schiefel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

schiefel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 23:05

Ongeveer twee weken terug ontdekte ik bij mijn paard een bult aan de binnenkant van haar linker voorbeen, net onder haar knie. Ik dacht meteen aan een schiefel, en stalgenoten dachten er hetzelfde van. Waarschijnlijk heeft ze zichzelf aangetikt op het land. Tsja, het is geen rustig paard en soms moet je gewoon even rare sprongen maken en een sprintje trekken.

Volgens stalgenoten was een schiefel niet te behandelen en zat het ook niet op een 'gevaarlijke' plek. Ik kon het koelen en het zal dan nog iets slinken. Bovendien liep ze ook niet kreupel en de plek was niet warm of gevoelig. Ik heb er dan ook gewoon mee door gereden.

Vanmorgen zat er op ongeveer dezelfde plek een bult ter grote van een ei. De bult was wederom niet gevoelig en voelde dit keer wel een heel heel klein beetje warm (echt minuscuul). Ze liep weer niet kreupel.

Toch maak ik me zorgen. Ik ken het principe van een schiefel alleen uit boeken, maar heb het in de praktijk nooit mee gemaakt. Via internet las ik dat het eventueel te behandelen is met ontstekingsremmers, een andere website zegt dat er niks aan gedaan kan worden. Maar ook lees ik op het internet dat het blijvend kan zijn. Ik moet er niet aan denken met dat ei. Want door de grootte zal ze um eventueel ook sneller aan kunnen tikken. Wat kan ik er nu het beste mee doen? En hoe gaat het herstellen?

Nb. Mijn merrie is erg kleinzerig. Dit betekent voor mij dat het dus echt niet gevoelig is. Dan zal ze het echt direct laten merken.

lisaislisa

Re: schiefel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:07

Naar mijn ervaring had de mijne er geen last van en trokken ze zelfs na een aantal jaar weer weg (gelukkig)! Maar als er echt een ei op komt zou ik misschien wel even verder informeren bij de d.a...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:15

Nou breuk van griffelbeen kan ook....heeft die van mij gehad en breuk duurt weken voor goed geheeld. De mijn liep niet kreupel wel verdikking en dit nam later weer af.

Heb er rongtenfotos van.

Ook achterbeen had ze een dubbele griffelbeen fractuur.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 23:17

sigrid1182 schreef:
Nou breuk van griffelbeen kan ook....heeft die van mij gehad en breuk duurt weken voor goed geheeld. De mijn liep niet kreupel wel verdikking en dit nam later weer af.

Heb er rongtenfotos van.

Zal het dan niet gevoelig en echt warm moeten zijn?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:25

Je kan het beste even de dierenarts bellen. Heb toevallig er ook last van bij een van doe van mij, helaas. Dierenarts geweest Flogestan gekregen toen. Maar als het warm is zal ik toch zeker even bellen! Wanneer je eem schiefel niet behandeld zou het blijvende schade met de bijwerkingen van dien kunnen geven. Denk aan blijvend kreupel na een training.
Door de creme te smeren zal de schiefel niet meer groter worden en als je nog geluk hebt kleiner.en zal dan ook de pees niet kunnen aantasten. Dat was wat mijn DA mij vertelde. Daarnaast kan je ook contact zoeken met een homeopaat om het herstel te ondersteunen dmv van druppels.
Voor vragen mag je altijd een pb sturen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:27

Zolang een schieffel niet te groot groeit en niet op een vervelende plek zit, zal het geen problemen gaan geven. Het beste is om de groei dus zo snel mogelijk te stoppen. Ik adviseer om toch even met een DA te overleggen voor eventueel een rustperiode. Bij mij mocht toen mijn paard absoluut niet gek doen om opnieuw aantikken te voorkomen en ook beweging op harde ondergrond moest zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarnaast moest ik ook smeren met Ekyflogil.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:59

igor001 schreef:
sigrid1182 schreef:

Heb er rongtenfotos van.

Nou dat zou je verwachten maar bij mijn merrie niet, bij rongtenfoto na 14 dgn zag je de breuk..dat was aan rechtervoorbeen omdat dr verdikking zat...toch ff kijken bij da. En bij toeval kwamen we achter op rongtenen van achterbeen, dat ze een dubbel voudige griffelbeen fractuur had gehad.

Ook bij hoefontsteking, liep ze niet kreupel, ook niet in draf, maar je zag wel dat ze pijn had, da beknijpen met tang, en toen bij besnijden van hoef, in 1 x dikke onsteking die dr uit kwam. Da zei toen ook al, dit zie je zelden dat ze niet pijnlijk zijn op hoefonsteking..

