Paard 24/7 op het land met een peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Paard 24/7 op het land met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 18:40

Hallo allemaal,

vorige maand is er bij mijn paard een blessure aan zijn tussenpees geconstateerd aan het rechterachterbeen. Hij heeft dit op het land opgelopen, maar hoe weten wij niet precies. Hij heeft voor zover ik weet niet kreupel gelopen maar ik zie hem dan ook niet dagelijks. De blessure hebben we opgemerkt door een 'bult' op het been.

Het advies van de dierenarts was om hem 's avonds op stal te zetten en overdag dan op een klein stukje land. Nou is mijn paard echt onwijs onrustig als ik hem uit de kudde haal, ik heb hem geprobeerd op stal te zetten maar dan breekt hij echt de hele boel af. Na een paar uur op stal heb ik daarom maar besloten om hem weer in de kudde te zetten. Hij staat op een groot stuk land samen met 7 andere paarden, over het algemeen is het een hele rustige kudde en ze staan regelmatig gewoon met zijn alle te suffen. Echter vindt mijn paard het wel leuk om af en toe even een rondje te rennen.

Afgelopen jaar heb ik hem ook al geprobeerd uit de kudde te halen, toen heeft hij een hele nacht op stal gestaan en toen was hij ook heel onrustig. De volgende dag stond hij op een stukje land samen met een ander paard maar toen bleef hij toch ook heel onrustig en heeft hij alleen maar heen en weer gerend. Als de hele groep eenmaal in de winter weer op stal staan (zijn stallen met een stukje uitlooppaddock) dan is er weinig meer aan de hand.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die hun paard 24/7 op het land gezet hebben met een peesblessure. En eventueel andere tips of opmerkingen

Groeten Damelza

Arabesk

Re: Paard 24/7 op het land met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:23

Yup. Nadat stalarrest niets bleek te helpen en de veearts zei 'maak maar af', heeft mn vriend z'n paard weer in de kudde gegooid. En he wat bleek, na een jaar kon hij er weer op rijden. Galoppeert zonder ijzers over grind.

Het duurt misschien wat langer, maar het geneest ook béter. En je paard is ondertussen een stuk gelukkiger.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:30

Ik heb mijn pony toentertijd ook gewoon op de wei gezet. En ja..af en toe trok ze weleens een sprintje. Uiteindelijk is het goed genezen en rijden we weer lekker rond. Ik zou als het even kan toch je paard lekker buiten zetten, want op stal vervelen ze zich anders ook enorm.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:32

Peesblessures zijn een van de rottigste blessures die je kan hebben, in de meeste gevallen komen ze later altijd terug, vrij je je paard ook onder zadel of loopt ie als grasmaaier in het land ?? Dit vraag ik omdat je zegt dat ie het in het land heeft opgelopen, dit kan je alleen zeker weten indien je ernooit oprijd. Een peesblessure ontstaat in de meeste gevallen niet spontaan, de paarden die ik heb gekend die hebben altijd boxrusy gekregen met stapmolen en daarna weer voorzichtig voor de kar op de weg en pas als ze weer paarm maanden rustig voor de kar liepen mochten ze op een klein stukje land naar buiten en als ze niet vlogen mochten ze weer met de koppel mee.Tegenwoordig komen ze op box rust terug met wat voor blessure ook, echter staat voor een peesblessure min. 1 jaar rustig aan voordat je kan zeggen dat het weer goed is, ik zou van de ernst van de blessure kiezen en het paard of ik hem box rust zal geven, zoals jij zegt zou ik hem 24/7 buiten houden, voor een paard die 24/7 buiten loopt wordt het normaal en vliegen ze over het algemeen niet veel, soms als ze Ff schrikken, maar da's minder als in de box blijven draaien als ie dit niet gewend is en s ochtends fris zijn met buiten gooien en dan jolig 10 min. Rond rennen. Een kennis heeft er een waarvan de pees 50 % door is en deze is behandeld met stamcellen en nog wat meer en deze loopt overdag buiten en s nachts opstal omdat ie het gewend is en overdag ook niet alleen kan staan en de dierenarts hem ook juist buiten wou hebben, kan hier nu nog niet veel over zeggen is 1 maand geleden behandeld en wordt over ongeveer 2 maanden gescant hoe het dan is.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:03

en hebben jullie daarnaast ook nog andere dingen met het paard gedaan? Als ik alleen al aankom met iets om erop te smeren dan neemt hij al de benen

het is voor 90 procent zeker dat hij het op het land heeft opgelopen. Hij liep helaas al een tijdje niet onder het zadel ivm het niet kunnen vinden van een passend zadel en mijn drukte met school. Hij heeft enkel een paar keer (hooguit 4x gok ik) aan de longe gelopen (zonder toebehoren), ik heb er ook nog aan gedacht dat het misschien kwam door het longeren twee dagen nadat zijn voorijzers eraf waren gehaald, hij liep toen op de stenen wel wat gevoelig. Maar die kans dat het daarvan kwam leek mij vrij sterk. Zijn merries zijn daarna ook nog 'afgepakt' door een andere ruin uit de kudde, dus misschien dat het daarvan komt. Maar waarvan het dus precies komt durf ik niet te zeggen.

