Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelinaF

Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:07

Hoi allemaal, ;)

Ik heb sinds een paar maanden een 4 jarige ruin, maar hij is zo slaperig, sloom, weinig energie, en hij hoort veel vrolijker en actiever te zijn voor zijn leeftijd. Nou is het geen heethoofd maar het lijkt nu net een opa! :roll: We zijn goed bezig met hem voorwaarts te krijgen wat nu ook met sprongen voor uit is gegaan maar je ziet aan hem dat hij het niet leuk vind. Ook vind ik zijn vacht wat apart. Toen hij bij mij kwam was hij geschoren nooit gevraagd waarom totaal niet bij nagedacht maar achteraf denk ik toch, waarom zou je een paard voor de zomertijd scheren...? Hij zweet nu ook wel veel, zeker met het warme weer van afgelopen weken was het verschrikkelijk. Ik dacht eerst dat het snel beter werd en dat hij moest wennen aan het voer, ( daar had hij moeite mee) maar het is nu nog steeds niet helemaal goed, al moet ik zeggen dat zijn vacht wel iets verbetert is maar niet hoe het hoort te zijn.

Ik heb ook een bloedtest gedaan. Daar was alles goed en de DA zei dat hij kerngezond was. Maar ja, bij zo'n standaard bloedtest kijken ze natuurlijk naar vitamine, mineralen etc. Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn. Cushing dacht ik ook misschien wel aan maar ik vraag me af hoe jullie er over denken.. :?

Liefs Angelina.

evelien_89

Re: Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:11

Heb je ook foto's van hem? nu is het een beetje moeilijk beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:13

Omg, je onderschrift. _O-

Dit is wel apart!
Wij hebben wel een tijdje in de winter gehad dat onze 5-jarige veel lag en wat minder energie had.
Maar in de zomer hoort zeker een 4-jarig paard genoeg energie te hebben.
Wat is er precies raar aan zijn vacht? Waar komt hij weg? Wat is er veranderd in zijn voerbeleid?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:15

Als je echt twijfelt aan zijn lichamelijke gesteldheid dan als eerste niet meer trainen. In beweging houden oké, maar echt niet rijden e.d.

Mocht het allemaal meevallen, kun je het altijd nog oppakken.

Heb je hem destijds laten keuren?
En verder zou ik gewoon overgaan op actie als jouw gevoel zegt dat er iets niet klopt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:16

Mijn 2,5 jarige bleek een schimmel te hebben. Maand gewassen met imavarol en zit nu weer super in zijn vacht en zijn ouder karakte is ook weer terug!

Had dezelfde symptomen als die van jou qua vacht en rustige dan ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:18

Is er met het bloed ook op wormen getest? Mijn 4 jarige was ook energie loos en had een flinke worminfectie. Is hij al goed ontwormd ?

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:18

De haren die hij los moet laten, laat hij niet los, je ziet ze er op zitten maar hij laat het niet los. Daar werd hij meer bijgevoerd met zowel muesli als biks, nu alleen biks en alleen s'avonds.

& Ja hij is gekeurd, het trainen is idd nu ook afgenomen tot 2 á 3 keer in de week aangezien ik niet met een lekker gevoel train zo.

Ja hij is goed getest maar niks gevonden. :(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:22

Goed getest waarop? Er zijn een legio aan bloedonderzoeken. Standaard wordt zeker niet alles onderzocht. Dan had jij lang moeten wachten en een stuk armer geweest.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:22

Ik heb ook met mijn merrie gehad dat ze opeens raar in haar vacht ging zitten en erg sloom werd. Uit de bloedtesten kwam Lyme, maar ze bleek ook een aantal kilo zand in haar darmen te hebben. Toen ze van dat zand verlost was knapte ze weer helemaal op kwa energie en kwa vacht.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:23

Hmm lastig hoor! Een volledig bloed onderzoek is echt duur inderdaad, meestal doen ze alleen 'standaard' dingen.

