Tendovaginitis bovenaan het pijpbeen door standcorrectie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equipro

Tendovaginitis bovenaan het pijpbeen door standcorrectie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:56

Wie heeft dit wel eens gezien???

Ik zit mijn handen in het haar...

Het is een heel verhaal, omdat ik geen (misschien belangrijke informatie) wil weglaten.

Mijn jonge ruin van 3,5 jaar heeft 2 ietwat verschillende voeten, LV steil, RV (lijkt daardoor) wat platter.
De eerste 2 keren dat hij bekapt werd nadat hij uit de opfok kwam, was er niks aan de hand. Niet braaf, maar hij liep gewoon goed naderhand.
De laatste 2 keer was het drama... Wel redelijk braaf, maar niet rad :(

Omdat mijn paard in de groei is heb ik hem na het zadelmak maken terug in de weide gedaan. Hij beweegt van zichzelf heel correct, zijn galop is alleen zo groot, dat hij zijn voorbeen, voor dat deze land, overstrekt.

De eerste keer dat het mis ging, was 3 dagen na de derde keer bekappen, het linker voorbeen was aan de binnenzijde bij het pijpbeen wat verdikt, net onder de knie, bij de diepe buiger. (checkligament zit er ook in de buurt)
Hij liep niet kreupel. Ik heb het een paar dagen aangekeken, en gekoeld. Hij werd nog steeds niet gereden. Het been werd niet beter of slechter. de verdikking bleef.... Internet (Bokt) afgezocht, ik kon niets vergelijkbaars vinden.

Ik heb de hoefsmid gebeld of dit een gevolg kon zijn van het bekappen. Dit leek hem niet het geval, zo verschillend zijn z'n voeten nu ook weer niet.... was zijn beredenering. Kreupel was hij ook niet...

Hierop heb ik dierenarts gebeld, omdat het me niet lekker zat, en wie weet was het een blessure aan het checkligament! Ze zag dat hij recentelijk bekapt was, en ze heeft een echo gemaakt. Haar diagnose; Tendovaginitis. Ze legde het uit dat de pees door een schede loopt, maar dat deze nu schuurde tegen de pees. Dit veroorzaakt irritatie en vocht welke te zien was op de echo. Haar vermoeden was, dat dit komt door verandering van stand van de hoeven, en dat er misschien te kort bekapt was, of teveel gecorrigeerd aan zijn stand. Dus eigenlijk precies wat ik vermoedde.

Ik heb de smid hierop aangesproken. Van de dierenarts heb ik suxobuzon (pijnstiller en onstekingsremmer) gekregen, welke ik na het rijden moest geven. Op dat moment reed ik hem niet, maar was wel van plan het langzaam weer op te gaan bouwen. Dagelijks zijn been gekoeld, en ook nog compagel gesmeerd.
Hij heeft nog een maand in de weide gestaan, en ben daarna weer begonnen met alleen rechtuit draven. been bleef rustig en ik heb 3/4 keer heerlijk gereden, Galop heb ik niet gedaan, alleen draf op de lange zijde (bij ons zo'n 70 mtr), en stap op de korte (25 mtr). Eigenlijk was er na 6/7 weken weinig meer aan de hand.

Totdat.....

Hij weer bekapt moest worden. Ik heb de smid het voordeel van de twijfel gegeven. Hij was heel betrokken, en dacht met me mee over hoe het voorgaande voorkomen kon worden.
Om de pezen te ontlasten stelde hij een ijzertje voor, maar omdat mijn paard zich zo overstrekt in de galop, zou dat hierdoor verergerd worden. Hij zag een oplossing met een aluminium ijzer. Deze zou hij bestellen, dus in week 8 na de laatste bekapping zou hij hem beslaan.

Qua gewicht scheelt het echt heel veel met een normaal ijzer. Het is niet zo slijtvast, en moest er koud opgezet worden. Dit vond ik in eerste instantie niet heel erg, want mijn paard was nog nooit warm beslagen, en was de eerste 2 keer absoluut niet braaf bij de smid, dus ik was blij dat het nu al zo rustig ging.
Maar achteraf denk ik dat het hierdoor ook mis ging. De dag erna liep hij alsof hij op eieren liep, niet kreupel, maar ook niet zoals hij kon!
Smid gebeld, deze kwam 's avonds, en zag het ook. Hij heeft de ijzers eraf gehaald en paard liep direct beter.
Maar de volgende dag zag ik al dat nu beide voorbenen weer op dezelfde plaats verdikt waren. |(
Met lood in mijn schoenen naar de longeerbaan gelopen om te kijken hoe paardlief liep. In de stap hoorde ik het al, maar hij draafde wel heel kreupel! De moed zonk me in de schoenen. ;( Smid dacht nog aan een hoefzweer, en heeft dit nog onderzocht.