Het is geen hele ernstige blessure, er is ook geen sprake van een gat of dat het door is.

24/7 binnen ben ik eigenlijk ook geen voorstander van, daar is bij hem ook geen sprake van. Boxrust lijkt me namelijk ook niet echt bevorderlijk voor de rest van het lichaam :o

Over dat met stamcellen heb ik inderdaad ook gelezen, maar geloof dat daar nog een flink prijskaartje aan zit.

zo staat hij er merendeel van de winter bij, daarnaast komt hij ook nog in een grotere paddock:
Afbeelding

het enige waar ik dus ook wel mee zit is dat hij nu wel echt enorm dik wordt

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:25

Hoelang het duurt maakt mijn weinig uit. Al hoop ik in de toekomst wel weer met hem te kunnen springen

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:36

Onze pony staat nu 2 maanden op de wei en bij de laatste echo was het al voor 85% genezen. Hij kan soms ook nog wel draven en galopperen maar dat houd je toch niet tegen.
Hij blijft nog 2 maanden op de wei en dan weer een echo

En ondertussen doen we eigenlijk niks met hem (ja qua smeren oid dan he, want we zijn er verder iedere dag om te knuffelen en poetsen)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 07:49

Mijne heeft in totaal 2 jaar 24/7 zonder ijzers op het land gestaan met een tussenpees blessure, was al wel eerder genezen maar ik was toen zwanger. Op de scans daarna niks meer te zien,

toen een jaar gereden en helaas afgelopen maandag was het weer raak, al heeft dit een ander beeld en lijkt echt vette pech te zijn, toch is het blijkbaar zwakker.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 07:53

Ik geloof wel in 'weide rust' dus lekker 24/7 ergens op het land (wel goede bodem/land want een dikke klei prak is niet bevorderlijk) met wat rustige vriendjes in een kudde waarin het goed klikt (dus niet dat hij steeds weg moet sprinten) lekker jaartje laten scharrelen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:02

Ben er zelf ook voor als ze zich rustig houden op de wei lekker laten staan. Gedraai als ze op stal staan en gehol als ze eindelijk naar buiten mogen kan ook niet goed zijn.
Hier twee pensionners gehad met een peesblessure en die bleven ook gewoon buiten.
Wel dagelijks gestapt aan de hand op het harde voor een betere doorbloeding.
Je kan eens kijken bij MSM om te geven als suplement. Goede ervaringen mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:20

Mijn paard heeft met een blessure aan de buigpees ook gewoon in de groep op het land gestaan. Eerst nog in de nacht op stal maar daarna 24/7 op het land. Verder heb ik het stapschema van de dierenarts gevolgd en de RevitaVet gebruikt (zie onderschrift). Paard is volledig genezen in 6 maanden tijd en dat was veel sneller en beter dan de prognose :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:39

Tja, wat zal er nou beter zijn, dat hij rustig op het weiland staat, of de hele tijd onrustig in zijn stal loopt te draaien? Dat lijkt me al helemaal niet goed voor de benen. De mijne staat ook 24/7 buiten en heeft ook peesproblemen. Ja, af en toe trekt ze een sprintje ondanks haar been, maar oké, dat zie ik liever als ze de ruimte heeft dan dat ze de hele tijd op een klein oppervlak om d'r as draait.

Ik denk dat jouw paard er niet beter van wordt als je hem stalrust geeft, zowel fysiek als mentaal niet waarschijnlijk.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:44

Die van ons staat ook lekker buiten!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:46

Mijn verzorg fries heeft ook gewoon op het land gestaan (24/7) met een peesblessure (en nog het nodige andere).
Wat bij ons ook werd aangeraden is om op het harde te wandelen, dus op het fietspad bijvoorbeeld. Dit schijnt goed te zijn voor het herstel van de pees. De pees blessure heeft denk ik een half jaartje geduurd. Na enkele maanden wel rustig erop gestapt op het harde en daarna heel rustig per minuut op gaan bouwen.

Ik ben van mening dat je ze beter op het land kan zetten ipv op stal. Zoals je zelf al zegt is ie daar hartstikke onrustig en dat wordt er echt niet beter op. Elke keer dat hij een rondje in zn stal draait (helemaal op hoog tempo) draaien ze hun benen heel raar, vaak laten ze hun achterkant staan in het begin van het rondje. Dit maakt de blessure alleen maar erger.

