Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:18

Ik vind het heel moeilijk om dit verhaal hier neer te zetten omdat dit ooit een zo machtig paard is geweest, en nu, is het een wandelend skelet door het weiland. Twee dierenartsen hebben gezegd dat ik haar moet laten inslapen, maar dit is voor mij nog geen optie. Ze eet goed, heeft appeltjes en heeft nog een fris koppie. Laat ik bij het begin beginnen en ik hoop dat iemand het verhaal herkend.

In 2009 heb ik Relrite verkocht, bij deze eigenaar kreeg ze na anderhalf jaar linksachter een peesblessure. Hier heeft ze een jaar mee op rust gestaan. De toenmalige eigenaresse heeft haar toen weer opgepakt, maar ze liep nog steeds niet goed. Ook had ze ondertussen een kneuzing opgelopen aan haar rechter achterbeen. Begin 2013 heb ik haar terug gekregen. Ze hoefde van mij niks meer te doen, maar wilde wel graag een veulen van haar. Ze is toen onder de hengst geweest en in 2014 heb ik een heel mooi hengstenveulen van haar gekregen. Dit jaar is zij weer onder de hengst geweest. Toen ze in november op stal kwam te staan ging het hard achteruit met haar. Ze kwam daar te weinig buiten en in december ben ik ook van stal verhuisd. Hier kwam ze veel buiten, maar ze werd nog niet echt beter. Ik baalde eerlijk gezegd van haar dracht en was bang dat het allemaal te zwaar voor haar was. In november ben ik nog met haar bij Rodinde (oa DA) geweest, die wilde haar niet behandelen en zei dat ik haar het beste kon laten inslapen. Maar zolang ze nog kan liggen en opstaan was het oke.

Maart dit jaar kreeg ze een miskraam. De dracht bleek een tweeling te zijn (ze is wel gescand geweest maar ze hebben het ei voor een cyste aangezien ;( ) en werd verworpen in de zevende maand. Met Relrite was gelukkig alles goed gegaan en stond snel weer in de benen. Aan de ene kant was ik opgelucht omdat ik dacht dat Rel nu voor zichzelf kon gaan zorgen. Maar niks was minder waar, het ging absoluut niet beter met haar. In april heb ik haar dan ook dag en nacht het land op gedaan zodat ze niet meer in een box hoefde te staan. Ze heeft namelijk erg veel moeite met lopen als ze stil heeft gestaan. Ook staat ze graag als een berggeit.

Ze staat op een land van 5 hectare samen met een B pony. Ze heeft alle ruimte en staat vollop in het gras. Ik voer haar elke dag brok, muesli, senioren voer van subli, slobber en pulp samen met verschillende sublementen voor haar gezondheid, spieren en gewrichten samen met pure magnesium. Begin april is Reinder Schuurmans (DA) geweest op een vrijdag, hij was van mening dat het ook Rel haard tijd was geweest. Zoals ze er toen bij stond was ik het ook met hem eens. Ik zou die maandag haar wegbrengen. Maar die zondag ervoor begon ze weer met lopen en kon ik haar niet wegbrengen.

Ondertussen stapt ze wel al beter en staat ze minder als berggeit. Ze eet goed, ze hinnekt ook als ik met voer aan kom, maar ze blijft broodmager. Ze is ontwormt en aankomende week heeft ze haar jaarlijkse gebitsonderhoud.

Herkent iemand mijn verhaal? Ik wil haar zelf nog graag laten laseren door R. van Dokkum, maar die kan op het moment niet behandelen (ik ben mij er bewust van het gene wat hij heeft gedaan, maar hij heeft ook hele goede dingen gedaan en is een beetje mijn laatste hoop).

Tips, meedenken, hard op denken, alles is welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:23

Heb je bloedonderzoek laten doen?

En hoe zit het met haar hoeven en benen?
Pijn daar in kan leiden tot die stand
Laatst bijgewerkt door ellepel op 17-08-15 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:25

Je schrijft dat je haar niet kan laten gaan, ondanks dat twee dierenartsen (en niet de minsten zo te zien) je hebben aangeraden om haar te laten gaan.

Wanneer is het dan voor jou dan wel een optie?

Op IM staat een topic van iemand die vandaag haar paardje heeft laten inslapen. Verhaal kwam in mijn ogen wat overeen met jouw verhaal. Misschien heb je er wat aan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:26

Haar koppie is goed, haar lijf wil niet meer.....
Ik zou haar laten gaan....
Paard is altijd goed voor jou geweest, probeer ook goed voor haar te zijn en laat haar los....

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:26

Pff gek zat allemaal!

Heb je je paard ook lichamelijk na laten kijken? Door een osteopaat of iets dergelijks?

Wij hebben de ervaring gehad met een jong paard, graatje mager en stond als een berg geit, paard bleek zo 'naar de knoppen' tezijn dat alle energie werd op ge slurpt door de pijn...

Ik heb hem laten behandelen, aqua trainen en fysiotherapie fysiotherapie, Binnen no time zag je dat hij aankwam!en nu 3 jaar verder blij dier en goed op gewicht.

Mijn ervaring is dat pijn in bijv rug/nek heel veel ernergie slurpt en daar mager van kunnen worden en blijven..

Succes! En ik hoop dat het goed komt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:28

Zijn de nageboortes er wel goed afgekomen?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:28

Rocamor ik snap jou reactie en ik zal ook niet een paard in leven houden wat oneerlijk is. Maar ze is nog steeds zichzelf, het verhaal klopt voor mij ergens niet. Pas als ik echt alles gedaan heb wil ik het opgeven. Maar voor mijn gevoel heeft Rel het nog niet opgegeven. Ik ga dat topic opzoeken.

