extreme pollen allergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

extreme pollen allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 17:50

mijn haflinger ruin van 6 jaar heeft een extreme vorm van een pollen allergie.
met exreem bedoel ik jeuk over z'n hele lijf en schuren als een gek en zelf zo erg dat hij hier en daar kapot is geschuurd ook gaan z'n haar zakjes heel erg ontsteken (abcessen)
hier voor was ik hem om de 2 dagen wat redelijk goed werkt met een jeuk stillende shampoo om z'n huid rustiger te laten worden en heeft een neusnetje aan halster en hoofdstel wat redelijk helpt.
ik merk als ik 1 dag uitstel met wassen schuurt hij zich weer helemaal ruw en soms tot bloedens toe.
hij heeft er duidlijk last van en zelfs wil het rijden erg moeilijk gaan als er heel veel pollen in de lucht hangen. het komt ook met golven aan zetten. regenachtige dagen vind hij erg fijn en heeft er bijna geen last van maar als het goed weer is en warm is het weer goed mis met de jeuk.
ik heb een bezem kop in de stal laten hangen waar hij zich lekker op kan uitleven zonder zich kapot te schuuren.
nu zoek ik iets om die onstekingen aan te pakken daar heeft hij flink last van heeft en ook pijn aan heeft en laat me er nouwlijks bij om ze leeg te halen.
heeft iemand tips om het zo veel mogelijk te verminderen?
met zomerexceem luizen en schimmel hoeft er niet mee gekomen te worden dit gaat echt met golven en de 3 die ik net heb opgenoemd is het zeker niet.
helaas heb ik nog geen foto's van de huid zelf hoe het er uit ziet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:53

Weet je zeker dat het een pollenallergie is ? Bij deze allergie krijg je last van niezen, luchtwegen etc. Niet van de huid dacht ik .....

Maliboe

Re: extreme pollen allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:07

Pollen allergie is geen jeuk over het hele lichaam.. Pollen allergie gaat gepaard met hoofdschudden..

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 18:55

ik weet het heel zeker dat het pollen zijn omdat een exceem deken voor geen meter helpt hij blijft schuren en het word zelfs erger bij hem.
wassen werkt tot nu erg goed en heeft daarna duidlijk minder last van en laat zich met plezier wassen en stapt zo de wasplaats zonder enkele moeilijk heden.
ik kan hem bijna los wassen omdat hij weet dat hij na het wassen minder jeuk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:07

Hoe wordt ie voor de rest gehouden? Staat die op een weide of paddock? Wat voor ruwvoer? Minder buiten op regenachtige dagen? Heeft die het het hele jaar door? Etc. ..

Pollenallergie op zich lijkt het mij ook niet, want dan hebben ze inderdaad last van een loopneus, traanogen, luchtwegen, schudden & overgevoeligheid op & rond de neus.. Maar wat wel kan is bv. een grasallergie, heeft die van mij ook, altijd zeiden ze dat hij zomereczeem had maar met deken schuurde hij nog. Kon ook makkelijk midden in de winter ineens zijn halve manenkam afschuren.. Nu hij niet meer op het gras staat (zandpaddock met hooi, hooi gaat redelijk) staat hij zelfs zonder deken ;)

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:02

Persoonlijk denk ik eerder dat jou paard een hele andere allergie heeft als pollen, bij pollen heeft een paard geen jeuk, ik zou even je stal management enz onder de loep nemen en eventueel even de dierenarts laten kijken, pollen geeft namelijk echt niet zo'n jeuk.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:26

hij staat halve dagen op de wei dus veel gras krijgt hij niet binnen. voor de rest staat hij op stal of doe ik iets met hem. verder krijgt hij 2x per dag een grote hand hypostar sportbrok en een flinke bult goede kwaliteid droog kuil. na het rijden krijgt hij nog wat meuslie van havens waar ik foeneknof gebrokenlijnzaad en lijnzaadolie bij toevoeg. hij heeft buiten op de wei een neusnetje op en ook bij het rijden wat een hoop scheelt met dat gekriebel over z'n lijf heen.

ik dacht eerst echt aan een gras allergie hij kreeg binnen een week verschikkelijke jeuk na dat hij voor het eerst dit jaar op de wei stond en heb ik hem er accuut van af gehaald. (eind april) de jeuk is wel wat minder geworden maar is gebleven en is de weidegang rustig op gebouwd.
ik ben toen gaan opserveren en merk zo dra het een paar dagen mooi zonnig en droog weer is vergaat hij van de jeuk en zo dra het regent heeft hij er zo goed als geen last van.
dit is bij exceem niet zo daar blijven ze jeuk hebben.
dus kunnen het een paar dingen zijn pollen allergie ook wel hooikoorts genoemt of wat vaak bij honden voor komt athopie ook een soort hooikoorts dan met enorme jeuk. (heb thuis een boxer met athopie en heeft constand jeuk en het gaat ook in golven.)
heb hier op gegoogled of dit ook bij paarden voor komt en helaas is dit wel het geval.
gelukkig heeft hij in de winder er haast geen last van heeft af en toe wel wat jeuk en vind een krabbel op jeukerige plekken nog altijd heerlijk en zomers is het vele malen erger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:04

Op zich kan pollenallergie wel jeuk op het lichaam geven,maar dan zou een ecxeemdeken afdoende moeten helpen
Omdat die er voor zorgt dat de pollen niet op de huid terecht komen.
Maar er zijn zoveel soorten allergiën, dan moet je het laten testen.
Het kan een zonlichtovergevoeligheid zijn, contactalletgie van beaalde planten, van alles en nog wat.
Het kan ook zijn dat je pony allergisch is voor een ander soort vlieg dan die de zomereczeem veroorzaakt.
Dan is de jeuk ook minder.