Lekker rustig in de kudde, geen stress, rustig herstel.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:29

Heb ook 24/7 buiten laten staan en dit omdat niemand had verwacht ooit nog goed zal komen. Enorm mager van op stak staan en we gooien hem buiten en hij knapt nu weer op myne ken ook moeilijk op stal vandaar

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:46

Mijn pony heeft 3 maanden geleden een blessure aan de tussenpees opgelopen. Hij staat same met z'n vriendinnetje op eens afgezet stuk in de wei. Ik vond boxrust geen optie. Ik stap hem aan de hand en koel daarna, verder lekker tutten en af en toe clickertraining en ik geef hem 1x per week een massage, hij klaagt niet ;-) heeft er iemand ervaring met een supplement dat het herstel dan de pees moet bevorderen? Ik weet de naam er niet van maar over een maand laat ik hem weer scannen en de dierenarts had het erover dat ik hem dat dan kan geven maar ben benieuwd of dat ik daadwerkelijk werkt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:51

Hier heb ik mijn merrie eerst 6 maanden op het land gehad. De peesblesure was zo enorm acuut nog, na 6 maamden dat ik de DA nogmaals heb gecontact. Hij was enorm verbaast dat het nog zo heftig was.

Zodoende hebben we toen gekozen voor drukverband (oppervlakkige buigpees 1/3 door) en stalrust. Toen ging het in een klap veel beter.

Weiland rust is dus niet altijd beter.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:58

Die van mij kan ik niet alleen op stal zetten... Dan breekt ie de tent af dus dit was wel een mooie oplossing. Op de vorige scan was nog niet goed te zien hoe of wat ivm vocht, ondanks dat het toen al twee weken geleden was dat ik hem kreupel van het land af haalde..
Ik denk dat je per paard gewoon moet kijken wat het beste werkt :-) geef jij supplementen ofzo?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:23

laulapaula schreef:
Mijn pony heeft 3 maanden geleden een blessure aan de tussenpees opgelopen. Hij staat same met z'n vriendinnetje op eens afgezet stuk in de wei. Ik vond boxrust geen optie. Ik stap hem aan de hand en koel daarna, verder lekker tutten en af en toe clickertraining en ik geef hem 1x per week een massage, hij klaagt niet ;-) heeft er iemand ervaring met een supplement dat het herstel dan de pees moet bevorderen? Ik weet de naam er niet van maar over een maand laat ik hem weer scannen en de dierenarts had het erover dat ik hem dat dan kan geven maar ben benieuwd of dat ik daadwerkelijk werkt.

Kijk eens bij MSM.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:38

laulapaula schreef:
Die van mij kan ik niet alleen op stal zetten... Dan breekt ie de tent af dus dit was wel een mooie oplossing. Op de vorige scan was nog niet goed te zien hoe of wat ivm vocht, ondanks dat het toen al twee weken geleden was dat ik hem kreupel van het land af haalde..
Ik denk dat je per paard gewoon moet kijken wat het beste werkt :-) geef jij supplementen ofzo?

Ik heb toen der tijd PUUR pees bijgegeven. Ik had wel het idee dat het werkte.

Ik heb nog een flesje liggen wat 1/3 vol zit, maat ik gebruik het nu niet meer.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:26

Waar haal je dat en wat is de werking ervan dan?

Is het zinvol om iets te geven hiervoor? Onze pony staat ook met ern ( bijna genezen) peesblessure en al wat kan helpen wil ik wel proberen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 03:54

Moet je even zoeken op google. Ik zal waarschijnlijk toch de verkeerde uitleg geven :P

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 05:55

Word er met tussen pees checkligament bedoeld? Mijn pony had een checkligament blessure en moest ook op stal waar ze echt heel down van werd. Ik heb haar toen zeven maanden in de wei gehad en het is helemaal genezen. De bobbel is helemaal weg terwijl er vaak nog wel iets achter blijft. Als je je paard maar kort uit stal in de wei zet krijgen ze juist een ontploffingsmoment. Bij 24/7 in de wei is hier vaak geen reden meer voor. Mijn pony stond wel in een kleine kudde van drie paarden zodat ze elkaar ook niet opjaagden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 06:08

Zwemmen!! Ik heb de afgelopen jaren een aantal paarden die met verschillende blessures kampten ontzettend goed zien opknappen van zwemmen .
Ook een met een hele beste peesblessure die in een derde van de prognose tijd weer beter was.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 23:23

Peelie schreef:
Hier heb ik mijn merrie eerst 6 maanden op het land gehad. De peesblesure was zo enorm acuut nog, na 6 maamden dat ik de DA nogmaals heb gecontact. Hij was enorm verbaast dat het nog zo heftig was.

Zodoende hebben we toen gekozen voor drukverband (oppervlakkige buigpees 1/3 door) en stalrust. Toen ging het in een klap veel beter.

Weiland rust is dus niet altijd beter.

Liep jouw paard ook kreupel?