Verschil prijs tussen dierenarts en apotheek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteLogness

Verschil prijs tussen dierenarts en apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:12

voor de 2e keer _-:( :')

Hoi bokkers! :wave:

Ik was laatst bij een kennis van mij en hij was de bakjes met voer voor zijn paard aan het klaarmaken, nou hadden we het vervolgens over de supplementen die hij erin deed. Hij vertelde over de bloedverdunners die hij erin stopte. Vroeger heeft het paard afgescheurde pezen gehad, hiervoor hebben zij toen bloedverdunners aan hem gegeven om de doorbloeding in de pezen te stimuleren. En eigenlijk zijn ze dit dus blijven doen. (hier hoef ik verder geen commentaar op ivm dit de aanleiding is van het verhaal :P )

Vervolgens vertelde hij dat hij dit supplement in het begin altijd kocht bij de dierenarts voor 17,- euro. Later kreeg hij te horen van een andere dierenarts (die zij overigens goed kennen) dat je precies hetzelfde product dus kan kopen bij de apotheek voor maar liefst 4,- euro!! :j

Ik was zo verbaast toen ik dit hoorde! Ik vroeg natuurlijk waarom er zo'n groot prijsverschil is terwijl het over hetzelfde product gaat, hij vertelde dat een dierenarts elke prijs mag vragen voor de producten die hij verkoopt en dat een apotheek dus de bodemprijs moeten vragen voor een product. Ik had dit dus echt totaal niet verwacht! 8)7

Nou vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die zo'n zelfde gebeurtenis hebben meegemaakt en over wat voor soort product dat ging/gaat?

Misschien kunnen we elkaar dmv deze manier helpen met geldbesparen :)*

ps: kijk natuurlijk wel goed of het precies hetzelfde product is ;) de mens en het paard zijn allebei zoogdieren dus er zijn vast meer dezelfde producten!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:15

:j Honingzalf.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:18

Kentaro schreef:
:j Honingzalf.

Goede tip dankjewel! Was toevallig van plan om dat binnenkort in huis te halen je weet het maar nooit :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:19

Ik wil dit wel even nuanceren. Exact hetzelfde product ga je niet vinden bij de apotheek, aangezien daar humane middelen worden verkocht. Wel producten met dezelfde werkzame stof.
Een dierenarts is wettelijk verplicht het veterinaire middel te verkopen. De ellende met bijv Prascend balen ze ook van, want het humane middel was veel goedkoper en mochten ze een recept voor meegeven. Totdat prascend op de markt kwam, toen waren ze dus verplicht dat middel te verkopen en een recept geven voor de humane apotheek kan je je baan kosten. Het is dus niet zo dat ze het nou zo leuk vinden om dure spullen te verkopen, ze zijn streng gebonden aan de wetgeving op dit gebied.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:20

Ideaal spul :D

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:26

Toen mijn paard haar been gebroken had moest ik tensoplast tape gebruiken om de botgroeistimulator op zijn plaats te houden.
Ik had een half rolletje per 24 uur nodig, als ze de botgroeistimulator zijn batterij liet zitten, anders had ik rustig 1 tot 2 rollen per dag nodig.
Deze botgroeistimulator heeft ze 9 maanden om gehad.
Voor 4 rollen betaalde ik €90,- euro bij de dierenarts.
Via een bekende webshop in fysiotherapie ed vond ik precies de zelfde rollen voor €95,- en dan had ik er 12.
Tel uit je winst :$
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-08-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:28

Zwerte schreef:
Ik wil dit wel even nuanceren. Exact hetzelfde product ga je niet vinden bij de apotheek, aangezien daar humane middelen worden verkocht. Wel producten met dezelfde werkzame stof.
Een dierenarts is wettelijk verplicht het veterinaire middel te verkopen. De ellende met bijv Prascend balen ze ook van, want het humane middel was veel goedkoper en mochten ze een recept voor meegeven. Totdat prascend op de markt kwam, toen waren ze dus verplicht dat middel te verkopen en een recept geven voor de humane apotheek kan je je baan kosten. Het is dus niet zo dat ze het nou zo leuk vinden om dure spullen te verkopen, ze zijn streng gebonden aan de wetgeving op dit gebied.

