2 weken geleden werden wij gebeld door de DA, hij had een ziek paard wat dichter bij de kliniek moest staan (er is hier in Northland, Nieuw Zeeland GEEN optie om je paard op de kliniek to zetten) wij hebben 2 quarantaine stallen dus dat was geen probleem.
Het paard had salmonellosis (salmonella) volgens de DA. Erg besmettelijk dus een vrachtwagen vinden was een strijd, maar uiteindelijk 1 gevonden die zijn vrachtewagen wel wilde ontsmetten na de tijd.
Het gaat hier om een 2.5 jarige Clydesdale kruising.
Hier komt het probeem. 2X hebben ze de test gedaan voor salmonella en 2X kwam deze terug als negatief. De andere paarden waar hij bij stond voordat hij hier kwam hebben geen van alle verschijnselen, dus salmonella is 90% uitgesloten.
Het paard krijgt antibotica (poeder) 2x daags. Ook 2x daags ontsteking remmers en 2x daags binder. Hij krijgst 5x daags beetjes voer en probiotics en electrolytes. Hij is in 2 weken niet verbeterd. Hij is alert, en wandeld goed, hij drinkt ongeveer 90 liter per dag en is ernstig aan de diaree. Het is minder watering geworden maar verder is er geen verbetering. Ook had hij een ontsteking aan zijn penis, deze was onder controle maar toen de DA stopte met antibiotica verergerde het weer, dus is hij terug op dezelfde medicatie.
Vanaf dag 1 hebben wij gezegd dat bloed moest worden gedaan en dat er de kans is dat het wormen konden zijn. Vandaag werd is gebeld door de DA. Het bloed van vrijdag is terug. Een verlaaging in zout en electrolytes door de diaree, ook wat inflamatie maar verder geen rare dingen. Hij is vrijdag ook ge wormed. Hij zat vol met bloedwormen (die hij nu nog aan het uitpoepen is). Ook hiervan is een sample weggestuurd maar deze is nog niet terug.
De DA vertelde mij vandaag dat hij het niet meer weet. Hij heeft geen idee hoe hij het moet stoppen. Hij wil plasma laten komen uit het zuiden maar de kosten lopen op, we zijn niks beter af en het paard is een wandelend lijk.
Wij hebben er over gedacht en denken niet dat het vergifteging is, hij heeft namenlijk verder geen symptomen.
Wormen zouden het goed kunnen hebben gedaan, maar de DA wil hier niks van horen. Ik weet niet of dit te maken heeft met de mega rekeningen die de eigenaar krijgt en het punt dat hij bloed en wormen niet heeft getest ondanks dat wij onze zorgen hadden verteld...
Nu is de vraag, wat nu?
De DA wil een second opinion,de andere locale DA is een **** dus hier heeft hij in mijn opinie niks aan. Hij is blijkbaar te trots om een ander te bellen.
De DA's hier kunnen zo frustrerend zijn, waarom hij niet iemand belt, weet ik niet. Dus beslooten wij het zelf maar te proberen, gezien bokt ons nu al meerdere keren heeft geholen met medische vragen gaat ook dit maar weer de group in.
Heeft iemand hier een idee? Wat kan dit zijn? en wat te proberen m het op te lossen? (of is het gewoon te laat?)
Bedankt voor het lezen, sorry als het warrig is of ondedenlijk. Nederlands schijfen is iets wat een strijd
Groetjes van Marijke aan de andere kant van de wereld

).