Geblokkeerde rug- en nekwervel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cnwolff

Geblokkeerde rug- en nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 18:48

Hoi,

Ik heb vorig jaar mijn paard gekregen, een zevenjarige Draver merrie. Na een aantal weken voelde ik al dat er wat aan de hand was. Met poetsen stond ze te rillen, ze liet haar achterhoeven niet meer uitkrappen en liep in de draf heel onregelmatig.

We hebben afgelopen maandag de dierenarts laten komen en het bleek dat ze verschillende blokkeringen had in haar rug- en nekwervels. Ze heeft nu een laserbehandeling gehad en is losgemasseerd.

Mijn vragen zijn in principe of ik dit in het vervolg kan verkomen en wanneer ik weer met haar aan de slag mag.

Mijn opa zorgt momenteel voor haar, omdat ik hier door prive niet toe in staat ben. Maar de verzorgster die haar ook berijd ging haar meteen de volgende dag weer opgetuigd longeren. Ik ben van mening dat dit eerst weer opgebouwd moet worden, maar ook ik heb hier om eerlijk te zijn weinig verstand van en ga maar van het verhaal van de dierenarts uit. Ik was hier zelf helaas niet bij, dus de informatie is uit tweede hand, maar ik maak me nogal zorgen om haar rug.

Misschien heeft iemand een soortgelijke situatie mee gemaakt en kan mij hierin adviseren.

In ieder geval bedankt voor het lezen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:06

Dus als ik het goed begrijp, heb je het paard al sinds vorig jaar in je bezit.
En al na een paar weken kreeg ze last, en nu pas laat je er naar kijken.? |(

Heeft de behandelaar niet gezegd hoe je weer moet beginnen dan.?
Normaal gesproken mag je de eerste paar dagen niet rijden, omdat het paard aan de veranderingen in zijn lijf moet wennen.

Dus lijkt mij niet fijn voor het paard om met allerlei tierelantijnen in de houding gelongeerd te worden.
Zo kan je volgende week weer de behandelaar laten komen, rustig opbouwen.

dierfysio

Re: Geblokkeerde rug- en nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:12

Na behandeling dien je instructies mee te krijgen hoe het werk na de behandeling weer op te bouwen. De dag erna vol aan het werk is nooit slim. Ik ben sowieso geen voorstander van longeren met banalers om het paard heen gehangen. Je zet ze in een onnatuurlijke houding en dat werkt blokkades in de hand. Waarvoor had je hem ook alweer laten behandelen? ;)
Ik zou dus even met de behandelaar contact opnemen en de berijder van het paard strikte instructies geven. Succes!