Om zich heen trappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Om zich heen trappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:52

Mijn merrie is redelijk gevoelig voor "korstjes". Mok wil ik het niet noemen, het zijn soort harde velletjes in der kootholtes die je er af kan poetsen/trekken. Eigenlijk smeer ik haar kootholtes 2 a 3 x per week in met sudocrem, of met uierzalf en dan gaat het heel goed en blijft het schoon. Nu afgelopen week is het hier heel warm en droog geweest en heb ik eens gekeken hoe het zou gaan zonder te smeren... Eergister zag ik dat er wat korstjes kwamen, dus heb ik met Betadine schampoo gewassen en goed gedroogd, creme er opgesmeerd. Ze was wat gevoelig als ik het aanraakte. Gister weer creme gesmeerd en ze haalde flink uit, trapte 3x om der heen waarvan twee keer raak. Linker kuit blauw paars, en rechter voet goed blauw.

Vandaag nieuwe poging, stalhulp heeft der voorbeen opgetilt, zodat ik achter in kon smeren. Maar dat was niet zo makkelijk als der hoef op de grond staat, dus toch maar opgetild, en weer haalde ze uit........... resultaat: stalhulp een blauwe scheen.

Uiteindelijk toch kunnen smeren maar hoe nu verder? Nog 2 dagen proberen te smeren of ga ik de Dierenarts er bij halen ? Voor wat ik kon zien was het eergister niet ernstig, alleen wat lichte kleine korstjes maar ze was dus wel gevoelig. Ik krijg het nu voor elkaar om te smeren maar ik kan verder niet zien hoe het er uit ziet.

Iemand een optie hoe ik het goed kan insmeren zonder nog een keer getrapt te worden? Of bel ik gewoon morgen de Dierenarts?

Achtergrond:
Fries van 7 jaar. 3 jaar op stal gestaan, sinds dit jaar verhuist naar frankrijk en dag en nacht in de wei. Sinds afgelopen week elke dag tussen 12 en 14.00 uur op stal ivm extreme hitte in de wei. Stal word elke dag helemaal leeg gehaald. Kootholtes knip ik 2 keer per week uit met een verband schaar.

Dierenarts? Of pogingen tot smeren nog even 2 dagen?

Goof

Re: Om zich heen trappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:56

Zitten er ook echt wondjes dan aangezien je het hebt over 'velletjes in de kootholte'?
Ik zou het lekker met rust laten eigenlijk. Ook als het wel echt korstjes zijn. Korstjes betekent dat alles dicht is. Dat moet je niet open willen maken om er vervolgens iets op te smeren. Lijkt me inderdaad alles behalve prettig voor dat dier.

QueenSisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:09

*\o/* Hoi, Friezen staan bekent om mok problemen (Er bestaat ook droog mok,
of te wel korsten). Dit lijkt wel op verbranding van de zon en dan doet de creme en zeker uierzalf
nog een schepje boven op( door de zon en de hitte brand dit in de huid.)
Ik zal zeker een da naar laten kijken, om de mooie blauw, paarse, gele plekken te voorkomen.
Wat ook kan helpen is Alio Vera Gel. Sterkte!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:09

Nee het zijn niet echt wondjes... Meer droge vellen die er aan hangen en ik denk dat het iets verdikt is. Niet onwijs, en ze loopt ook 100% zuiver. Maar ze trapt dus wel wat niet haar gewoonte is, dus ze wilt me toch iets vertellen...

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:10

Nou, die velletjes zien er inderdaad uit als de velletjes van een licht verbrande neus! Maar kan dat? kootholtes verbranden terwijl de sokken er voor hangen en ze op het heetst van de dag op stal staat? Zodra ze zelf voor het hek gaat staan word ze binnen gezet. sowieso tussen 12 en 14 uur, maar wil ze eerder naar binnen gaat ze eerder naar binnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:13

Debby614 schreef:
Nee het zijn niet echt wondjes... Meer droge vellen die er aan hangen en ik denk dat het iets verdikt is. Niet onwijs, en ze loopt ook 100% zuiver. Maar ze trapt dus wel wat niet haar gewoonte is, dus ze wilt me toch iets vertellen...

Misschien dat ze het vervelend vindt dat je er dagelijks aan loopt te pulken en spul op smeert en het 2x per week knipt? ;)
Lekker met rust laten als het geen wondjes zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:14

Ik denk dat ze toch gewoon mok heeft. Zolang het been niet dik wordt of je paard koorts krijgt hoef je niet naar de DA. Als smeren moeilijk is, kun je ook chevadonyll (mokthee) geven. Daar heb ik echt prima ervaringen mee. Gewoon thee trekken van de kruiden en over een beetje voer of in slobber geven 1 x per dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:47

Wat voor zalf heb je e rop gesmeerd?
Misschien prikte het in het wondje en trapte ze daarom

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:02

MOk thee ken ik niet, daar zal ik eens naar kijken, bedankt! Ik heb er sudocreme op gesmeerd. Eigenlijk smeer ik dit altijd, en zonder problemen. Tot deze keer dus.

Ik ga het met rust laten en goed in de gaten houden, Anders haal ik er toch de Dierenarts bij. Het is zo vreemd dat ze trapt, dat doet ze echt nooit.... dus ergens zit het mij toch niet helemaal lekker.