Mijn (verzorg) Shetlander word verplaats naar een plaats bijna midden in het dorp dus moet je een eindje rijden voordat je bij het bos ofzo bent en de mogelijkheden zijn beperkt. Nu wil ik al een tijd gaan mennen en is het voorwerk al gedaan maar als ze daar komt te staan kan ik haar niet op blote voeten laten lopen, zowel als ze bereden word of als ze mee gaat mennen.
Maar zijn hoefijzers een idee? En dan rondom? Wat kost dat? Hoevaak moet dat vervangen worden? Is het slecht voor t paard (ik las net een paar horror ervaringen namelijk)
En hoefschoenen is dat een optie? Is dat verkrijgbaar voor shetjes? En wat zijn de kosten?
Waarom moet je pony hoefijzers of hoefschoenen dan? Ik men met gemak 20km per keer blootsvoets over de weg. Mijn pony heeft dat echt niet nodig.
Maar als je iets wilt ga dan voor hoefschoenen. Die zitten er alleen maar tijdelijk onder. Hoefijzers zitten er "permanen" onder, fixeren de hoef, beperken het hoef mechanisme, geven extra trillingen door (goed blootsvoets worden deze juist opgevangen.) en de algehele kwaliteit van de hoeven zal achteruit gaan. Uiteraard minder belangrijk maar wel prettig heb je er heel snel de kosten van de hoefschoenen er uit als je het vergelijkt met beslaan. Veel succes ermee!
In overleg met de smid zou ik gewoon lekker op blote voeten beginnen. Als je pony gevoelig gaat lopen toch goed met de smid overleggen. Voor shetten zou ik het liefst voor een hoefschoentje gaan, kleine voetjes goed beslaan is echt heel lastig. En daarbij zijn schoenen op de lange termijn goedkoper dan ijzers.
GMekkes
Geplaatst: 11-08-15 11:55
Toen ik nog mende met Shetlanders stonden ze allemaal zonder problemen rondom op ijzers. Hier in de omgeving zijn een aantal grindpaden en zonder ijzers liepen ze daar niet comfortabel. Mijn vriend is zelf hoefsmid dus ik hoefde niet te betalen, maar ik denk dat je moet rekenen op het gewone tarief.
Niet gelijk aan ijzers beginnen, is 1 grote ellende als je er eenmaal weer vanaf wil ik zou persoonlijk eerst blootvoets gaan beginnen, je merkt snel genoeg of ze gevoelig word met het lopen. Dan kun je altijd nog overwegen of hoefschoenen aan te schaffen