Net verpakt hooi voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Net verpakt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:58

Hallo,

Afgelopen vrijdag is ons hooi verpakt in grote balen(250kg) nadat het die zondag ervoor gemaaid was. Nu had ik niet van tevoren gelezen dat net verpakte balen minimaal nog 6 weken moeten staan... Domdomdom..
Nou hebben wij net de eerste baal opgehaald en opengesneden. Het hooi is nog erg groen en nat... vrij logisch dus...
Het hooi ligt nu uit elkaar in de schuur om te drogen, maar kan het kwaad om het een beetje te voeren? En droogt het op als we het uit elkaar laten liggen in de schuur?

Ik baal als een stekker dat ik dat niet eerder had gelezen, maar wij zijn echte leken op dit gebied en de boer had ons dit ook niet verteld -O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:01

Als je het geen probleem vind dat de hele boel aan de race gaat kun je dit rustig geven....
Leg die baal weg zodat er geen beesten bij kunnen komen en hoop dat er geen schimmel in komt. Het fermentatieproces is nu afgebroken en je moet over een week of wat nogmaals beoordelen of je dit als hooi of als stalbedekking moet gebruiken. Koop, tover, haal een baal die wel ouder is en geef dat aan je beesten. Voor één keertje liever geen eten dan race eten.

Domdingske ;) Ik denk dat je deze fout nooit eer maakt, wat zul jij een stress hebben
Laatst bijgewerkt door mrie op 17-08-15 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

marissa161

Re: Net verpakt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:07

Stress valt wel mee. We hebben nog meer dan 30 kleine baaltjes hooi op de zolder liggen, maar het is wel balen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:08

Ow gelukkig maar.

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:00

Fijn dat je nog wat achter hebt liggen. Wel onhandig (expres?) van de boer dat hij het niet verteld heeft, maar ach, kan hij ook vergeten zijn! :)

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:30

Dat is jammer ja maar wat Mrie zegt, beter even wachten dan allemaal aan de groene dunne.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:35

niet verpakte balen moeten ook 6 weken "rusten".

ik vrees ook dat het hooi niet voldoende snel en gelijkmatig gaat drogen om nog bruikbaar te zijn. Zoveel mogelijk openleggen en dagelijks opschudden/draaien