op randje van hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

op randje van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:44

Goedemorgen,

Gister is de hoefsmid geweest en die wist mij te vertellen dat mijn paard op het randje van beginnende hoefbevangeheid zit. Gelukkig luisterde ik al 5 weken lang naar mijn gevoel en zette ik hem al 5 weken lang s avonds op stal omdat ik hem te dik vond maar dit heeft er tot nu toe gelukkig ook voor gezorgd dat hij het nog niet heeft.

Nu is hij sinds gisteren van het gras af gegaan( van de hoefsmid mag hij er s nachts op maar na de bekapbeurt en het "open" leggen van de rode rand in de witte lijn en de daarbij komende, ik loop niet lekker baas blikken besloten hem op de paddock te laten) en wil ik op dit moment er uiteraard voor zorgen dat hij niet hoefbevangen word.

Nu kreeg ik de tip om magnesium en appelazijn bij te voeren omdat dit goed zou zijn voor de hoeven maar hebben jullie nog andere tips en tricks? of aanraders qua magnesium?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:13

Het belangrijkste is op in het beginstadium de darmflora optimaal te krijgen: mijn ervaring: alleen hooi en water tot alles weer in balans is in het lichaam.

[BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Wij hebben op bokt een prima topic met mensen die helaas praktijk ervaring hebben met hoefbevangen paarden. In de openingspost staat heel veel informatie.

Tamadine

Re: op randje van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:16

Ik zou ook kijken naar Gluco Balance. Weet niet of het alleen speciaal voor paarden met insuline resistentie is, maar zover mij bekent reguleert het de suikers en voorkomt dus hoefbevangenheid.

En altijd een hoekje van de paddock lekker nat houden, zodat mocht hij last hebben dat je paardje daarin kan staan.

Magnesium is inderdaad ook een hele goede.

En eventueel de momenten op het land een graasmasker om doen. Beperk je ook het grasinname van.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:46

Van de brok afhalen en oud hooi voeren. Echt een hele tijd niet op het gras zetten. Daarbij zorgen voor elke dag beweging mits hij goed loopt. Kleefkruid bijvoeren is goed voor de doorbloeding.

Gini

Re: op randje van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:22

janouk geeft al de link naar het centrale topic voor hoefbevangenheid. In dat topic vind je heel wat informatie mooi op 1 plek terug en je bent natuurlijk vrij om jouw eigen vraag daarin te stellen.

Op dit topic komt daarom een slotje.