Ze had hoge pijngrens en karakter! :-)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:39

Bedankt voor de reacties allemaal. Net contact gehad met onze da. Omdat het niet gevoelig en niet warm is en ik geen verandering merk in gedrag van mijn paard, kan ik er gewoon alles mee doen. Hij gaat vanmiddag naar het buitenland. Als het over drie weken nog niet zichtbaar weg is, komt hij langs.

Moet zeggen dat de bult vandaag een stuk kleiner is (gelukkig). Maar vind het toch wel moeilijk nu ik jullie reacties lees.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:41

Inoterry schreef:
Zolang een schieffel niet te groot groeit en niet op een vervelende plek zit, zal het geen problemen gaan geven. Het beste is om de groei dus zo snel mogelijk te stoppen. Ik adviseer om toch even met een DA te overleggen voor eventueel een rustperiode. Bij mij mocht toen mijn paard absoluut niet gek doen om opnieuw aantikken te voorkomen en ook beweging op harde ondergrond moest zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarnaast moest ik ook smeren met Ekyflogil.

Dit advies geef ik je ook,een schieffel kan als hij verkeerd doorgroeid tegen pezen aan gaan schuren met nare gevolgen...
Ik lees nu net je advies van dierenarts en ik zou toch om ekoflogyl vragen en beginnrn met smeren, niet 3 weken wachten want in 3 weken kan de boel aardig groeien

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:59

De da praktijk is nu dicht. Kun je ekoflogyl ook nog ergens anders halen? Of is maandag nog op tijd?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:43

Die van mij had een schiefel die tegen de tussenpees aandrukte.DA er naar laten kiken en die heeft hem een paar keer ingespoten met cortico`s en ik moest hem insmeren met audevard ekyflogyl en omdat de schiefel actief was even een paar weken niet rijden.

De schiefel is niet weg maar wel een stuk kleiner geworden.maar ik was er wel gelijk bij en niet pas na 2 weken.Dus denk ik dat je het net zo goed maandag kan halen want iets bestellen heeft nu toch geen zin meer,dat komt na maandag pas binnen.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:48

Lastig, ik zou het ook niet 3 weken afwachten en desnoods een andere DA laten kijken. Is de bult nog zacht of is hij al hard geworden? En hoe oud is je paard?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 14:12

Vrijdagochtend was de schiefel er opeens, donderdag avond was er nog niks.

Vrijdag ochtend voelde het meteen hard aan. Mijn paard is 8 jaar.

Ik ga maandag even kijken of ik ergens ekyflogyl kan krijgen. Voorkomen lijkt me beter dan genezen. Dan kan de da altijd nog komen kijken als het niet weg trekt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:24

Ons paard heeft op precies dezelfde plek een fikse schiefel, heel jammer het ziet er niet mooi uit maar ook hij heeft er nooit een tel minder om gelopen. Wel hebben wij hem, nadat hij de schiefel heeft gekregen, een poos met peesbescherming op het land gehad om te voorkomen dat hij de bestaande schieffel direct weer aan zou tikken. Dit waren trouwens BR Pro Mesh berschermers, beenbescherming om op de wei is natuurlijk niet ideaal, maar deze zijn licht, redelijk luchtig en toch komt er geen zand en vocht onder

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:27

igor001 schreef:
sigrid1182 schreef:

Heb er rongtenfotos van.

Warm betekend dat het gebied actief is, wat niet gek is aangezien het pas geleden gebeurd is :) ze hoeven er niet kreupel op te lopen en ook niet op te reageren bij een gebroken griffelbeen. een schiefel is er binnen zoveel tijd en die groeit niet van niks naar een ei. Koelen heeft daarbij ook geen zin want het is een reactie van het bot, geen ontsteking oid.
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 08-08-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:27

Mijn paard heeft ook een schiefel en heb er geen dierenarts bij gehaald maar heb de hoefsmid er naar laten kijken (was er toch toevallig) hij zij een week stappen daarna 5 minuten rijden met flexibele kappen (3 in 1 of bandages) na het rijden en uitstappen kappen af halen en 5 min wachten dan voelen

Is het warm weer 1 dag stappen is het een normale temperatuur dan 5 min er bij en dit moest ik herhalen tot mijn normale rij tijd

Uit je verhaal denk ik dat de schiefel op de zelfde plek zit als bij mijn paard

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 14:40

Ik ga maandag bellen en overleggen met een andere da.

