Pony verliest vacht en wordt kaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Pony verliest vacht en wordt kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:13

Sinds een dikke week merken we op dan onze shetlander zijn vacht verliest op zijn hoofd. Het is precies of hij heel erg aan het verharen is zonder dat er iets terug groeit. Je kunt zo al zn haar zonder moeite uittrekken. En sinds vandaag merk ik ook op dat zijn vacht op zn schouders ook dunner aan het worden is, over zijn hele lichaam verhaart hij momenteel dan ook meer dan de andere paardjes.

We hebben echt totaal geen idee wat het kan zijn, de dierenarts is al op de hoogte gebracht. Verder is er totaal niets aan hem te zien, hij eet nog goed, speelt nog met de rest en heeft geen pelletjes of korstjes aan zn huid.
Ik ben aan het denken om een bloedtest te laten doen omdat hij naar mijn idee misschien iets tekort zou kunnen hebben, dat is het enige wat ik als oorzaak nu zo kan bedenken, al dat hij wel volledig hetzelfde te eten krijgt als al de rest hier.

Dit is een foto van hem van vrijdag, ondertussen is hij weer wat kaler geworden jammer genoeg.
http://i1110.photobucket.com/albums/h44 ... noz4jq.jpg
Laatst bijgewerkt door Zetta op 16-08-15 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Re: Pony verliest vacht en wordt kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:14

Lijkt op een schimmel, misschien omdat zijn weerstand wat lager is?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:15

Hoe oud is hij?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:15

Maar moet je bij een schimmel dan geen korstjes of pelletjes zien en de andere pony's het ook krijgen?

Hij is 3 jaar.

balanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:08

een paard bij mij op de manege heeft dit ook wel iets minder de DA is ook gekomen en ze hebben toch maar voor de zekerheid bloed laten nemen ze werd kaal ook werd ze veel suffer amper in galop te houden ik weet ook nog niet wat het zou kunnen zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:03

Ik hoor om mij heen dat er dit jaar flink veel huidproblemen zijn bij pony's
Bloedonderzoek is best verstandig om te laten doen, laat dan ook naar seleniumtekort kijken want daarbij krijg je wel dit soort symptomen :j

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:10

balanca schreef:
een paard bij mij op de manege heeft dit ook wel iets minder de DA is ook gekomen en ze hebben toch maar voor de zekerheid bloed laten nemen ze werd kaal ook werd ze veel suffer amper in galop te houden ik weet ook nog niet wat het zou kunnen zijn

Kun je mij op de hoogte houden van haar bloedresultaten?

Dankje ellepel, zal dit onthouden.

Vind het echt raar dat er dus verder aan hem totaal niets te zien is :(

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:14

Kan toch schimmel zijn hoor. Mijn paard kreeg ook opeens kale plekken, onder z'n kin en tussen z'n voorbenen. Geen schilfers of korstjes. DA laten komen, die zei dat het schimmel was. Met imaverol behandeld, toen ging het over.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:18

Het lijkt ook wel een beetje op een schimmel zoals timokyana ook al zegt, er hoeven niet perse schilfers op te komen. Mijn merrie heeft er deze zomer ook last van gehad, dat zag er precies het zelfde uit. Ik heb haar gelijk met imaverol behandeld wat bij haar erg goed aansloeg, heb was na een aantal behandeling helemaal weg.

Bij de andere pony's hoeft het niet gelijk aan te slaan, schimmel is heel besmettelijk maar hoeft niet gelijk te beginnen. Een paard/pony kan het ook even bij zich dragen voor dat het begint, daarnaast zal het er ook vaak net even anders uitzien. Paard van een vriendin had het ook maar dit zag er dan ook heel anders uit als bij mijn merrie.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:19

ik gok ook op schimmel, hoeven geen korstjes of pelletjes bij te zitten. Die van mij heeft het ook nog gehad, ik dacht dat haar vacht in de war was met verharen. Kwam net uit de kliniek, daarvoor vroor het nog, daarna super warm, en toch wat verminderde weerstand door de kliniek. Tot de dierenarts langs kwam voor iets anders en bij de eerste blik al zei dat ze schimmel had.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:28

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:00

Maar kan schimmel dan ook zorgen voor zo'n gelijkmatige haaruitval en dan ook op die plaats?
Ik dacht altijd dat het haaruitval hiervan eerder in "plekken"/bollen voorkwam.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 05:50

Schimmel kan daar zeker voor zorgen, bij mijn merrie begon het ook op haar hoofd.

Maar om voorzorgsmaatregelen te nemen zou ik hem sowieso even apart zetten van de groep als hij in een groep staat. En zelf ook zorgen dat je je handen desinfecteert nadat je met hem gewerkt hebt, daarnaast ook even geen borstels die je voor hem gebruikt voor andere gebruiken. Op die manier weet je zeker dat je andere niet besmet totdat de da heeft bekeken of het idd een schimmel is of iets anders.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:36

Even niet thuis geweest om te reageren. Maar ik kan jullie met geluk zeggen dat hij dus niets mis heeft maar gewoon wat te enthousiast heeft zitten verharen. Viel mij vorige week op dat hij op zn billen een ander kleurtje kreeg en zn haren aan zn buik dikker werden. Met nu een heel weekend weg geweest te zijn zag ik het gisterenavond dan ook direct dat hij overal op zn hoofd terug kleine haartjes krijgt.
Heb er een foto van genomen maar staat nog even op mn gsm, zal kijken om hem morgen te plaatsen. :)