Deuk in sacraal deel van rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxVon

Deuk in sacraal deel van rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 10:28

Goedemorgen Bokkers!

Mijn pony heeft een rare deuk in haar rug, een goede twee handbreedtes van haar staartwortel vandaan. Ik had het al aan mijn instructrice gevraagd en zij denkt dat een wervel gezonken is. Ze loopt niet kreupel, gebruikt haar achterbenen goed en geeft geen reactie als je er op drukt.

Nu zat ik te denken om een osteopaat te bellen, denken jullie dat ze hier iets mee kan?

Foto's waren lastig duidelijk te maken, maar je kan het aan haar aalstreep zien ^^

Afbeelding

Afbeelding

Tabaluga12

Re: Deuk in sacraal deel van rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:30

Houdt een chiropractor zich niet bezig met de wervels? Daar zou ik dan eerder voor gaan of een fysiotherapeut.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:34

Dit heeft de oude bejaarde fjord (35 jaar) van mijn kennissen ook. Maar bij hem is de kont ook van vorm veranderd door ouderdom.
Hij heeft er verder geen last van en doet zelfs nog dekpogingen als de merrie hengstig staat.

Zoals je ziet is de lijn vanaf de lendenen tot de staart niet meer mooi rond maar hoekig.
Afbeelding

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:35

Kan ook te maken hebben met bekken / si problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:36

Heeft mijn fjord ook als ze aan de dikke kant begint te worden.
Is een plek waar minder/geen vet ontstaat.
Meerdere fjorden hebben dat "probleem".

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:38

Niet alleen fjorden hoor en is meestal idd bij te dikke paarden

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:19

Brainless schreef:
Heeft mijn fjord ook als ze aan de dikke kant begint te worden.
Is een plek waar minder/geen vet ontstaat.
Meerdere fjorden hebben dat "probleem".

Dit dacht ik eerst ook. Vet slaat zich niet op op de ruggengraat. Maar nu is ze al flink afgevallen en de deuk wordt niet kleiner.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:20

MaricoGraphy schreef:
Dit heeft de oude bejaarde fjord (35 jaar) van mijn kennissen ook. Maar bij hem is de kont ook van vorm veranderd door ouderdom.
Hij heeft er verder geen last van en doet zelfs nog dekpogingen als de merrie hengstig staat.

Zoals je ziet is de lijn vanaf de lendenen tot de staart niet meer mooi rond maar hoekig.
[ [url=m/9ZMmOi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij is afgelopen mei 10 jaar geworden, hoop niet dat het al ouderdomskwaaltjes zijn

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:22

Tabaluga12 schreef:
Houdt een chiropractor zich niet bezig met de wervels? Daar zou ik dan eerder voor gaan of een fysiotherapeut.

Fysio houd zich dan toch meer bezig met spieren? Ik zal chiropractie ook meenemen in mijn afwezig

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:24

In mijn ogen hebben veel dikke paarden dit? Heb voor een paard gezorgd die dit ook had, maar die was gewoon moddervet :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:29

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:35

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:43

Voor zover ik het kan zien is het de overgang van het heiligbeen naar de staartwervels. Het zal moeilijker zijn om bij dit paard de achterhand er goed onder te krijgen, maar niet onmogelijk. Mijn paard heeft dat ook en die heeft moeite met galopperen. Geen idee of dat bij die van jou ook is hoor, misschien heeft het toch ook wel te maken met het hele bekkengebied. Die van mij is overigens afgelopen juni 6 geworden.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 23:47

Jet schreef:
Voor zover ik het kan zien is het de overgang van het heiligbeen naar de staartwervels. Het zal moeilijker zijn om bij dit paard de achterhand er goed onder te krijgen, maar niet onmogelijk. Mijn paard heeft dat ook en die heeft moeite met galopperen. Geen idee of dat bij die van jou ook is hoor, misschien heeft het toch ook wel te maken met het hele bekkengebied. Die van mij is overigens afgelopen juni 6 geworden.

Toen ik haar kocht begin april was ze wel erg schreef maar nu loopt ze veel rechter en zowel linker als rechter galop gaan goed onder de man, echter aan de longe vind ze het hartstikke lastig. Ga jij er wat aan doen of is het niet op te lossen met bv. osteopathie of chiropractie.

De veearts komt volgende week toch langs, zal het aan hem vragen :Y)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:53

Interessant. Ik kan op TS haar foto's niet helemaal zien op welke hoogte het zit, maar op de foto van Brainless zit het in ieder geval niet op de overgang van het sacrum (heiligbeen) naar de staartwervels. Dat zit echt vlak boven de staartaanzet.
Het sacrum is 1 botstuk, ontstaan uit een aantal wervels die vergroeid zijn. Het kan dus ook niet een verzakte wervel zijn. Maar wat het wel is...?

Heb je foto's van een iets groter deel van de pony?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:03

Het sacrum bestaat uit vergroeide wervels, dus het kan geen verzakte wervel zijn. Ik ben benieuwd wat de DA gaat zeggen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:48

Ik ken een hele dikke fjord die dit ook heeft :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 23:15

Rindin schreef:
Interessant. Ik kan op TS haar foto's niet helemaal zien op welke hoogte het zit, maar op de foto van Brainless zit het in ieder geval niet op de overgang van het sacrum (heiligbeen) naar de staartwervels. Dat zit echt vlak boven de staartaanzet.
Het sacrum is 1 botstuk, ontstaan uit een aantal wervels die vergroeid zijn. Het kan dus ook niet een verzakte wervel zijn. Maar wat het wel is...?

Ik zal morgen een foto maken met iets meer paard erbij, maar het zit inderdaad hetzelfde als de foto van Brainless

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:17

xxVon schreef:
Rindin schreef:

Ik zal morgen een foto maken met iets meer paard erbij, maar het zit inderdaad hetzelfde als de foto van Brainless

Hier zijn de nieuwe foto's
Afbeelding

Afbeelding

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:49

XxVon, ik zit jouw topic te lezen en vroeg me af wat de dierenarts hiervan gezegd heeft. Ik zie dit nl bij die van mij ook.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 11:26

Rover77 schreef:
XxVon, ik zit jouw topic te lezen en vroeg me af wat de dierenarts hiervan gezegd heeft. Ik zie dit nl bij die van mij ook.

Ik heb het aan de dierenarts gevraagd en aan de osteopaat en beide zeiden dat het geen kwaad kan. Het is wel iets minder geworden nu ze is afgevallen, maar zelfs in sport conditie had ze dit deukje nog. Ze is nooit beperkt geweest in haar achterhand.

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:01

xxVon schreef:
Rover77 schreef:

Ik heb het aan de dierenarts gevraagd en aan de osteopaat en beide zeiden dat het geen kwaad kan. Het is wel iets minder geworden nu ze is afgevallen, maar zelfs in sport conditie had ze dit deukje nog. Ze is nooit beperkt geweest in haar achterhand.

Bedankt voor je reactie! Die van mij is ook niet te zwaar, pas nog gewogen, maar heeft dit ook. Was benieuwd. Niets om me zorgen over te maken dus.