Dit had ik overigens ook niet verwacht ;) maar wist niet dat er zo'n verhaal achter zat! Bedankt voor de info dit maakt het wat duidelijker :j

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:29

moyra schreef:
Toen mijn paard haar been gebroken had moest ik tensoplast gebruiken om de botgroeistimulator op zijn plaats te houden.
Ik had een half rolletje per 24 uur nodig, als ze de botgroeistimulator zijn batterij liet zitten, anders had ik rustig 1 tot 2 rollen per dag nodig.
Deze botgroeistimulator heeft ze 9 maanden om gehad.
Voor 4 rollen betaalde ik €90,- euro bij de dierenarts.
Via een bekende webshop in fysiotherapie ed vond ik precies de zelfde rollen voor €95,- en dan had ik er 12 .

Tel uit je winst :$

Zo daar scheel je me ook wat zeg! Top dat je dit tegenkwam!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Verschil prijs tussen dierenarts en apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:24

Ik verplaats dit topic van VS naar MD omdat het hier meer om de medische kant gaat dan alleen supplementen.

Batlow

Re: Verschil prijs tussen dierenarts en apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:30

Prascend en pergolide, éxact hetzelfde product ;) helaas alleen met recept te verkrijgen bij apotheek. Per pil bij da: 1,60-2,- bij apotheek: 50 tot 80 cent

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:40

Batlow schreef:
Prascend en pergolide, éxact hetzelfde product ;) helaas alleen met recept te verkrijgen bij apotheek. Per pil bij da: 1,60-2,- bij apotheek: 50 tot 80 cent

Maar met de komst van prascent op de markt is er ook gelijk een heel controle programma gekomen, waarin de dierenarts, aan de hand van de artsen die prascent hebben ontwikkeld, een programma hebben om jouw dier in de gaten te houden. Natuurlijk is het duurder en natuurlijk zijn de kosten van het onderzoek niet gratis, maar ik moet wel zeggen dat het, na de nodige aanpassingen bij mijn pony goed z'n werk doet. Mijn 30 jarige shet ziet er top uit en voelt en beweegt zich weer als 20 jaar geleden :)
Wat ik wel vreemd vind is dat je bij de ene dierenarts veel duurder uit bent voor de prascent als bij weer een ander, dat zouden ze beter gelijk moeten trekken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:10

Dat je bij de ene dierenarts meer betaald als bij de andere is logisch. De kostprijs kan verschillen (pand,werknemers etc) maar ook de inkoop kan verschillen door meer of minder afname van het product.

Verder mag je als bedrijf GEEN prijsafspraken maken. Dit kan de consument namelijk benadelen. Een te hoge prijs betekent dat je teveel betaald maar een te lage prijs kan betekenen dat er geen alternatieven op de markt komen omdat er niets aan te verdienen valt. Wat dus ook weer een nadeel is!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:17

Zwerte schreef:

Nou precies dit. De DA's mogen als er een veterinair middel is het humane middel niet meer verkopen.
Toevallig had ik afgelopen zondag (jaja dat krijg je als je midden in de nacht met een paard in de kliniek staat) een gesprek erover gehad met mijn DA. Hij baalt er nl zelf ook verschrikkelijk van dat hij zijn klanten veel meer moet berekenen omdat ze de humane middelen niet meer mogen gebruiken als er een veterinair middel is. Maar ze kunnen niet anders. Er staan verschrikkelijk hoge boetes op als ze het humane middel verkopen ipv het veterinaire middel. Dat gaat in de 1000-den euro's per middel wat ze vinden of recept wat ze in de PC vinden (want zelfs die wordt gecontroleerd). Hij had net een controle gehad van zijn apotheek en alleen die controle (die dus verplicht is) kost al 500 euro (die hij op moet hoesten) en per keer had hij al (en echt vanwege de kleinste dingen) gemiddeld een boete van 1000 euro. Ze moeten een boekhouding bijhouden die echt niet meer grappig is. En als ze nog restanten humane middelen vinden (die hij nog had) krijgen ze een bak gezeur over zich heen.

We hebben die hoge prijzen dus niet te danken aan de DA's. Maar aan de farmaceutische industrie die weer eens geld over onze ruggen wil verdienen.