Hoesten met losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikbenlisa

Hoesten met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:14

Mijn pony hoest wel is met losrijden. Een paar kuchjes en proesten en dan is het over. Waarom doet hij dit, want dit deed hij eerder nooit.

Romyv

Re: Hoesten met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:41

Kan een lichte gevoeligheid zijn in stof (door de bak of in stal) door droogte. Als die proest zou ik me er geen zorgen om maken. Je zou, als het blijft aanhouden of erger wordt ook even wat natterman door het voer kunnen doen, helpt vaak :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:52

Mijn paard heeft het ook :j zodra ik ga los draven wat kuchjes.
Geef het foene griek, helpt ook wel :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:01

Dat hoesten al een paard aan het werk wordt gezet is niet abnormaal. Hij maakt als het ware even de luchtwegen vrij. Niet op reageren, gewoon doorwerken. Wel reageren moet je als het paard bijvoorbeeld in stal of weide gaat hoesten of als het almaar niet ophoud. Fenegriek geven is bet leuk maar heeft er geen enkele invloed op, dat geld kun je dus beter in je zak houden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:07

doet die van mij indd ook, klinkt echt als een oude man (is hij ook wel :o ) die hoest, (mn vriend zegt altijd rokershoestje.) Hij doet het ook altijd met losrijden en 1 goede hoest en dan is het over. Vroeg me ook af of dit kwaad kon, al doet ie het al jaren..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:08

Mijn pony heeft dat heel haar leven gedaan: bij de eerste passen in draf een paar keer proesten. Verder nooit last van gehad dus ik zou je niet te veel zorgen maken, zolang het niet erger wordt :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:13

Het is echt normaal...

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:37

good to know. :)

Ikbenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 08:56

Gelukkig :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:47

Nou en ik vind het niet normaal

Hoesten geeft aan dat de longen geirriteert zijn, een gezond paard hoest niet.
Zeker bij paarden die op stal staan komt het toch vaak uit schimmels en stof uit strooisel,kijk dus of je dat kunt verminderen.
En beter even door een veearts laten kijken of de longen wel in orde zijn.?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:59

Ik heb altijd geleerd (maar goed dat kan natuurlijk achterhaald zijn), dat als de hoest gevolgd wordt door een proest het niet erg is. Mijn merrie hoest als ze zenuwachtig is, zal iets met de ademhaling te maken hebben. Is verder echt kerngezond.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:52

interessant topic!

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:38

ellepel schreef:

Zeker bij paarden die op stal staan komt het toch vaak uit schimmels en stof uit strooisel,kijk dus of je dat kunt verminderen.

Helemaal mee eens.
Een paard mag best eens een keertje hoesten maar zodra daar een regelmaat in komt (bij het losrijden, bij de eerste keer aandraven of galopperen) dan is de kans groot dat er iets niet goed zit. Ik zou er dan iig toch even een keer naar laten kijken/luisteren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 01:05

Mijn paard hoest ook bij stress of spanning, dus regelmatig wanneer ik op wedstrijd los aan het rijden ben. Heeft inderdaad met de ademhaling te maken. Ik dacht eerst ook dat het iets ergs was, maar ik heb een endoscopie laten doen, waar niets op te vinden was, en hij is door twee DA's kerngezond verklaard. No worries dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:24

ellepel schreef:

En ik vind het ook niet normaal. Zeker niet als je paard dat eerder niet had.
Een gezond paard hoort niet te hoesten. Het kan zijn dat de bovenste luchtwegen wat geirriteerd zijn en dan zijn stof en schimmels de reden dat ze in het begin van het werk wat hoesten.
Maar het kan wel degelijk dat er meer zit. En dat hoeft zich niet altijd in hoesten te uiten. Let goed op de ademhaling na het werk. Normaliseert dat snel of blijft je paard pompen / neusvleugelen.
Ik zou toch ook even de DA om advies vragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:00

Altijd laten checken.
De luchtwegen reageren gevoelig op prikkels. Slijmvorming komt bij beweging wat los en dat kan het hoesten ook veroorzaken. Maar die slijm en wat dat veroorzaakt moet wel behandeld worden.

Uit voorzorg hooi nat maken en kijken of je stof in stal (stofvrij strooisel, niet opstrooien en vegen als paarden binnen staan, hooi en stro elders opslaan) en bak (sproeien als die te droog dreigt te worden. Langer/vaker buiten en stal met buitenluik) kunt verminderen.

Dat is tevens preventie en minder belastend dan elke keer opnieuw een kuur ventipulmin wat de dierenartsen vaak voorschrijven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:09

Omdat dit topic is geopend onder een schaduwaccount, hier een slotje.