Dierenarts en hoefsmid gebeld. Dierenarts zou de volgende dag in de avond komen, en smid zou zorgen dat hij erbij was. Hij zei er al bij, dat de DA waarschijnlijk zou zeggen dat paard te kort bekapt was, maar dat moest ook, vanwege het ijzer...

De smid was er, maar dierenarts had een koliek en grote wond, en kon niet meer komen.

Toen ze de volgende dag kwam, hebben we hem weer laten lopen, zij dacht ook een hoefzweer. Tot mijn opluchting, want ze dachten allebei hetzelfde! (Smid was hier niet bij, en ik heb niet gezegd wat de smid dacht dat het was). DA heeft er animalintex om verbonden, om het er uit te "trekken", Dit moest 3 dagen blijven zitten. Hierna het verband eraf gehaald, maar er was geen zweer doorgebroken. Paard is nog net zo kreupel...

Weer DA gebeld, en weer kwam ze langs. Ze was van mening dat hij wel heel kort op zijn voeten stond. Hier had de smid mij al voor "gewaarschuwd"...
Paard kreeg nog een kuur suxobuzon. Ik moest haar bellen hoe het na de kuur ging. Ze vertelde me al dat dit lang kon gaan duren, omdat zijn voeten weer terug moeten, naar zoals ze waren. Dit gebeurt niet van de ene op andere dag, en hebben tijd nodig om weer aan te groeien. Tijdens de kuur trok de zwelling weg.

Afgelopen zaterdag heeft hij het laatste zakje gehad. Vandaag (maandag) beide benen weer dik aan de binnenzijde van het pijpbeen, net onder het kniegewricht. Weer eens aan de longe gedaan om te kijken hoe hij liep. Hij loopt niet kreupel, maar ik zie duidelijk dat hij nog niet loopt zoals voorheen. Hij ontlast duidelijk zijn pezen, want overstrekken in de galop doet hij niet meer, en galoppeert met een bijna recht voorbeen. Heel apart.... Naderhand het vertrouwde riedeltje van koelen en Compagel weer toegepast.

Ik heb bij thuiskomst weer de DA gebeld om haar op de hoogte te brengen, ze zou me terugbellen omdat ze druk bezig was, maar heeft dit nog niet gedaan.
Ik begin nu echt moedeloos te worden. En kan ook op internet niks vinden over tendovaginitis, op de plaats waar mijn paard het heeft. Wel net boven de kogel...

Afspraak met van Nassau staat voor volgende bekapping (of beslag, wat hun advies ook mag zijn...)

Volgens de smid heeft hij niet veel veranderd aan de stand, maar ik weet nu niet wat waarheid is, kan dit ook al komen door er vrij veel af te halen bij het bekappen? Want naar mijn mening waren zijn hoeven al wel vrij lang voordat hij bekapt werd. Daarom had ik de smid wel gevraagd er maximaal 7 weken tussen te houden.

Of komt het hier misschien helemaal niet door, en zitten we op een verkeerd spoor?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:21

Om het een en ander te verduidelijken heb ik een aantal foto's toegevoegd;

Afbeelding
in de opfok

Afbeelding
net thuis, voordat hij voor het eerst bekapt werd.

Afbeelding
standfoto tussendoor.

Afbeelding
na 1 keer bekappen.

Afbeelding
na de 3de keer bekappen.

Ik vind de stand toch wel veranderd als ik ze zo bekijk...
Laatst bijgewerkt door Equipro op 11-08-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_1

Re: Tendovaginitis bovenaan het pijpbeen door standcorrectie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:29

Je foto's zijn niet zichtbaar..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:30

Mijn eerste, misdchien wat vreemde vraag is:

Waarom wil je standverandering/standcorrectie als het paard er functioneel/in de beweging geen last van heeft dat zijn voeten wat ongelijk zijn?

Stabdverandering op de voeten betekent automatisch dat de gewrichten boven de voeten (dus in het hele been) ook iets moeten aanpassen.
En dat wil wel eens problemen geven.

Wat zou er gebeuren als je de voeten van dit paard weer in de voor dit paard natuurlijke stand laat groeien? (dus ietwat ongelijk)
Uiteraard wel correct bijgehouden.

Dat is eigenlijk het eerste dat ik me afvraag.

Ik hoop oprecht dat je in samenwerking met veearts en smid een oplossing vindt die voor dit paard werkt.
Kwakkelen en gedoe is gewoon echt niet leuk.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:24

Foto's zijn nu wel zichtbaar :)

@ Femke_Tweety.
Ik wil ook helemaal geen verandering qua stand, heb ik ook nergens gezegd geloof ik... Ik wil gewoon dat hij weer terug naar zijn oude vertrouwde stand gaat. vandaar dat ik nu een andere smid geraadpleegd heb.