Wat voor eczeemdeken heb jij toen geprobeerd.
Die van mij heeft zomereczeem en pollenallergie (joepie)
Staat die onder een vliegendeken dan zijn de mazen te groot en komt er van alles doorheen, onder een goede eczeemdeken trekt het bij hem dan wel weer weg.
Zou dus toch goed kijken of een ander soort deken helpt.
Want dat word ook aangeraden bij pollenallergie met huiduitslag...deken op :j

Maar het pollenseizoen is momenteel gestopt,dus jeuk kan hij nu dan haast niet meer hebben.
Is dat wel zo dan kan grasallergie zijndie,pollen zijn er dacht ik nog wel,omdat gras wel vaak door bloeit.
Al weet ik dat niet zeker.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:32

Heeft een da dit officieel geconstateerd bij de pony?
Als het echt zo extreem is, zou ik persoonlijk me afvragen of het voor je pony dan wel plezierig leven is, aangezien de hele dag jeuk me verschrikkelijk lijkt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:39

lolotjeh schreef:
ik weet het heel zeker dat het pollen zijn omdat een exceem deken voor geen meter helpt hij blijft schuren en het word zelfs erger bij hem.
wassen werkt tot nu erg goed en heeft daarna duidlijk minder last van en laat zich met plezier wassen en stapt zo de wasplaats zonder enkele moeilijk heden.
ik kan hem bijna los wassen omdat hij weet dat hij na het wassen minder jeuk heeft.

Je zou hem voor een paarweken vlak bij zee kunnen zetten kijken of dat werkt. Mijn kat heeft een huid probleem en daar werden ook weleens pollen geopperd

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:38

er zijn nog steeds gras en boompollen, mijn paard is pos getest op alles
en heeft last van briesen en jeuk aan neus
loopt in de wei met masker en neusflap wat veel tegen houd

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:54

Ja dat wel maar je hebt ook veel minder beestjes hier

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:17

Dit paard staat bij mij op stal en ik zweer dat het zomerecxzeem is, eigenaar is alleen wat koppig hierin.
Paard vergaat van de jeuk heeft ze manen en staart er afliggen op staart wondjes. Met regen is eczeem altijd minder, ook heeft hij niet een goed passende deken en word deze niet consequent opgehouden. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:15

Gezien jouw paard zou ik eerder een reactie op eiwitten en suikers zeggen dan een pollenallergie, als je zeker weet dat het geen eczeem is.
Voor een pollenallergie zou een goede deken en neusnetje moeten helpen. Wel consequent gebruikt uiteraard.

Maar gezien je voer zou het me ook niet verbazen als het om eiwitten gaat. Koudbloeden zijn hier vaak ontzettend gevoelig op en als je 2x per dag sportbrok + kuil voert...
Sowieso zou ik een allergietest laten doen bij de dierenarts. Komt daar iets uit, kun je in ieder geval gericht gaan behandelen. En sluit eczeem ook zeker niet uit.
Komt daar niets uit, zou ik de kuil vervangen door hooi en de sportbrok door een vitaminebrok of structuurmuesli met zo min mogelijk eiwitten en suikers, speciaal voor sobere paarden.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:00

Mijn merrie heeft ook een pollenallergie. Daar zijn we zo'n een jaar geleden achtergekomen door een test te laten doen. De pollen spelen een grote rol bij het headshaken van mijn paard. Pollennetjes werken bij haar voor geen meter, aangezien haar neus al zo gevoelig is door het schuren ( wat weer komt door het snot van de pollenallergie) en ze er een sport van maakt om het netje omhoog te klappen. Inmiddels valt het nu wel mee met haar en de pollen. Vorig jaar had een vrij aparte man wat in haar bloed gespoten waardoor ze het hele seizoen geen last had van de pollen, dit seizoen was het wel weer een stuk erger. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe die man heet en/of wat dat spul was. Maar mochten er geïnteresseerden zijn kan ik dat natuurlijk altijd eens navragen. Voor de rest doen wij, als de pollen weer heel heftig, zijn vaseline in haar neus. Zit zou een aantal pollen moeten opvangen zeg maar. Of dat echt werkt durf ik niet te zeggen... En we geven in het pollen seizoen Puur pollen en soms belladonna ( voor haar luchtwegen) .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:51

Tja dan ik echt aanraden een stal vlak aan de kust te zoeken om te kijken of het dan minder word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:18

Tirsaah.

Een vrij aparte man en die had wat in het bloed gespoten,maar je weet niet wat?
Beetje veemd, lijkt me toch logisch dat je juist precies weet wie er wat in je paard spuit???

Maar goed, ik ben wel benieuwd,dus vertel maar wie dat was en wat die dan gespoten heeft