Wat mankeert mijn pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat mankeert mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 17:56

Okay bokkers, even een topicje om te kijken wat anderen vinden aan de hand van de symptomen die ik zie.
De veearts komt overmorgen.
Ik wil gewoon even kijken of ik in de goede richting denk.

De situatie is als volgt. 20+ ponietje, 20 jaar lang goed verzorgd geweest en daarna een paar jaar voor het gezelschap bij een paardje gestaan. Ze kwam vorig jaar bij mij met jeuk en was hoefbevangen, en de jeuk heeft ze nu nog steeds. Overduidelijk is er iets aan de hand met haar lever. Ze probeert afvalstoffen kwijt te raken via de huid. Mijn ruin had het zelfde probleem, die is het afgelopen jaar, sinds ze in mijn eigen beheer en op een goed regime staan, ontzettend opgeknapt. Ponietje doet ook d'r best, is al veel minder teruggetrokken, maar de jeuk blijft. Het is geen zomereczeem, ik heb genoeg eczemers gezien om te weten dat dat het niet is.
Afgelopen voorjaar kwam ze wat ribbig uit de winter. Ouder ponietje, voor het eerst een winter 24/7 buiten (met schuilstal) en binnen een paar weken had ze alweer wat meer spek op d'r flanken. Dus ik maakte me niet heel veel zorgen. Maar wat me op ging vallen is dat ze steeds met een wat opgetrokken buik stond. Ook soms diarree, en dan is ze vaak ook wat koliekerig. Ze heeft een beetje een opgeblazen buikje, en daarboven, zeg maar ter hoogte van de haarwervels waar de vacht de ene kant op naar het achterbeen en de andere kant op naar de flank gaat, is ze me te ingevallen, al is het minder dan net na de winter.
Afgelopen winter is de jeuk niet heel veel minder geworden. De jeuk zit bij haar hals, buiknaad, schouders, flanken, liezen, uier, benen, eigenlijk overal. Ze heeft lichte mok, en vergelijkbare, soms heel dikke, korsten bij vooral haar benen en flanken.

Is er iemand die dit herkent? Ik heb zo mijn bange vermoeden maar ik wil graag weten of de combinatie van symptomen iemand iets zegt.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:58

PPID vrees ik. Bloedonderzoek is nog gratis tot eind oktober!

Linnie050

Re: Wat mankeert mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:53

Krijgt ze kuil ipv (goed) hooi?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:57

heb je een foto van haar?Was jij het niet die de meest(in mijn ogen)vreemde dingen voert?
Misschien daar eens mee stoppen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:59

Bedoel je met suikers of zo geerke?

Misschien eens handig hier een lijstje plaatsen wat je haar geeft bv op een dag of wat ze weleens krijgt in een week.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 04:52

linnie050 schreef:
Krijgt ze kuil ipv (goed) hooi?

Nee joh! Kuil krijgt mijn andere paardje hele gekke voeten van.

En bedankt Geerke. Dat jij dingen raar vindt zegt mij wel weer wat over jou. Hou d'r es mee op.

Wat ze zoal krijgt, op een dag als vandaag:

wilde peen
paardebloem
distels
een bak voer (50 gr vitalbix daily complete, kurkumapasta met beetje haver, kleefkruid, zout, beetje fenegriek)
hooi
andijvie
zeewier
Dat is in de ochtend. Vanavond krijgen ze weer hooi, en een strookje gras (vrijwel zonder raai). En verder weer een bak voer, waar 's avonds ook goudsbloem en lijnzaadolie doorheen gaat. Verder nog vogelmuur, meidoorn, weegbree, selderij en rozebottel.

Niks raars dus. Wel gevarieerd.

Mloui waarom denk je ppid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:08

Heb je een verklaring waarom je die waslijst aan toevoegingen voert?

En andijvie is toch een koolsoort? Wat toch niet goed is om te geven?

Gezien leeftijd en klachten denk ik ook aan ppid , check het topic daarover anders eens...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:45

Geef je al die kruiden zelf er bij?
En hoeveel geef je daar van?