Maar door het gekwakkel, en de stellingen van de smid twijfel ik nu wat de oorzaak van de diagnose is.

Ik ben benieuwd of er andere mensen hier ervaring mee hebben, en me misschien kunnen vertellen hoe het verloop van herstel zal zijn

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:33

Mijn advies: ijzertjes eraf en voeten terug laten groeien in hun eigen natuurlijke stand..
Desnoods aan de hand wat stappen op het harde om te proces wat te versnellen.
Niet draven en niet galopperen..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:45

Lastig om te beoordelen maar op jouw ''standfoto'' tussendoor lijkt er een behoorlijk verschil ook in hoogte te zijn.
De foto kan vertekenen maar ik denk dat je met dit dier op termijn problemen in de schouder,rug en wervels gaat krijgen als je de stand niet (heel voorzichtig) gaat corrigeren.
Sowieso is de stand in het linkervoorbeen al niet goed vanuit de knie(of wellicht zelfs daarboven).
Voor nu is volgens mij je enige optie om met geduld weer terug te gaan naar de ''begin'' situatie en vervolgens met een kundige hoefsmid/orthopeed een behandelplan in te stellen.
Persoonlijk vind ik hem ook vrij kort bekapt, zéker voor een dier met zo'n moeilijke stand.
Heb je hem wel eens volledig op de foto gehad?
Ik zou zelf willen weten hoe de rest van het been eruit ziet namelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:57

Ik denk dat het kort bekappen nog wel mee valt,het paardje heeft vrij stijle hoeven.
Ik denk dat je afspraak met v.Nassau een goede beslissing is.
persoonlijk zou ik met dit paard niks doen tot ik daar geweest ben.Lijkt me niet prettig voor het diertje as je al snel last van je pezen hebt dan ook nog eens belasting erbij.
Verder zou ik denk ik eens langs een kliniek gaan en een andere da zijn mening laten geven en evt foto's laten maken.

Het is wel een leuk dier om te zien.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:10

@ Casarell;
de ijzers zijn er de volgende dag al afgehaald
Equipro schreef:
De dag erna liep hij alsof hij op eieren liep, niet kreupel, maar ook niet zoals hij kon!
Smid gebeld, deze kwam 's avonds, en zag het ook. Hij heeft de ijzers eraf gehaald en paard liep direct beter.

@ Wildgirl;
ik heb expres deze foto's gepakt omdat deze het duidelijkst zijn stand weergeven, zelfs een beetje overdreven...
Ik heb ook inderdaad een afspraak met van Nassau zoals ik al aangaf, omdat ik van mening ben dat bij zijn benen/stand een kundige smid nodig is ;)
Röntgenfoto's heb ik nog niet laten maken. Staat wel op de planning. Juist omdat we nu zo aan het modderen zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:14

Röntgenfoto's zou ik zeker doen.. niet alleen van de ondervoet (waarvan ik denk dat ie links aardig scheef staat), maar ook van de knie (ivm het overstrekken en aparte stand).. ;)

De gebroeders van Nassau zijn duur, maar zijn zeker wel vakmensen..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:17

@TS, ik denk dat, dat verstandig is die foto's.
En dan idd ook tot het bovenbeen aan toe,post je de resultaten in dit topic?
Veel succes!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:52

@ beatje; hij staat nu alleen op de wei, hij krijgt idd rust tot alles volledig genezen en aangegroeid is!

@ Wildgirl, ik zal zeker updates blijven plaatsen! kan alleen even duren in dit geval :o

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:41

Ik heb een kleine update...

A. Van Nassau heeft mijn paard gezien, en zal hem over 2 weken bekappen en indien nodig beslaan. Hij vond hem nog te kort om er al iets aan te doen.

Sinds deze vorige week zijn de zwellingen en irritatie helemaal weg, en paard loopt weer helemaal zuiver. *\o/*

Morgen gaat hij naar de tandarts en vrijdag op de (röntgen)foto. Gewoon een keuring voor mezelf.

Ik houd jullie op de hoogte!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:14

Dat klinkt veel belovend Equipro!Ben benieuwd naar de uitslag vd foto's

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:18

Wat mij opvalt is de enorme flare in de hoeven, dwz hoefbeen en hoefwand zijn niet goed stevig met elkaar verbonden, wat meestal gevoeligheid geeft.

Heb je ook foto's van de onderkant van de hoeven? Dat zegt veel meer, alleen van de voorkant is niet te beoordelen of de steunsels en of hielen te lang zijn.

Heb me weer verbaasd over de redenering dat 'een ijzertje geplaatst wordt om X of Y te ontlasten'. Een ijzer is in alle opzichten juist een bélasting.

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau