Wond met 'tunnel' in hals paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wond met 'tunnel' in hals paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:05

Toen ik gister bij mijn verzorgpaard was, zagen de eigenaresse en ik plots een wond in de hals met een soort 'tunnel'opening. Het paard had hier al een paar maanden een bult. Had hier in het begin pijn aan, er kwam pus uit bij het knijpen. Er is toen een DA bij geweest welke een echo heeft gemaakt (was niks op te zien) en ook een sneetje in heeft gezet. Toen kwam er echter geen troep meer uit.

Nu lijkt het alsof iets zich eruit heeft gevreten, omdat er een duidelijke ingang te zien is. De wond is verder schoon, er komt geen troep uit.

Is er iemand die dit eerder gezien/meegemaakt heeft/dit herkent? Bij interesse kan ik er woensdag een foto van maken en hier plaatsen. Daar heb ik gister niet aan gedacht.

Amalarab

Re: Wond met 'tunnel' in hals paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:07

Er is eerder een merrie geweest met zo'n gat, er is toen honingzalf gesmeerd en het genas!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:09

Misschien een fistel die nu open ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:09

Dat topic ken ik, maar lijkt in de verste verte niet op deze situatie.

De wond is helemaal schoon, komt geen rotzooi uit en het vlees is gewoon mooi roze. Het is heel apart.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:10

Ik ben wel benieuwd naar een foto! Mijn merrie had lijkt wel iets soort gelijks. Het was gelukkig niet zo groot. Het was een bultje, en daar kwam inderdaad pus uit. Ik heb er geen DA bij gehad, dus kan je niet precies vertellen wat het is. Bij haar kwam het waarschijnlijk door de warmte en haar eczeemdeken.
Ik heb het dagelijk schoon gemaakt en er helende zalf opgesmeerd.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:13

Ik heb 2 keer meegemaakt dat er dus een gat in het vlees zat waar pus uitkwam en dus ook met een gang naar binnen en dit is beide keren slecht afgelopen. Ik heb op advies van de arts gespoeld met een spuit en Betadine oplossing maar het was niet te stoppen. Telkens als we dachten dat het weer dicht ging en de wond genas, kwam er toch weer een nieuwe tunnel. Antibiotica helpt ook niet omdat het een afgesloten gebied is. Daarom zijn de paarden ook niet ziek en koortsig wat ze normaal bij zo'n ontsteking met pus wel zouden moeten zijn.
Ik heb er heel veel tijd en werk ingestopt maar beide paarden (Fries en die had het boven de staart en shetlander in de hals) hebben het niet gered.
Ik hoop dat het bij jouw paard toch iets anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:18

Sushilla88 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een foto! Mijn merrie had lijkt wel iets soort gelijks. Het was gelukkig niet zo groot. Het was een bultje, en daar kwam inderdaad pus uit. Ik heb er geen DA bij gehad, dus kan je niet precies vertellen wat het is. Bij haar kwam het waarschijnlijk door de warmte en haar eczeemdeken.
Ik heb het dagelijk schoon gemaakt en er helende zalf opgesmeerd.

m/VsA1vQ.jpg

De wond ziet er precies zo uit idd! Bewuste paard heeft sinds een paar maanden ook een eczeemdeken (zo'n teddyversie met hoofdmasker en al), vandaar dat we zo verrast waren dat het ineens zo eruit ziet. Het is bijna niet mogelijk dat er nu beestjes bijgekomen zijn.

Suzanne, jouw verhaal klinkt minder veelbelovend.... Ik hoop niet dat het zo gaat eindigen bij m'n verzorgpaard.
Eigenaresse spuit er nu ook betadine in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:19

Hoe diep is de tunnel nu? Bij die van mij waren de tunnels zo diep dat het einde bijna niet te vinden was. De veearts kon er zo'n ijzeren 'voelpin' helemaal induwen. Dus zeker 20-25 cm. En het ging ook heel erg snel. De ene avond kon het gat nog dicht zijn en de volgende ochtend was er een doorgang gekomen naar beneden en was het weer een tunnel. Ik vond het heel erg raar in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:22

Wat is het dan? Hoe komen ze eraan?

Bralindy

Alien chestbuster... :wow:

Even zonder geintje. Heel bizar. Worm oid?

Anoniem

We hebben er niet met vingers of voorwerpen ingezeten maar op het eerste gezicht leek de tunnel niet heel diep.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:23

Ik denk zelf dat het een bacterie is geweest. Het was warm, het is gaan broeien en voila...

Overigens is het mijn paard gewoon prima afgelopen hoor. Die staat nog steeds op 4 benen in de wei. De plekjes zijn met de nodige zorg gewoon weer geheeld.

Ik blijf wel even meelezen, misschien zijn er meer ervaringsdeskundigen. Ik wil dit in het vervolg natuurlijk graag voorkomen.

Ooh jeetje, Suzanne F., dat klinkt echt verschrikkelijk. Dat was bij mij zeker niet het geval, zo diep. Je weet niet wat het geweest is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:24

Larven van bepaalde parasieten kunnen zoiets ook voor elkaar krijgen toch?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:25

rensju schreef:
Misschien een fistel die nu open ligt?