En hoe lang geef je al zeewier

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:48

Ik ben verder niet thuis in alle natuurlijke dingen.
Hier 1 met artrose 22 jaar. En zit ook in het artrose topic.
Teveel kurkuma is ook schadelijk.
Ik ga even zoeken naar de link.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:55

Kool soorten inderdaad niet doen!
Als je het googled zie je wel waarom.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 10-08-15 06:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:11

Kool lijkt me ook niet echt goed voor een pony.
Waarom geef je zeewier? Waar is dat voor?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:25

Misschien kan jij je vraag ook wel stellen op paard natuurlijk.

En wat is het doel erachter dat jij dit allemaal geeft?
Laat je weten hoe het bij de dierenarts is geweest.
Haver is misschien ook niet nodig voor een oude pony?

Ik denk alleen maar even mee hoor.

Seniorenslobber of bietenpulp een optie in de winter? Of alleen op hooi gaan zetten met een goede liksteen?
Misschien dat alle kruiden elkaar tegen werken.
Misschien niet meer dan 1 of 2 kruiden/planten geven?
Dat je sommige niet met elkaar kan combineren?

Bij paard natuurlijk op het forum onder voeding staat ook nog iets over lever dieet.

En google lever dieet paard eens krijg je ook interssante artikelen!

De link over kurkuma kon ik niet vinden
http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/
Kruiden en planten:

Over gewichtsverlies

Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 10-08-15 06:47, in het totaal 5 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:27

Waarom geef je haar in vredesnaam kool? Dan is het niet zo vreemd dat ze koliekerig is en een opgeblazen buik heeft.....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:36

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:49

Cayenne schreef:
Waarom geef je haar in vredesnaam kool? Dan is het niet zo vreemd dat ze koliekerig is en een opgeblazen buik heeft.....

Welk onderdeel van het dieet van deze pony is een koolsoort? Ik zie in het lijstje namelijk géén koolsoorten staan - andijvie is een cichorei en geen brassica (kool dus!) - sterker nog: ze zijn absoluut geen familie van elkaar. Andijvie komt wel uit een vergelijkbare familie als bijv. witlof en ik weet dat sommige mensen ook zo nu en dan witlofpennen voeren aan hun paard.

Als de voedingsstoffen die worden aangeboden gevoerd worden vanuit een holistische filosofie dat je het hele paard moet ondersteunen, dan zou mijn gevoel zijn dat je misschien terug moet naar de tekentafel. Ik zie een fikse lijst ingrediënten staan op het dieet en misschien doe je daarmee teveel tegelijk: denk aan de bejaarde die in de loop van de jaren voor elk kwaaltje een andere medicatie heeft voorgeschreven gekregen en uiteindelijk eindigt met een waslijst medicijnen, waarvan sommige middelen gewoon niet zo zinvol meer zijn omdat ze in combinatie worden gebruikt. Kritisch kijken en schrappen dus.

Ik zou vanuit de reguliere geneeskunde eerst de volgende dingen getest willen zien in dit geval: wormen, zand, leverbot en PPID. Daarna kun je op andere vlakken verder gaan zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 07:33

Het meeste wat ik voer is vanuit NSAID/anti-oxidangenoogpunt.

De reden dat ze zeewier krijgt: omdat daar een boel goeds in zit. Ik ben op de hoogte dat er ook jodium in zit, daarom krijgen ze het maar 1 keer in de week (vandaag dus). Met z'n tweeën krijgen ze dan een eetlepel. Morgen krijgen ze in plaats daarvan weer iets anders (en inderdaad witlof ipv andijvie).

Paardnatuurlijk ga ik echt niet doen. Vind ik een heel rare club waar ik het over het algemeen niet mee eens ben. Maar ik snap dat de tip goed bedoeld is :)

Dat het een leverprobleem is weet ik wel zeker. Ik heb er helaas ervaring mee. En mijn ruin, die er erger aan toe was (na jarenlang kuil en veel te veel gras op diverse pensionstallen, emotionele stress en tekorten) is het afgelopen jaar flink opgeknapt. De pony ook wel, de klachten zijn minder geworden. Maar ik vind dat ze te veel symptomen heeft.

De veearts komt inderdaad in eerste instantie omdat ik denk aan wormen of eventueel inderdaad leverbot. Vorig jaar, toen ik 'r net had, heb ik mestonderzoek laten doen en dat kwam schoon terug. Ik geloof er alleen niks van.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:40

Hier denk ik ook gelijk aan Cushing en wel om de volgende redenen:
- ouder paard
- hoefbevangheid (verleden met)
- verminderde weerstand
- ribbig
- opgeblazen buik
- invallen bij de flanken

Ik weet eigenlijk, al opsommend, dat dit paard Cushing heeft. En zeker al enige tijd Cushing heeft als je deze symptomen allemaal ziet. Gelijk op Cushing laten testen zodra de DA komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:41

Mariadistelzaad voor de lever geen optie?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:42

Als het een lever probleem is, moet ze haast wel gele slijmvliezen hebben.

Je zegt dat ze afvalstoffen via haar huid probeert kwijt te raken. Echter is dit niet meer dan normaal, dat doet elk paard. Maar als ze duidelijk vettig is, is het geen optie om haar een keer te wassen? Wellicht heeft ze jeuk van al dat zweet e.d. ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:45

Bij leverproblemen kunnen ze het zonlicht ook niet goed verwerken, ik dacht ook dat mijn paard
mok had maar het is dan een reactie op het UV. Ik weet niet of die van jou veel buiten staat?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:49

Zou in elk geval de cushingtest laten doen. Het bloedonderzoek is nu gratis als je het formulier downloadt en invult.
Wij hebben een pony met cushing, IR, zomereczeem en een hele reeks allergieën. Zij doet het goed op seniores priores plus gras/hooi en wat wortel of selderie. Ze heeft nu wel cushing-medicatie.

Zij heeft wat last van regenschurft (geeft korsten) omdat haar haar 's winters zo dicht is, dat het vocht niet weg kan en 's zomers omdat ze toch vaak een eczeemdeken draagt. Ik weet niet of jij ook een eczeemdeken oid gebruikt tegen het schuren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:50

Koper schreef:
De veearts komt inderdaad in eerste instantie omdat ik denk aan wormen of eventueel inderdaad leverbot. Vorig jaar, toen ik 'r net had, heb ik mestonderzoek laten doen en dat kwam schoon terug. Ik geloof er alleen niks van.

De meeste incidentele mestonderzoeken hebben niet zoveel zin: de wormen (of eitjes) worden niet gelijkmatig uitgescheiden, dus je moet ten eerste al geluk hebben dat er net voldoende materiaal zit in de mest (gewicht: enkele kilo's) die je kiest voor onderzoek. Daarnaast neem je een mestbal, waarvan weer een submonster (enkele grammen) wordt genomen om te bekijken. Er wordt dus maar een paar promille van je hele mest geanalyseerd, dus de kans dat je een vals-negatieve uitslag krijgt is groot.

Als je dus niet je onderzoek op gezette tijden (levenscyclus wormen) een aantal malen kunt herhalen, dan heb je dus kans dat je een wormbesmetting mist.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:25

Douraque schreef:
Hier denk ik ook gelijk aan Cushing en wel om de volgende redenen:
- ouder paard
- hoefbevangheid (verleden met)
- verminderde weerstand
- ribbig
- opgeblazen buik
- invallen bij de flanken

Ik weet eigenlijk, al opsommend, dat dit paard Cushing heeft. En zeker al enige tijd Cushing heeft als je deze symptomen allemaal ziet. Gelijk op Cushing laten testen zodra de DA komt.

Ah, dat wist ik niet. Ik zal ernaar vragen. Dank je wel.

Wassen heb ik een paar keer gedaan. Ik heb zelfs d'r lange manen afgeknipt omdat ik dacht dat ze jeuk had door de broei daar (erg dikke manen). Ze heeft nu minder schilfers, maar verder heeft het geen effect gehad. Eczeemdeken heeft ze niet, ze heeft geen eczeem. Wel draagt ze vaak overdag een vliegendeken. 's Nachts is die af. De meeste jeuk en korsten zitten waar de huid dun is (buik en benen), de deken zit daar niet.

Is hoesten ook een symptoom van cushing? Ik ken het alleen als gevolg van leverproblemen.

Ruitje ze staat dag en nacht buiten maar als het erg warm is gaat ze uit zichzelf op stal of onder de luifel bij stal, in de schaduw, staan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:28

Verminderde weerstand is een symptoom van Cushing. En hoe zich dat uit is paardafhankelijk, mijn paard kreeg bijvoorbeeld mok. En sinds hij aan de medicatie zit, heeft hij nooit meer last van gehad

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:37

Ik moest ook meteen denken aan PPID.

Mijn PPID-er kreeg ook zo'n baggervette vacht. :j