Ik weet wel dat sommige paarden best heftig kunnen reageren op biks, maar als hij het al kreeg is dat misschien niet van toepassing. Hier komen ze altijd goed door hun vacht door een beetje zonnebloemolie of lijnzaad olie. Misschien het proberen waard..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:23

Een teveel aan ijzer in het bloed en daardoor koper/zink tekort zou een mogelijkheid zijn..Je kan even wat info zoeken over iron overload..

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:25

Hij heeft een standaard bloedtest op vitamine, ijzer, mineralen, magnesium etc gehad en een wormtest.

Ik doe al een tijdje lijnzaadolie er doorheen maar het is nou niet dat ik zeg van dat het ontzettend opknapt of zo

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:26

pleiada schreef:
Een teveel aan ijzer in het bloed en daardoor koper/zink tekort zou een mogelijkheid zijn..Je kan even wat info zoeken over iron overload..

Zijn ijzer vitamine mineralen etc was allemaal in orde

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:28

Bij ons op stal hebben we ook een paardje met exact hetzelfde probleem als jij hier nu beschrijft. Ze hebben een stukje huid door de dierenarts laten onderzoeken & bloed, etc. afgenomen. Hier bleek uit dat hij te weinig rode bloedlichaampjes had. Hij krijgt nu dagelijks (10 dagen dacht ik) iets over zijn voer & de uitslag van de stukjes huid komen aankomende week als het goed is.

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:39

Ik bel sowieso de DA nog even op om nog even wat dingetjes te vragen. Want lijkt me niet dat je een paard kerngezond verklaart als iedereen wel ziet dat hij niet lekker in zijn vacht (en humeur) zit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:45

Heb je een standaard test laten doen, daar wodd niet gekeken naar bijvoorbeeld selenium tekort en die kan alle symptomen geven die jij beschrijft.
Zou dus kijken of dat het misschien is.
Zeker bij weinig gras en lage krachtvoer gift kan een tekort nogal eens voorkomen :j

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:47

ellepel schreef:
Heb je een standaard test laten doen, daar wodd niet gekeken naar bijvoorbeeld selenium tekort en die kan alle symptomen geven die jij beschrijft.
Zeker bij weinig gras en lage krachtvoer gift kan een tekort nogal eens voorkomen :j

Daar ook nog maar eens even in verdiepen dan! Wist ik niet, bedankt! Maar hij staat wel iedere dag op het land, en in gras zit vitamine E toch??
Laatst bijgewerkt door AngelinaF op 16-08-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:50

Zet hem eens een week of 2 op rust op het land met vriendjes en pak het trainen dan weer op.

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:54

Hij heeft al 3 weken stil gestaan, hierom, en omdat hij beetje onregelmatig liep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:04

AngelinaF schreef:
ellepel schreef:

Daar ook nog maar eens even in verdiepen dan! Wist ik niet, bedankt! Maar hij staat wel iedere dag op het land, en in gras zit vitamine E toch??

Daarom zeg ik ook...bij weinig gras :)
Normaal gesproken zou bij het eten van voldoende gras geen seleniumtekort moeten komen.
En dat is wat anders dan vitamine e he.

Heb je eventueel een foto, ben wel benieuwd naar die vacht

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:20

De Cushingtest is momenteel gratis dus die kun je ook gewoon mee laten nemen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:23

Idd foto zou handig zijn !

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:27

De mijne had dezelfde symptomen midje zomer en liep ook op het gras en krachtvoer en had toch een tekort aan selenium. Zou dat sowieso ook nog even laten testen alsik jouw was..

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:43

Bij een standaard bloedonderzoek wordt er niet gekeken naar vitaminen en mineralen. Die onderzoeken moet je apart aanvragen en zijn ook wat duurder. Als ik jou was zou ik de uitslagen eens opvragen bij de dierenarts en kijken wat er wel en niet onderzocht is.

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:26

Ik zal zometeen de mail even terug kijken er stond wel sowieso mineralen en vitaminen in hoor!