Ter informatie: vanmorgen rustig gereden, omdat het volgens mijn instructeur wel kon. Na het rijden was de bult niet warm. Morgen geef ik haar vrij en maandag ga ik dan even bellen.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Echt heel fijn!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:28

Als het echt een schieffel is is zo min mogelijk trilking of irritatie belangrijk, dus niet bewegen op harde bodem, geen gebruik van beschermers en zo min mogelijk bewegen, een instrukteur die beweert dat je rustig rijden kan heeft er geen kaas van gegeten of is bang voor zn boterham.... Ook in het geval van niet zeker weten wat het precies is zou je instrukteur de eer aan zichzelf gehouden moeten hebben en je een advies moeten geven van rust houden met je paard

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:29

Ik zou ook niet rijden met een nieuwe, dus nog actieve schieffel. Echt eerst een paar weken zorgen dat de boel de kans krijgt om tot rust te komen. Ondanks de maatregelen is toen bij mijn paard de schieffel tegen de pees aan gegroeid en moest hij geopereerd worden. Nu komt het niet vaak voor dat een schieffel zo verkeerd groeit, maar als je dit kan voorkomen door een paar weken rustig aan te doen is dat zeer zeker aan te bevelen.
Ook kan je niet zomaar overal Ekyflogyl halen. Dat spul is echt rotzooi en mag, in principe, alleen op dierenartsrecept worden meegegeven. Als je het mee krijgt, zal je zeer waarschijnlijk, ook de duidelijke waarschuwing krijgen dat je het spul niet aan mag raken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:53

Ekyflogyl is geen rommel, het is een ontstekingsremmer en prednisolon in een oplossing die de beide medicijnen door de huid transporteerd, om te voorkomen dat je onnodig medicatie binnen kriigt moet je dus handschoenen aan .
( met alle medicijnen in poeder en vloeibare vorm moet je voorzichtig omgaan , dat wil niet zeggen dat t rommel is)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:07

Mijn paard had door de schiefel wel een tussenpees blessure. Ook een klein bultje net naast de pees. Dus misschien Is de bult en de warmte daarvan?
Ik zou voor de zekerheid een foto laten maken.
Ik zelf ben een jaar Bezig geweest voordat ik weer ging opbouwen. Maar mijn paard was wel al 19 toen ze het kreeg.
Ik mocht ook niet over het harde stappen, en niet rijden ivm trillingen. Ik moest met flogestan smeren.
Nu 2 jaar later blijft Naar mijn idee de schiefel nu wel nog kleiner worden, maar ik koel nog dagelijks en controleer altijd de pees. (ik heb goed opgelet hoe mijn da dat deed) Vorige week was deze toch weer iets gevoelig.
Bij mijn paard was het niet mogelijk om te opereren, omdat de schiefel op een ongunstige plek zat (te hoog(

Mocht je vragen ofzo hebben, m'n pb staat open. :)
In ieder geval sterkte ermee.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:11

knollentuin schreef:
Ekyflogyl is geen rommel, het is een ontstekingsremmer en prednisolon in een oplossing die de beide medicijnen door de huid transporteerd, om te voorkomen dat je onnodig medicatie binnen kriigt moet je dus handschoenen aan .
( met alle medicijnen in poeder en vloeibare vorm moet je voorzichtig omgaan , dat wil niet zeggen dat t rommel is)

Ik bedoel dus ook dat het niet zo best is om op je eigen huid te krijgen, dat het op dat punt rotzooi is :)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 08:32

Inoterry schreef:
Ik zou ook niet rijden met een nieuwe, dus nog actieve schieffel. Echt eerst een paar weken zorgen dat de boel de kans krijgt om tot rust te komen. Ondanks de maatregelen is toen bij mijn paard de schieffel tegen de pees aan gegroeid en moest hij geopereerd worden. Nu komt het niet vaak voor dat een schieffel zo verkeerd groeit, maar als je dit kan voorkomen door een paar weken rustig aan te doen is dat zeer zeker aan te bevelen.
Ook kan je niet zomaar overal Ekyflogyl halen. Dat spul is echt rotzooi en mag, in principe, alleen op dierenartsrecept worden meegegeven. Als je het mee krijgt, zal je zeer waarschijnlijk, ook de duidelijke waarschuwing krijgen dat je het spul niet aan mag raken.

Zoals gezegd, snap ik nu de ernst er van. Ik heb ook al gereageerd dat ik maandag in overleg ga met een da en eventueel ekyflogyl ga voorstellen.

De bult is overigens niet warm. Dat maakt ook dat mijn da heeft gezegd dat het waarschijnlijk niet actief is. Ook omdat het al hard is. Maar we gaan het horen morgen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:25

De bult die mijn paard toen heeft gehad was ook niet warm en is voortdurend heel hard geweest. 7 Weken nadat ik de bult voor het eerst had gezien lag paardlief al op de operatietafel. Nu is dit, gelukkig, heel zeldzaam. De andere 2 schieffels die dat paard zichzelf heeft geslagen waren vrij snel rustig, bleven klein en zaten niet op rotplekken.
Super dat je in overleg gaat met je DA +:)+ .

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:40

Zal nog eventjes netjes reageren. De schiefel is 'onschuldig' en ik mag gewoon alles doen. Gelukkig! Ben achteraf blij dat ik hem heb laten komen. Ook al was het goed nieuws, nu ben ik er zelf ook geruster op :)