Wondje op kroonrand + beschadiging hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenx

Wondje op kroonrand + beschadiging hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:28

Hoi!

Mijn paard heeft zich gisteren waarschijnlijk aangetikt bij zijn achterbeen en heeft daarbij een wondje op z'n kroonrand opgelopen en een stukje van z'n hoef beschadigd. Ik heb het vandaag schoongespoeld en er betadine op gedaan. Ik heb het geprobeerd in te pakken met zelfklevend verband zodat er geen zand in zou komen, maar dit zat binnen een paar seconden al niet meer goed.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat er geen zand bij komt? Ik heb m'n hoefsmid een berichtje gestuurd voor advies. Is het raadzaam om ook de DA te bellen?

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:31

Ik denk dat je hier niet per direct een DA moet bijhalen. Gewoon proper houden en ontsmetten zoals je al gedaan hebt, lijkt mij voor nu voldoende. Eventueel zilverspray opdoen om de vliegen eraf te houden.
Wel die hoef in de gaten houden in de toekomst of hier geen hoornzuil gaat groeien, maar dat weet je smid vast ook wel :j

EllaBellaah

Re: Wondje op kroonrand + beschadiging hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:57

Mijn paard heeft dit ook gehad. Bij hem is het helemaal goed gekomen door middel van elke dag goed schoonspoelen met water, goed afdrogen en wat honing zalf. Zodra het dicht is vooral er vanaf blijven en niet meer gaan spoelen. Verder stal/wei zo schoon mogelijk houden zodat er geen mest of urine in kan komen. Bij die van mij zat er binnen een paar dagen een korst op en toen heb ik er niks meer aan gedaan. Na 2 weken al helemaal niks meer te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:01

Ik vind het altijd raadzaam om een DA te vragen advies. Op een foto is niet goed te zien hoe diep de wond is en of bijvoorbeeld de kroonlederhuid uitstulpt of dat het wondje misschien nog dieper is. Ik zou mij niet zo snel op advies van bokkers verlaten.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 14:27

Ik houd het wondje goed schoon en bel maandag even naar de DA voor advies. Het is geen groot wondje, ook niet diep. Meer oppervlakkig, als een schaafwondje. Maar omdat er wel een stukje hoef mist, zit het me niet helemaal lekker.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:25

Hoi, mijn paard doet dit zo'n beetje ieder jaar een keer als hij aan vakantie toe is. Soms word hij er een paar dagen onregelmatig van, en gaan we alleen een weekje stappen soms merk je er niks van. Gewoon goed schoon houden en iedere dag even zelf op de knietjes . Zit er vuil in wat je er niet uitgespoeld krijg dan ruik je dat op die manier snel genoeg en dan wordt het tijd voor de da en de antibiotica. En om zand, stro en mest in de wond te voorkomen zou ik zeggen zet hem lekker op de wei!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:07

MD >> BEH