Grote bult bovenaan hals. Weet iemand wat dit kan zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annebu

Grote bult bovenaan hals. Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 10:38

Hallo Bokkers,

Mijn Epony heeft al jaren een bult boven aan haar hals, achter de linker kaak.
Echter is de bult nu zo aanzienlijk groot dat ik toch wil weten of er misschien een mede bokker is die dit al eens gezien of gehoord heeft en mij kan vertellen wat het is.

Pony is 17 jaar en ik rijdt haar nu 4 jaar. Toen ik haar begon te rijden was de bult ongeveer zo groot als een pingpongbal, maar in de tussentijd uitgegroeid tot formaat tennisbal(zelfs iets groter). Toen de bult nog klein was kon je deze terug de hals in drukken. Ik mag er gewoon aan drukken en knijpen en ze lijkt er geen last van te hebben. Er heeft nooit een wond gezeten. We rijden Zdresuur en ze kan prima in de oprichting lopen, wel buigt ze iets minder makkelijk naar links, maar dit is niet zo heel gek gezien het formaat van de bult.
De dochter van de eigenaar is veearts en zij heeft zoiets nog niet eerder gezien en weet dus ook niet wat het is.

Hopelijk is er hier iemand die mij meer kan vertellen over deze bult.

Groeten Anne

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kirstenx

Re: Grote bult bovenaan hals. Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:40

Heeft ze ook koorts? Ik zou zeker een DA bellen!

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:40

Ik zou hier serieus een dierenarts bij halen. Het hoeft helemaal niks ernstigs te zijn, maar hoe dan ook hoort deze zak daar niet te zitten. Lijkt mij toch een verstandig plan erachter te komen wat erin zit.

schleich15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:43

Heeft de pony een snotneus? Het zou droes kunnen zijn... Dat de keel is opgezwollen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:46

Droes zit niet zo lang stil. :n

Ik zou een biopt laten nemen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:46

Droes is qua symptoom " logisch". Maar je geeft aan dat ze het vier jaar terug toen je begon met rijden het al had. Vier jaar droes is niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:47

Waar ik bang voor zou zijn is dat de bult nog groter wordt en de luchtweg van je paard afsluit en ze langzaam stikt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:47

Dit zit daar dus al jaren en daar heeft verder nooit een dierenarts naar gekeken? Bijzonder... ik zou zeker er eens door een deskundige naar laten kijken want dit is niet normaal. Geen idee wat het kan zijn maar dat kan een dierenarts wel onderzoeken. Kan een tumor zijn maar ook iets heel anders. Dat het groter wordt is niet goed.

Maar dit is niet jouw pony maar je verzorgpony? Dan kun je het beste de eigenaar vragen dat er eens echt goed naar gekeken gaat worden. Tot die tijd zou ik zeker niet meer op het beestje gaan rijden. Lijkt me niet fijn voor het dier.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 10:49

Pony heeft geen koorts en droes is het inderdaad zeker niet.

Het is nu zo groot dat ik inderdaad een plan wil maken, hoop daarom dat er iemand is die dit al eens heeft gezien en misschien kan vertellen wat voor een stappen toen zijn genomen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:50

zit daar de schildklier niet?

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 10:53

aisie schreef:
Dit zit daar dus al jaren en daar heeft verder nooit een dierenarts naar gekeken? Bijzonder... ik zou zeker er eens door een deskundige naar laten kijken want dit is niet normaal. Geen idee wat het kan zijn maar dat kan een dierenarts wel onderzoeken. Kan een tumor zijn maar ook iets heel anders. Dat het groter wordt is niet goed.

Maar dit is niet jouw pony maar je verzorgpony? Dan kun je het beste de eigenaar vragen dat er eens echt goed naar gekeken gaat worden. Tot die tijd zou ik zeker niet meer op het beestje gaan rijden. Lijkt me niet fijn voor het dier.

Nee klopt, is niet mijn eigen paard. Eigenaar zegt erover dat zolang het dicht zit je er niet mee moet gaan pielen, maar dat zegt hij nu al jaren :P Pony heeft er met rijden geen last van ;) maar wil nu wel stappen gaan ondernemen.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 10:54

geerke schreef:

Volgens de veearts is het niet de schildklier, omdat de bult van zijn plek gedrukt kan worden....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:57

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:00

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:02

Annebu schreef:
geerke schreef:
heb even gezocht,het kan een gebrek aan jodium zijn....schildklier dus.
http://www.equinews.com/article/iodine- ... ter-horses

Bedankt voor het meedenken! Ga dit zeker even doorlezen.

niet teveel vertrouwen hebben in dierenartsen,die vergeten heel vaak dat een paard uberhaupt een schildklier heeft

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:51

Is het ook niet de zwezerik? Weet niet of dat op kan zetten?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:55

lkfbsm schreef:
Is het ook niet de zwezerik? Weet niet of dat op kan zetten?

Die zit normaal gesproken tussen borstbeen en luchtpijp, en verschrompelt normaal na de puberteit.

Ik ben erg benieuwd wat de dierenarts ervan zegt, zou zelf dan inderdaad een punctie of iets dergelijks willen. Niet per se omdat het nu gevaarlijk is, maar meer met oog op wegduwen van andere organen en beknelling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:56

Dat is waarschijnlijk de schildklier. Die kan goedaardig vergroten bij paarden. Zeker als ze op leeftijd zijn. Mn oudere pony heeft het ook maar verder geen last van. Hij was in het begin toen ik em kreeg zelfs iets groter als nu. Wel nog niet zo groot als die van jou.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:05

Ik denk ook aan schildklier. Dan moet de zwelling wel hard/stevig aanvoelen. Komt zeker vaker voor bij paarden op leeftijd. Een biopt geeft uitsluitsel. Kan verder weinig kwaad, behalve dat het door de grootte ongemak of risico kan veroorzaken. Bij mij op de ddx staat verder ook nog een sarcoid/ melanoom, hoewel sarcoiden zelden alleen komen en deze zwelling wel erg groot is en melanoom vooral een aandoening bij schimmels is, maar ze lezen nu eenmaal niet allemaal de boeken.
Wil je een diagnose, zal een biopt gedaan moeten worden.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:25

Mijn paard heeft daar ook een bult, al is die niet zo groot als deze.
Zit er ook al jaren, nog nooit last van gehad.
Kan ook van zijn plek gedrukt worden.
Mij is verteld dat het wel de schildklier is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:36

geerke schreef:

Mijn gedachte!!!