paard vermagerd. Help wie heeft een idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaGr

paard vermagerd. Help wie heeft een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:46

Beste Lezers,

Ik heb een 5 jarige ruin.

Sinds 2 maanden verhuist naar een nieuwe stal. De eerste maand was er niks aan de hand.
Begin van de tweede maand zag ik hem steeds afvallen en begon met traanogen(dit nog nooit te hebben gehad). Ook zijn er zwarte donkeren wallen/kringen onder ze ogen te zien.

Het paard staat nog steeds op de zelfde bodembedekking en hooi + krachtvoer.

Het paard dat tegen over hem staat heeft chronische traanogen wat werd mede gedeeld door mijn stalgenoten.

De 5 jarige ruin is in feb naar de tandarts geweest, maart en juli ontwormd en is geend.

Ik heb de dierenarts laten komen na 3 maanden nog steeds traanogen te hebben(oog is niet onstoken) en zijn gewicht dat afneem. De dierenarts heeft een gehele controle gedaan maar kon niks bijzonders vinden. Hij heeft ook bloed afgenomen daar wacht ik nog op de uitslag er van.

Herkend iemand de sympthome of iemand tips of een idee hier over? Ik maak me ernstig zorgen omdat het helemaal niet meer op mjn paardje lijkt zo als hij eerst er uitzag. Hij gaat hard achter uit.

KellyR

Re: paard vermagerd. Help wie heeft een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:51

Is het mogelijk dat hij veel stress ervaart op de nieuwe stal? Bijvoorbeeld van 24/7 buiten naar nu half om half op stal. Of een kudde waarin hij zijn plek niet kan vinden?
Veranderingen zie je bijna nooit in 1 dag, er gaat een tijdje over heen voor dat je dat merkt.

Kan natuurlijk ook een spierkwestie zijn. Heb je al een Fysio laten kijken of een ooh hoe heet dat... ergotherapeut? Het heet anders geloof ik voor paarden, maar weet de naam even niet. Dierenartsen voelen een stuk minder dan bijvoorbeeld de fysio. Ze kunnen er slecht aan toe zijn als ze slecht in hun spieren zitten, je ziet het aan de vacht, het gewicht, maar ook het gedrag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:52

Ik denk meteen aan het hooi dat hij krijgt. Is het oud, stoffig, weinig voedingsstoffen of is het exact hetzelfde hooi wat hij vroeger kreeg?

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:58

zijn het geen wormen?

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:59

oooh sorry lees net dat de da geweest is die zal dat dan wel door hebben als hij wormen zou hebben.. dan weet ik het ook niet. wel raar

TessaGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:06

Bedankt voor de reacties. Ja ik weet het ook niet meer. Daarom gooi ik het hier maar neer zodat mensen misschien een idee hebben. Het paard staat samen met een maatje die met hem mee verhuist is. Ze staan samen de hele dag op de weide. Het hooi is het zelfde gebleven aangezien ik het zelf haal bij de diervoeders winkel.

Wacht het bloed onder zoek af maar veder weet ik me geen raad meer! Osteopathie heb ik nog niet laten doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:52

klinkt als stoffig hooi. Wordt er vaak gemest? Mest wat langer dan een dag ligt kan al schimmel op groeien.
Zorg voor voldoende ventilatie! Maak desnoods hooi wat nat. (kan geen kwaad als het om stof gaat, maar sluit schimmel ook uit).

Is er behandeld hout in de buurt? Lak, of andere troep?
Wordt er vaak onkruid bespoten?
Hangt er zo nu en dan een sterke urine lucht?
Is er hout behandeld tegen boktor of worm?
Waar is de hooiopslag in de stal of er buiten?
wordt er regelmatig geveegd? *hier doe ik dat altijd wanneer de paarden buiten zijn.

Stomme vraag, maar gaan de lampen vaak aan en uit in de avond? Een van mijn paarden wil ook altijd naar buiten (uitloopstal) wanneer ik in de avond nog voer. Dit omdat hij juist het licht vervelend vind. Dan staat ie echt met van die samengeknepen oogjes in de hoek.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:06

Zou toch zweren dat hij dan een allergie heeft voor iets word dat ook onderzocht met het bloed?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:30

franka75 schreef:
Zou toch zweren dat hij dan een allergie heeft voor iets word dat ook onderzocht met het bloed?

soms zegt bloed ook niet alles. Bijvoorbeeld bij een ontsteking, dan vind je een hoge ontstekingswaarde maar zeg jij maar wat het dan is en waar het dan zit.

Bij allergie is dat net zo, je kunt immers wel wat vinden maar je weet niet wat. Misschien is het stof in de ogen of salmonella in de longen.

Het testen van allergieën gaat meestal niet via bloed, tenminste bij mensen dan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:43

Ok ik weet dat je ook via bloed kan testen als mens. maar wat ze dan testen weet ik niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:48

franka75 schreef:
Ok ik weet dat je ook via bloed kan testen als mens. maar wat ze dan testen weet ik niet.

Tuurlijk kun je terugvinden dat er een allergie zit. Maar er zijn talloze allergieën, dus je kunt vaak niet goed gericht behandelen. Slechts symptoom bestrijding. En dan is de oorzaak vaak niet weg. Het is gewoon een erg lastig onderwerp...helaas.

Bovendien is een mens nog wel in staat verbindingen te leggen en echt te spreken wat het voelt.
In combinatie met een totaalbeeld kan er vaak wel bedacht worden wat het mogelijk kan zijn.

Bij een paard gaat dat vaak wat minder snel wanneer het niet om de standaard (stof, schimmel) zaken gaat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:15

ja ik heb hier een poes met continu jeuk op haar kont wat ze kaal likte en nu niet meer maar wel jeuk. dat is vermoedelijk ook een allergie maar geen idee wat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 04:00

Waar wordt het bloed op getest?

Zal de link even doorsturen.
Ken iemand heeft hetzelfde met haar paard.
Kwam een te hoog selenium gehalte uit en maandag gaat het paard een dagje naar de kliniek voor nog wat inwendig onderzoek.

Misschien heeft zij nog tips voor je.
Je paard is nog jong groeit misschien nog? Krijgt wel genoeg hooi?
Ivm traanogen misschien neemt je paard alles niet goed genoeg op met voedingsstoffen?

Gebit is ook goed? Tandarts laatste tijd nog wel langs geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 06:21

Krijgt hij soms nu ander water? Dus grondwater ipv kraanwater?

TessaGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 06:48

Elke ochtend haal ik de mest en urineplekken weg en krijgt ie een dik pak stro, het hooi is heel goed! Mooi licht groen geen stof te bekenen. Als de paarden buiten staan mest ik en veeg de gang aan.

Hij krijgt 3 plakken hooi bij binnen komst savonds nog een plak en overdag op het land. Dat is al bijna een hele baaltje hooi. Daarnaast 1 kilo graan en 1 kilo brok. Soms ook nog eens wat slobber.

Zit ook aan ziektes te denken maar het is altijd moeilijk de sympthome echt te vergelijken. Wat hij tot nu toe heeft is:

Traanogen
Sterk Vermageren
Doffe vacht
Spierverlies
Derde ooglid zichtbaar (ziet er normaal uit niet dik of rood)
Donkere plekken rond onder zijn oog

TessaGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 06:49

ohjajoh6 schreef:
Krijgt hij soms nu ander water? Dus grondwater ipv kraanwater?

Geloof grondwater

TessaGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 06:50

linnie050 schreef:

Kwam een te hoog selenium gehalte uit en maandag gaat het paard een dagje naar de kliniek voor nog wat inwendig onderzoek.

Ivm traanogen misschien neemt je paard alles niet goed genoeg op met voedingsstoffen?

Tandarts is in feb nog geweest, dierenarts heeft het nog een even na gekeken was goed zegt hij.

Waar het bloed word getest weet ik niet wel dat de dieren arts het mee heeft genomen en me zou bellen voor de uitslag!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:01

Hoe gaat het met zijn maatje? die heeft immers dezelfde veranderingen meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:44

Wellicht een idee om het water te laten testen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:48

Staat je paard niet toevallig op de tocht?
Dit zijn allemaal dezelfde symptomen als mijn merrie had op haar vorige stal.
Onder haar stal zat een mestkelder dat erg omhoog tochte, in combinatie met de ramen en deuren die open stonden in het stalgebouw stond zij altijd giga in de tocht.
Ik heb er van alles aan gedaan omdat ik dit niet wist, da erbij, fysio erbij, onbeperkt voeren en elke dag ogen schoonmaken, noem t maar op, opgevenment begon het mij op te vallen dat als ze een keer een dag op stal moest blijven staan ze giga stalbenen kreeg maar nog begon niks te dagen.
Opgevenment van stal verhuist door andere reden en ik zag mijn paard met de dag opknappen, binnen een week geen traanogen meer, inmiddels staat ze hier nu ruim een maand en je herkent haar niet meer terug, zo een verschil.

Ik zou er dus zeker even naar kijken of het niet tocht.

TessaGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 08:01

TessaGr schreef:
linnie050 schreef:

Tandarts is in feb nog geweest, dierenarts heeft het nog een even na gekeken was goed zegt hij.

Waar het bloed word getest weet ik niet wel dat de dieren arts het mee heeft genomen en me zou bellen voor de uitslag!

Graag!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:03

Is het krachtvoer ook hetzelfde gebleven als op vorige stal ?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:06

Hoe oud is je paard? Heeft hij geen cushing? Kun je hem meer gaan voeren? Zijn weerstand holt zo achteruit . Krijgt hij wel bemest gras of wordt dat nooit bemest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:17

Ik ken je aanraden om je gevoel te volgen en doe wat met de tips die je hier krijgt. Maar, en dit klinkt hard, beslis ook voor jezelf tot waar je wil gaan. Ik zit met mijn paard in hetzelfde schuitje en heb na een hele boel testen nog steeds geen diagnose. Stel veel vragen aan de DA die je paard behandeld en zoek veel op. Vraag ook steeds een kopie van de labo uitslagen, kan je nodig hebben voor een second opinion. En laat niet zomaar alle testen doen, vraag waarom ze iets doen, wat ze denken te vinden met die test en of hoe ze denken je paard te behandelen. Ik heb testen niet laten doen (paard heeft bloed in de urine en men wou een nier biopsie doen), omdat het ofwel een onschuldige aangeboren afwijking is, ofwel is het het begin van orgaanfalen waar geen behandeling voor is, ofwel is het een niertumor en ik laat hem daaraan niet opereren owv de veel kleine slaagkans van die ingreep. Jij zou het mss wel laten doen, ik wil je alleen maar meegeven dat je jezelf zeer goed moet informeren, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Ik duim voor jou en je paard en ik hoop dat er heel snel een diagnose komt.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:18

Kan ook nog zijn dat hij deppressief wordt dat hij niet blij is met zijn nieuwe stalling, heeft hij lang op de andere stalling gestaan?