Dit was ook mijn gedachte. Kijkend naar mensen is hier ook geen antibiotica voor en snijden ze het eruit (eigenlijk omdat ze verder ook niet weten hoe ze het moeten behandelen). Ik vind het er wel bijzonder uit zien...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:26

Suzanne F. schreef:
Hoe diep is de tunnel nu? Bij die van mij waren de tunnels zo diep dat het einde bijna niet te vinden was. De veearts kon er zo'n ijzeren 'voelpin' helemaal induwen. Dus zeker 20-25 cm. En het ging ook heel erg snel. De ene avond kon het gat nog dicht zijn en de volgende ochtend was er een doorgang gekomen naar beneden en was het weer een tunnel. Ik vond het heel erg raar in ieder geval.

Wat een naar verhaal Suzanne F. Ben je er achteraf nog achter gekomen wat het nu was? Een of andere larve?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:16

Hoi is er misschien een lymfevat geraakt, mn vriend heeft ook wel eens tunnel in een wond gehad. is hij gebeten?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:21

Klinkt wel als een fistel, pijpzweer vanuit een dieperliggende ontsteking of juist van buiten naar binnen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:14

Kayleigh_ schreef:
Toen ik gister bij mijn verzorgpaard was, zagen de eigenaresse en ik plots een wond in de hals met een soort 'tunnel'opening. Het paard had hier al een paar maanden een bult. Had hier in het begin pijn aan, er kwam pus uit bij het knijpen. Er is toen een DA bij geweest welke een echo heeft gemaakt (was niks op te zien) en ook een sneetje in heeft gezet. Toen kwam er echter geen troep meer uit.

Nu lijkt het alsof iets zich eruit heeft gevreten, omdat er een duidelijke ingang te zien is. De wond is verder schoon, er komt geen troep uit.

Is er iemand die dit eerder gezien/meegemaakt heeft/dit herkent? Bij interesse kan ik er woensdag een foto van maken en hier plaatsen. Daar heb ik gister niet aan gedacht.

nou ik erover nadenk het zou wel eens kunnen dat er een insect is uitgekropen die leggen ook eitjes onder de huid. En bij koeien gebeurt dit ook vaak.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:28

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:47

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 03:57

Mijn merrie heeft ook zo'n plekje gehad. Echter was het plekje zo klein dat ik heb moeten zoeken. Reden waarom ik ging zoeken was dat het paard niet naar rechts kon buigen en a tactisch liep als ze een bocht moest maken. Die bleek een ontsteking aan de atlas te hebben. Dierenarts heeft 3 dagen pijnstiller en AB intraveneus (via bloedvat gegeven) en daarna nog een aantal dagen AB via het voer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 06:21

Bij schapen en konijnen heb je een vlieg die eitjes kan leggen in een wondje of gewoon op de wol , dat worden dan maden en vreten zich naar binnen. Ik weet niet of dat ook met paarden kan. Het is een vrij grote vlieg die een blauwgroene glans heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 06:40

Volgens de veearts was het inderdaad een fistel. Maar geen idee waar het door gekomen is. Het waren 2 oude paarden (Fries en shetje) en zoals gezegd had de ene het boven de staart en de andere aan de hals. Ik vermoed zelf dat het iets met schuren te maken heeft, ze hadden zomerexceem en schuurden tegen de hekken aan. Dus iets met een bacterie. Ik heb 2 x per dag gespoeld met zo'n grote spuit met Betadine oplossing en het leek elke keer beter te gaan maar dan toch was er weer een nieuwe tunnel. En als het dicht ging, sprong het een week later weer met pus open.

Bij het shetje dacht ik op een avond dat het over was omdat het gaatje nog maar heel ondiep was. Ik nam me voor om de volgende ochtend niet meer te spoelen en het dicht te laten gaan.
Ik kwam de volgende ochtend op stal en de hals was helemaal dik dus ik zuchtte en dacht: Nou dan toch maar weer spoelen. En ik vul de spuit met Betadine oplossing en spuit het erin (normaal spoel je dan het gat uit dus komt het weer uitlopen) en de vloeistof kwam niet meer terug. Dus ik vul weer een grote spuit met oplossing en spuit het weer in het gat en weer kwam er niks terug. Toen heb ik de veearts gebeld en die heeft haar in laten slapen. Blijkbaar was er toch een heel tunnelstelsel onder ontstaan en naar binnen toe opengebroken.
Ik heb echt mijn best gedaan maar er was geen houden aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:14

Bah, wat naar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:28

Rizette schreef:
Bij schapen en konijnen heb je een vlieg die eitjes kan leggen in een wondje of gewoon op de wol , dat worden dan maden en vreten zich naar binnen. Ik weet niet of dat ook met paarden kan. Het is een vrij grote vlieg die een blauwgroene glans heeft.

Ik noem dat Lijkvliegen. Kom ik nog al eens tegen in allerlei stadia's bij de dierenambulance.
Deze bedoel je zeker http://www.huidziekten.nl/afbeeldingen/ ... ricata.jpg

Moet je voor de grap eens op youtube zoeken naar BOTFLY. :r