Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel. Maartje1990 schreef:Ik geloof dat vrijwel elk paard blootsvoets kan. Ik ben ook lid van die pagina en bekap zelf ook natuurlijk volgens die methode. Juist door (zelf) natuurlijk bekappen kun je er zelf voor zorgen dat door je paard wekelijks bij te werken je paard niet schuin afslijt.
Denk dat de meeste medische ijzers etc. er niet onder zouden hoeven als het paard goed en regelmatig zou worden bekapt en onder de juiste leefomstandigheden wordt gehouden. Overigens, ditzelfde geldt voor de reguliere ijzers
Mijn bekapper heeft mij ooit gezegd (ik bekap ook zelf) dat ijzers er eigenlijk zijn voor paarden die op stal staan. Is ook logisch, immers het in stal staan tast de kwaliteit van de hoeven aan (stro, urine en mest droogt namelijk allemaal uit), resultaat is natuurlijk dat je sneller/meer brokkels en scheuren krijgt. Maar vaak zijn de bezoeken van de hoefsmid er ook te weinig waardoor er sneller brokkels en scheuren ontstaan. Dan is het wel ''makkelijk'' om er hoefijzers onder te slaan.
Ik zeg niet dat er niet een enkeling is die wel ijzers nodig heeft, maar dit is mijn inziens meer de hoge uitzondering dan de regel
Maar ik weet dat hier op bokt daar heel anders over gedacht wordt. Dus ik vermoed dat de meerderheid je gaat vertellen dat hoefijzers wel nodig zijn
Dennis schreef:Veel paarden kunnen zonder. Maar een enkeling niet.
Als jou pony nu op een ijzertje probleemloos loopt met zijn 30 jaar zou ik het lekker zo laten. Ik ben pro-blote voeten, maar zou niet te veel meer rommelen met een oudere pony die nu probleemloos loopt.
Maartje1990 schreef:Hoezo hou je dan geen hoef meer over? Ik moet vaak nog wekelijks bekappen ondanks dat ik de nodige kms over de weg men. Maar dan kun je natuurlijk altijd alsnog kiezen voor hoefschoenen.
Maartje1990 schreef:Hoezo hou je dan geen hoef meer over? Ik moet vaak nog wekelijks bekappen ondanks dat ik de nodige kms over de weg men. Maar dan kun je natuurlijk altijd alsnog kiezen voor hoefschoenen.
Maartje1990 schreef:Maar de al afgesleten kant, bekap je dan toch ook niet of zeer minimaal? Dan gaat het toch juist om die andere kant die je dan moet bij bekappen zodat je paard recht op zijn hoeven blijft? Heb je wel eens je paard natuurlijk laten bekappen? Al dan niet zelf? Want als je het nooit geprobeerd hebt, kan je ook niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Maartje1990 schreef:@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voorDus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.
Tabaluga12 schreef:Niet meer eens. Mijn paard staat op voorijzer met opzet zodat ze beter kan afwikkelen ivm blessure hoefgewrichten.