :j

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:14

Ik voer dit nu een aantal maanden aan mijn sobere E-pony. Zij lustte 'gewone' vitamine en mineralenbrok niet en toen leek dit me wel handig. En handig vind ik het zeker, je kunt ze inderdaad als beloningsbrokjes voeren. Een oude merrie van 30 met een slecht gebit bedelt bij mij ook om deze toch wel harde brokje en ze krijgt het gewoon weg. Ik voer trouwens zo'n 100 gram per dag, dat zijn ongeveer 10 brokjes.

Het enige wat ik niet heel goed uitgezocht heb en waar ik ook wel benieuwd naar ben, zijn de verhoudingen binnen het brokje. Is het echt een goede uitgebalanceerde vitamine en mineralenbrok?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:18

Daar ben ik ook heel benieuwd naar sarah_elise. Ik heb daar zelf alleen niet zo veel verstand van.. Hopelijk meld iemand met veel verstand daar van zich nog. :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:28

Iemand die er heel veel van af weet vooral welke verhoudingen een paard nodig heeft is Assiepassie hier op bokt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:13

Als ze je bevallen moet je ze bestellen bij de zooplus.de daar zijn ze goedkoper en de grote 20kg zak is ook veel goedkoper dan de 4 kg.

Knap Sarah dat de 30 jarige ze zo weg krijgt.Hier lukt het de oudjes echt niet.Nu heeft de ene ook bijna geen tanden meer,die eet alleen sp van subli.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:21

Ik voer ze sinds kort. Zowel klein als groot eet ze met smaak. Vind het prettig voeren had voorheen van marstall maar dan loop je weer te klooien met een bak.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:47

Ik heb ze ook lange tijd gevoerd, alleen heb ik twee maal bij twee verschillende paarden een slokdarmverstopping gehad door deze bricks. Daarom geeft ik ze nu niet meer. Ik geef nu de Eggersmann aminoral dat is in poedervorm.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 11:41

Hoeveel voerde jij er van Benita? Naar verhouding voer ik er namelijk maar 2 per pony, zo weinig kunnen ze bijna geen slokdarmverstopping van op lopen toch? Heb het een aantal keren gezien bij een paard en wat is dat een naar gezicht, hoop het nooit met mijn eigen mee te maken. :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:56

Mag het je troosten MDJ, mijn paard heeft ook al een slokdarmverstopping gehad.Maar nog nooit van deze snoepjes en die krijgt er toch rustig 6 per keer.
Ik denk dat slokdarmverstoppingen vooral een kwestie van pech is.
Ondanks dat deze brokjes hard zijn is mijn ervaring, omdat ik een grote zak heb gekocht, dat ze op den duur door vocht ook makkelijk uit elkaar vallen.Dus ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:30

MDJ schreef:
Hoeveel voerde jij er van Benita? Naar verhouding voer ik er namelijk maar 2 per pony, zo weinig kunnen ze bijna geen slokdarmverstopping van op lopen toch? Heb het een aantal keren gezien bij een paard en wat is dat een naar gezicht, hoop het nooit met mijn eigen mee te maken. :(:)

De paarden die van deze bricks een slokdarmverstopping kregen, gaf ik er volgens mij een stuk of zes (is al weer even geleden). Ze zijn erg groot en als ze niet goed kauwen dan kunnen ze vast komen te zitten. Ik geef ze in ieder geval daarom niet meer.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:45

Tja ik vind ze eigenlijk niet verschillen van de gemiddelde paardensnoepjes qua grootte en hoe hard ze zijn. Miss ook gewoon een gevalletje pech, sommige paarden gaan ook niet goed met stukken wortel om.