Stofallergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 09:17

Hallo allemaal,

Bij mijn paard is helaas stofallergie geconstateerd. Momenteel speelt het vooral bij warme en vochtige dagen op, waarbij regelmatig staat te kuchen. Deze week hebben we dan ook de dierenarts er voor de tweede keer bijgehaald en ze vertelde dat we elke 'aanval' echt moeten proberen te voorkomen omdat zijn longen steeds slechter en 'stijver' worden. Onze paarden staan altijd al op zaagsel en mijn paard krijgt nu ook de hele dag nat hooi en straks willen we overgaan op eventueel kuilvoer. Daarnaast staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten ongeacht het seizoen, wat ook al beter was volgens de dierenarts en hebben we altijd de luiken en deuren openstaan zodat de stallen doorluchten. Daarnaast is het hooi het grootste gedeelte van het jaar volledig opgeslagen in een ander hok en wordt er alleen in de stallen zelf geveegd als hij buiten staat.

Zo las ik op internet dat een neusnetje zowel tegen pollen- als stofallergie helpt doordat het ook stof tegenhoudt en de luchtwegen hierdoor minder geïrriteerd worden. Deze heb ik dus gisteren gekocht om te proberen met het idee van 'proberen kan altijd'. Heeft iemand misschien nog andere tips om de omstandigheden zo goed mogelijk te maken?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:44

Zou toch kijken of je het zaagsel kunt vervangen voor wat anders, misschien vlas in de stal
Volgens mij is dat minder stoffig :j
En eigenlijk zou je dier gewoon 24/7 naar buiten moeten.
Maakt namelijk niet uit wat je doet en probeert, in een stal zul je altijd stof houden uit strooisel wat er buiten gewoon niet is.
Dus eventueel op zoek naar een andere stalling waar je dier wel naar buiten kan.

Mijn pony heeft ook stofallergie en pollenallergie, en is een jaar of vier geleden naar buiten verhuisd en sindsdien heeft hij dus geen last meer van de stofallergie.

Als supplement kan ik je zwarte kummelolie aanraden, dat helpt enrom goed
En verder is er een centraal tipic voor hoestende paarden

[MD] Centraal topic over hoestende paarden

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:38

Bedankt voor je reactie! :) De dierenarts raadde juist houtvezel aan boven vlas, aangezien vlas juist stoffiger zou zijn. Hebben eerder ook een paard gehad met luchtwegproblemen waardoor we toen ook al op advies van de dierenarts op houtvezel zijn overgegaan en in combinatie met nat hooi merkten we daar ook niks meer van.

Ik heb het topic net al even doorgelezen en ga zo eens info opzoeken over die olie. Sinds dinsdag staat hij dan nu op nat hooi, etc. en hij is sinds donderdag al aardig opgeknapt en vandaag weer helemaal fit. Na het rijden hoestte hij zelfs niet eens en verder hoor ik hem ook niet meer, hopen dus dat het zo door blijft gaan!

Daihyo

Re: Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:25

Is het een optie om hem 24/7 buiten te zetten? En weet je 100% zeker dat het een stofallergie is (bloedonderzoek)?
Want het klinkt wat raar dat er op vochtige dagen meer last van heeft. Een stofallergie is juist bij droge dagen erg aanwezig. Dan is bronchitis aannemelijker. Maar niet meer kuchen met nat hooi is dan wel weer opvallend.

Wat betreft oplossing noemde ik 24/7 buiten al. Een stofvrije bodem is lastig, ook houtkrullen zijn stoffig. Zet je paard in ieder geval buiten met opstrooien en pas minimaal een uur na opstrooien/vegen binnen zetten, zodat het nog aanwezige stof is neergeslagen. Nat hooi is heel goed en zal weinig/geen verschil maken met kuil. Mits het hooi echt goed nat is.
Je zou als bodembedekking ook aan zand kunnen denken, maar dan moet hij wel zoveel mogelijk buiten staan. Bij veel uren stal is dit niet aan te raden. Ik hoor ook goede verhalen over strokorrels.

Een pollennetje is ook heel goed. En je zou aan antihistamine kunnen denken. Ik geef mijn haflinger (allergie voor hooimijten, huisstofmijten, voedermijten) van april t/m oktober humane antihistamine, loratadine. In de ochtend 5 pilletjes met het voeren, dan heeft hij er overdag het minste last van. Niet veel dierenartsen zijn hier bekend mee, maar is zeker het proberen waard. Ze zijn vrij zonder recept verkrijgbaar bij de humane apotheek. Ze stonden in het begin wel even raar te kijken toen ik 10 doosjes bestelde :D
Met 10 doosjes doe ik 2 maanden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 15:57

Oh dat is dan ook nog een optie inderdaad, ik zal eens kijken! Bedankt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:03

Ik heb het paard 24/7 buiten, niets meer in de stal en voer altijd verzopen hooi. Ook opletten met poeders; eerst nat maken of voeren met slobber.
Paard heeft nu al bijna een jaar geen aanvallen meer gehad :)

Hennep is trouwens ook erg fijn, wel duurder. Zaagsel werd mij absoluut afgeraden, zelf reageer ik daar ook teveel op.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:45

Bij een van onze paarden is ook stofallergie geconstateerd, ze stond al op hennepstrooisel (met Eucalyptus) en het advies van de DA was om of het hooi nat te maken of op rollen hooi (kuil) te zetten en dat laatste hebben we nu ook gedaan en sinds die tijd hoest ze niet meer.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:58

Bij stofallergie reageren ze vaak juist enorm heftig op zaagsel, (is mijn ervaring.) Vlas gaat vaak al beter, maar het beste is gewoon om je paard buiten te zetten. Stallen zijn hoe dan ook stoffig.
Ook in de zomer met droog weer uitkijken met stuivend zand, gaat soms ook mis.
Verder werkt bij mij de combinatie fenegriek en knoflook heel goed. (versterken elkaar.) Dat was bijna de enige manier om pony van de klachten af te krijgen.

O en inderdaad, hooi altijd, maar dan ook altijd goed nat maken! Een keer droog kan weer voor klachten zorgen die weken aanhouden.