dikke kreupele shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:16

viavialover schreef:
als ze hoefbevangen is dan pas uitsneiden coolen en wandelen
ik heb er net 1tje van hoefbevangheid af en de eigenaar snee uit coolde en wandelde veel en ze valt nu ook veel af
dus heeft wel geholpen
want met wegsnijden haal je de druk eraf en je zorg er mede daardoor ook voor dar de pony met op de achterkant gaat staan waardoor ook druk verminderd


maar wat wil je dan precies uitsnijden?

heb je het niet over een hoefzweer?

een pony die hoefbevangen is, moet naar mijn beste weten op rust zetten, geen beschikking over gras, liefst koele ondergrond en voor de rest zoals al gezegd is geen gedwongen arbeid en een strict dieet zodat het dier kan afvallen

pas als de bevangenheid onder controle is of 'weg' mag je het dier beweging geven om het afvallen verder te bevorderen.

cissy

Berichten: 19872
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:35

viavialover schreef:
als ze hoefbevangen is dan pas uitsneiden coolen en wandelen
ik heb er net 1tje van hoefbevangheid af en de eigenaar snee uit coolde en wandelde veel en ze valt nu ook veel af
dus heeft wel geholpen
want met wegsnijden haal je de druk eraf en je zorg er mede daardoor ook voor dar de pony met op de achterkant gaat staan waardoor ook druk verminderd

Ben je niet in de war met een hoefzweer?
Ik heb nog nooit gehoord van uitsnijden bij hoefbevangenheid.

hagelslag
Berichten: 9229
Geregistreerd: 18-09-10

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:13

Ik denk dat met het uitsnijden het optijd bekappen word bedoelt. Dit kan volgens mij wel iets verlichting brengen.
Minder druk op de hoefwand door het vele bekappen bij hb brengt iets verlichting

capopjekop

Berichten: 30701
Geregistreerd: 30-11-03

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:20

Je smid kan ook de hoefwand wegraspen zodat de druk eraf kan, maar dat is niet aan de zool en je snijdt niks weg. Kan me ook niet voorstellen dat je de zool nog dunner wil maken terwijl de pony bevangen is

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:25

Ik denk dat het enige wat ts kan doen, is de zoon vragen contact op te nemen met zijn ouders en het uit te leggen. Zij zijn de enige die kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Misschien gaan zij ermee akkoord dat er een da komt kijken. Of hebben zij een andere oplossing. TS kan in ieder geval niet zelf de da gaan bellen, de hoefsmid erbij halen, de pony verplaatsen, land gaan afzetten etc.

viavialover
Berichten: 260
Geregistreerd: 08-04-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:31

wat hageslag al zegt dat bedoel ik dus de druk op de wanden weghalen
zodat ze minder pijn heeft

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:24

ja bij degene die ik kende duidelijk zichtbaar eigenaar was er niet en da wel dus meteen hem gevraagd ff te kijken hij was er toch. maar eigenaar gooide hem gewoon het land weer op.

JolienHeidi

Berichten: 41
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Apeldoorn

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:09

Is de manenkam (bovenste stuk van de hals, waar de manen zitten) bewegelijk als je het heen en weer probeert te bewegen, of voelt het heel hard aan? Dit laatste kan een teken zijn van hoefbevangenheid. Meestal zijn bevangen paarden ook niet aan één of drie, maar aan 2 benen kreupel. Staat het paard met zijn kont naar achteren (alsof hij een soort buiging wil maken)? Dit is ook een (duidelijk) teken van bevangenheid. Wat je in de tussentijd kan doen als hij niet van het gras kan, is een grasmasker (muilkorf) kopen. Deze zijn al vanaf 10,- verkrijgbaar bij een ruiterspeciaalzaak. Als je dit doet, moet het gras wel hoog genoeg staan. Paarden hebben constant eten nodig. Als dit niet mogelijk is, neemt de kans op een maagzweer/maagproblemen weer toe.