Castratie mislukt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stvieee

Castratie mislukt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:34

Hallo,

Een jaar geleden heb ik mijn toen 1,5 jarige haflinger hengst laten castreren. De dierenarts kon maar 1 bal vinden toen hij van te voren heeft gevoeld. Hij vermoedde een klophengst en hij kwam met 2 opties:

of naar de kliniek, of nu castreren in de hoop de 2e bal tegen te komen. Volgens hem had het waarschijnlijk geen zin om te wachten, want hij zou toch niet meer indalen.

Oké.. gekozen voor de 2e optie. En na even zoeken had hij de 2e bal gevonden (eerste was er al uit)

De verwijderde ballen (Let op.. kan voor sommige als schokkend ervaren worden)
http://imageshack.com/a/img673/5353/6SVC4f.jpg

Ik natuurlijk blij.. mijn hengst was nu een ruin *\o/*

MAAR.. het hengsten gedrag van mijn paard werd nauwelijks minder. En een paar weken geleden zag ik toch iets vreemds aan zijn balzak. Het zag er anders uit dan bij mijn "echte" ruin :')

Foto van hoe de balzak er nu uit ziet
http://imageshack.com/a/img661/4215/8QeHHq.jpg

Dus DA opgebeld en die herinnerde zich de castratie nog. Hij is 3-8 komen kijken en was er al snel uit dat er nog een bal in de balzak zat.. Waarschijnlijk heeft hij vorig jaar dus 1 bal en 1 bijbal weggehaald. In het najaar maken we een afspraak om de castratie nogmaals over te doen.

Aan de ene kant ben ik opgelucht: mijn vervelende kleuterpony wordt misschien nog wat rustiger :')
Maar aan de andere kant moet ik nu dus dubbel castratie betalen..

Nu is mijn vraag.. wie heeft dit al eens eerder mee gemaakt? En wat zouden jullie voor nu een goede oplossing vinden wat betreft kosten van 2e castratie..

Groetjes Stevie!

StalNollie

Re: Castratie mislukt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:40

heb je al overleg gehad met je DA? misschien kost het je niks of de helft of wat dan ook. mijn lijkt het een fout van hem dus kosten voor hem. maar goed dat is misschien simpel gedacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:41

Mijn pony kon bij 2,5 jaar 1 bal nog goed verstoppen/intrekken (al had ik er wel duidelijk 2 gevoeld voordat ik de DA belde voor afspraak). Indalen kan dus later dan 1,5 jaar. Op je foto is idd 1 bal te zien, die dingen zijn nl ongeveer even groot en dat klopt niet met je foto. Slordig van de DA die hoort dat toch te weten lijkt mij.

Volgens mij valt dit onder foutje en DA verzekering, maar dat zal je met je eigen DA moeten bespreken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:44

De DA is je niets verschuldigd. Hij heeft zijn best gedaan en achteraf blijkt dat hij daarbij een vergissing heeft gemaakt. DA hebben inspanningsplicht, geen prestatieplicht. Je kunt je schade dus niet op hem verhalen. Je hebt pech.

Als hij aardig voor je is, en hij is in staat om het paard zelf op de kliniek te opereren, dan zou hij je tegemoet kunnen komen in de prijs. Maar beschikt hij zelf niet over een operatietafel, zal je zo compenseren dus een lastig verhaal worden.

Ik heb mijn klophengst toen gewoon meteen naar de kliniek gebracht. Kosten vielen me reuze mee en het herstel was ook zo klaar. Dier is nu 100% ruin, geen twijfel over mogelijk.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:44

Kun je geen overleg plegen over de kosten. De dierarts heeft waarschijnlijk een fout gemaakt. Dus een tegemoetkoming is hierin toch echt het beste. En is hier geen verzekering voor ?

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:47

Ohja sorry.. vergeten er bij te schrijven..

Ik vroeg hem wel van "wat doen we dan met de kosten vd castratie?". Hij heeft hierop gereageerd met.. "we kunnen wel iets regelen, maar als je bij een kliniek een complicatie krijgt zal je ook meer moeten afrekenen. En als die bal er toen nog niet zat kan ik er ook niks aan doen".

Maar ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen en meningen :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:49

maar dit is geen complicatie, en hij had kunnen voelen en kunnen adviseren.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:50

Dees schreef:
De DA is je niets verschuldigd. Hij heeft zijn best gedaan en achteraf blijkt dat hij daarbij een vergissing heeft gemaakt. DA hebben inspanningsplicht, geen prestatieplicht. Je kunt je schade dus niet op hem verhalen. Je hebt pech.

Als hij aardig voor je is, en hij is in staat om het paard zelf op de kliniek te opereren, dan zou hij je tegemoet kunnen komen in de prijs. Maar beschikt hij zelf niet over een operatietafel, zal je zo compenseren dus een lastig verhaal worden.

Hier kan ik me goed in vinden :) Het is een prima man die ook echt wel z'n best doet/heeft gedaan. Het is ook niet zo dat ik er op uit ben om een gratis 2e castratie te krijgen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:53

Als de dierenarts zegt dat hij ze er beide uitgehaald heeft dan vind ik wel dat er verwijtbaar een fout gemaakt is. Overigens dacht ik wel gelijk bij de foto dat het maar 1 bal was.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:57

Maar... niet om het een of ander, maar zelfs ik zie maar 1 bal op die eerste foto. Hoe kan de DA dan zeggen dat ie er twee uitgehaald heeft? Daar snap ik nou niks van.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 13:01

Dat zou dan komen omdat de 2e bal (dat kleine ding) niet volgroeid zou zijn..

Ik weet 't ook niet meer.. Dit is mijn eerste paard dat ik heb laten castreren

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:08

Als hij des tijds heeft bevestigd twee ballen te hebben verwijderd zou ik dat wel degelijk een fout vinden en zou ik het ook niet meer dan netje vinden als hij dat in ieder geval met korting komt oplossen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:12

Er is maar een bal de eerste keer er uit gehaald foutje van de VA dus. En nu ja moeilijk ik zou hem er zeker op wijzen en wie weet komt hij je wat tegemoet maar het blijft anders toch jouw woord tegen het zijne en dat verlies je waarschijnlijk. Wel balen dat je hem nog een keer moet laten castreren niet allen de kosten maar ook weer het risico.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:15

Ik herken jouw verhaal helemaal!
Mijn paard bleek ook een klophengst te zijn. Alleen ik kocht mijn paard als zijnde ruin, maar hij bleek ook nog behoorlijk hengstengedrag te hebben na 1,5 jaar. Bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij wel degelijk nog een (stukje) bal had.
Ik heb de kosten kunnen verhalen op de verzekering van de dierenarts die hem bij de oude eigenaar had gecastreerd (omdat het een verborgen gebrek was). Maar hoe het in jouw geval precies zit, durf ik niet te zeggen.

In ieder geval succes, bij mijn paard heeft die tweede operatie heel goed uitgepakt!