Ellepel geen bloed onderzoek gedaan omdat de DA's niks meer voor haar wilde doen. Maar op aanvraag zullen ze dit wel doen denk ik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:28

Een bloedonderzoek is een goed inderdaad. En wat ik je kan aanraden is een afspraak bij Praktijk Den Hoek.

Maar ik denk dat je wel moet gaan bedenken waar de grens ligt. Wanneer is genoeg genoeg.. Trek een streep en zorg dat je daar niet overheen gaat.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:31

Nageboortes zijn er goed afgekomen. Is door de DA gechecked.

Ik heb ik 2013 veel gedaan samen met Reinder Schuurmans aan chiropractie, maar dat heeft haar toen des tijd niet geholpen. Dit was wel voor die tweeling dracht. Toen was ze ook al minder in de benen, maar wel gewoon op gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:32

Moeilijk hoor om die streep te trekken,
Zou nog kijken naar volledig bloedbeeld, meende dat chronisch botulisme ook dit soort symptomen kan geven.

Ibbel

Ze staat als een berggeit. Wat bedoel je daarmee? Met 4 benen bij elkaar onder het lichaam? Is ze dan niet aan 4 benen bevangen?

Ceasar2015

Den Hoek doet veel meer als Chiropractie! Kijk maar eens op hun website.

Temeraire

Wat vervelend!
Maar je hebt dus eigenlijk geen idee wat ze mankeert?
Ik snap best dat je eerst wat meer onderzoek wilt doen voordat je een definitieve beslissing neemt.
Ze kunnen goed ziek worden als de nageboorte er niet goed afkomt en als ze cushing blijkt te hebben bijvoorbeeld dan is daar met medicatie nog goed wat aan te doen.

Haar gebit is in orde?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:33

littleroosie schreef:
Rocamor ik snap jou reactie en ik zal ook niet een paard in leven houden wat oneerlijk is. Maar ze is nog steeds zichzelf, het verhaal klopt voor mij ergens niet. Pas als ik echt alles gedaan heb wil ik het opgeven. Maar voor mijn gevoel heeft Rel het nog niet opgegeven. Ik ga dat topic opzoeken.

Ellepel geen bloed onderzoek gedaan omdat de DA's niks meer voor haar wilde doen. Maar op aanvraag zullen ze dit wel doen denk ik.

Ik zeg niet dat jouw paard en dat andere paard te vergelijken zijn met elkaar. Ken beiden niet.

Wees blij dat Relrite het nog niet heeft opgegeven. Lijkt me niets ergers dan een paard dat zich overgeeft aan de roofdieren: "oke, laat maar, ik red het niet meer".

Als je bloedonderzoek doet, pak dan zoveel als mogelijk. mijn (overigens evenoude) ruin werd ook broodmager. Bloed getrokken. Alles prima in orde. Sta je dan met een goed (gelukkig) bloeduitslag en een (te) mager paard. Bij die van mij lijkt (!) het op stress tgv een te drukke kudde. Hij staat nu op een goede weide met maar een paar paarden en knapt daar zienderogen van op. De jouwe krijgt me nogal geen berg extra voer, dat zou op zijn minst iets moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-08-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:34

Ibbel schreef:
Ze staat als een berggeit. Wat bedoel je daarmee? Met 4 benen bij elkaar onder het lichaam? Is ze dan niet aan 4 benen bevangen?

Dat dacht ik ook al... :\

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:34

Heb je een foto of filmpje van haar terwijl ze in de berggeit-stand staat?
Klinkt als ernstig hoefbevangen.

Douraque

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:35

Zo klinkt het mij ook in de oren icm Cushing eigenlijk

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:36

littleroosie schreef:

Ik denk dat Rocamor mijn topic bedoelt.. linkje staat in mn onderschrift.

Altijd lastig als je denkt dat je nog niet klaar bent

Misschien overheen gelezen hoor maar hoe oud is je paardje? Aziz was inmiddels ook al wel 25 en die wou ik het ook niet aan gaan doen om hem binnenste buiten te laten keren op zoek naar iets om maar een reden te hebben om hem te laten gaan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:37

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat ze al sinds november niet goed is, maar dat er nog geen onderzoeken gedaan zijn en dat er nog niet verder naar gekeken is.
Ik zou het dier naar de kliniek rijden en niet naar huis gaan voor ik zou weten wat er nou eigenlijk mis is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:38

Misschien ook eens testen op leverbot? En bloed zou ik ook laten onderzoeken voor de zekerheid.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:39

Hierbij een foto:
Afbeelding
Ze staat vooral zo met eten uit de voerbak. Tijdens het grazen staat ze niet zo.

Rel is 17 jaar.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:39

Hoefbevangen kan ook best.
Mensen denken vaak dat dit samen gaat met overgewicht maar dat hoeft niet zo te zijn.
Er kan ook een verband zijn tussen aan de nageboorte blijven staan en Hoefbevangenheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:39

Wat ik vreemd vind is dat de dierenartsen geen onderzoek hebben aangeboden om te kijken wat ze nou precies heeft. Ik zou starten met een bloedonderzoek (en gezien de stand ook denken aan cushing/bevangen), en daarna eventueel foto's laten maken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:40

is ze goed ontwormd?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:42

Ze is goed ontwormd. Ik ga morgen bellen voor bloedonderzoek.