Hoefschoenen, wel niet? Welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Hoefschoenen, wel niet? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:11

Ik stap in een wereld die ik niet ken en kan elke info gebruiken.

Hoefschoenen.........

Situatie; Shetlander, redelijk intensief gebruik rijdend en net opgeleerd met mennen. Wat dus in de toekomst regelmatig gedaan zal worden.
Net overgegaan op nieuwe stal
Staat 24/7 buiten (steen en zand en schuilstal)
Trainingspad is grint........
Nu, ijzerloos, redelijk mooie rechte hoeven. maar tikt wel de puntjes regelmatig over de grond met lopen. Bekappen zomer 10-12 weken. Winter 16 weken
Hoefsmid komt elke 8 weken op stal...Dus of 8 weken of 16 weken optie. Zelf bekappen geen optie.

Ivm het grintpad en wetende daar straks 2 x per week te trainen denk ik na over ijzers of hoefschoenen
De hoefschoenen lijken mij ideaal omdat ijzers in de winter niet ideaal zijn. Daarbij ook vrij kostbaar op jaar basis.

Ivm het aantikken wat ze doet vermoed ik dat de hoefschoenen sneller stuk zullen zijn.
Vraag ik mij af welke merken de betere zijn, en of 8 weken bekappen wel voldoen.

Wie of wie helpt mij in dit bos van informatie? Ik heb al wat hier gelezen en op internet, maar wijs wordt ik er niet van

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:13

Ojajoh

Re: Hoefschoenen, wel niet? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:20

Ja dat laatste topic heb ik door genomen. Maar sneller bekappen a 35,- per keer maken de kosten er niet beter op. Daarbij komt de smid maar eens per 8 weken op de stal en ik wil absoluut niet over stappen van smid , ik ben al 17 jaar klant bij hem....
Zelf bekappen zie ik niet als een optie

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:02

Jantine bedoelt denk ik 8 wk is te lang, ipv te kort :P Maar had ge precies ook wel begrepen...

Maar als je echt veel gaat wandelen (ook zonder schoenen) kan dat wel ok zijn :)
Als hij gewoon goed loopt op zijn blote hoefjes heb je waarschijnlijk niet eens schoenen nodig, slijten ze lekker vanzelf :P Als hij met zijn teentjes sleept of tikt kunnen zijn tenen te lang zijn, ik lees dat zelfbekappen geen optie is maar de teentjes wat afronden kan misschien al helpen in dat geval.

Qua schoenen zijn voor shetties denk ik de beste van equine fusion, de ultimate, zoals die website die Jantine linkt verteld. Er zijn er maar weinig die klein genoeg komen vrees ik, en deze zijn ook nog is makkelijk om aan te doen doordat het enkel velcro sluitingen zijn. De equine fusions met bandjes zou ik persoonlijk niet nemen doordat ze zo poedersuiker zijn voor aan te doen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:03

Shet in je profiel is geen shet ;).

Mijn pony's staan meestal op schoenen als we de weg op gaan. In de kleine maatjes zijn eigenlijk alleen easy boots en equine fusions. Mijn pony's lopen op de equine fusions, verkoop ze veel, zijn erg fijne schoenen :j .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:32

Dennis schreef:

Mijn pony's staan meestal op schoenen als we de weg op gaan. In de kleine maatjes zijn eigenlijk alleen easy boots en equine fusions. Mijn pony's lopen op de equine fusions, verkoop ze veel, zijn erg fijne schoenen :j .

Shet in mijn profiel.is in volksmond shet geworden. Bij aankoop.bleek ze kleiner dan gedacht. En ook geen appaloosa papier te hebben.

De reden voor hoefschoenen.is dan echt het grindpad. Mijn hoefsmid zegt dat maar 15% van de.klanten die zijn overgestapt tevreden zijn. Ook zie ik ze weinig. Als ze goed zijn vraag ik mij af waarom je zo weinig ziet? En hoevaak moet ze nou precies bekapt worden om dr schoenen passend te houden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:11

Volgens de rasstandaard mag een shet nooit stippels hebben. Dan is het een mini appaloosa. Er kan ook nooit een shet papier bij zitten door de stippels.

Maar verder over de schoenen. Ik denk dat het nog steeds is dat het onbekend is, of eens een slechte ervaring gehoord hebben en meteen een negatief idee er over hebben.
Kleintjes zijn vaak lastig te beslaan, dus zou ook voor kleintjes eerder voor schoenen gaan. Grotere zou ik eerder op een ijzertje zetten mocht dat nodig zijn.

Hoe vaak je moet bekappen hangt van je pony af en noe zijn voeten groeien. Blijven ze in model of gaan ze snel flairen.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:21

Ik heb hier mijn shet op hoefschoenen staan.
pony word ook intensief mee gemend en op het harde en grind was het niet meer te doen.
hoefijzers lijd hij niet. toen nog even ijzers onder geplakt gehad maar die hadden te weinig oppervlakte om te blijven zitten. uiteindelijk hoefschoenen geprobeerd en werkt bij die van mij super! heb ze alleen voor maar nergens geen problemen meer gehad. Ik heb ze gehaald bij Delphi2 op bokt.
Die van mij gaat eigenlijk nooit naar de smid. hooguit ooit achter binnendoor gezet voor zn knie.

Ohja ik heb de Equifusion ultimate voor een shet van 90cm. :)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:16

Hoi, ik heb een vraag betreffende hoefschoenen

Mijn paard staat rondom op ijzers en eigenlijk wil ik daarvan af ivm de gezondheid van z'n hoeven

Hij heeft alleen wel voor wedstrijden op gras grip nodig, wie weet uit ervaring met welke hoefschoenen je op gras kunt rijden en daarbij ook voldoende grip heeft?

Alvast bedankt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:36

Ojajoh schreef:
Dennis schreef:

Shet in mijn profiel.is in volksmond shet geworden. Bij aankoop.bleek ze kleiner dan gedacht. En ook geen appaloosa papier te hebben.

De reden voor hoefschoenen.is dan echt het grindpad. Mijn hoefsmid zegt dat maar 15% van de.klanten die zijn overgestapt tevreden zijn. Ook zie ik ze weinig. Als ze goed zijn vraag ik mij af waarom je zo weinig ziet? En hoevaak moet ze nou precies bekapt worden om dr schoenen passend te houden?

Ik ken echt veel mensen die met schoenen rijden en normaal gezien zijn die wel tevreden. Een enkele keer blijkt een merk niet goed bij de hoef te passen, dan moet er gezocht naar een ander model. IK denk dat veel mensen met schoenen niet zoveel met hoefsmeden omgaan omdat je dat toch veel ziet in de hoek van natuurlijk bekappen en dat het cijfer van hem daar vandaan komt...

Misschien is zelf bekappen geen optie, maar is 'zelf klein beetje rondvijlen' dat wel? Dat zou al enorm schelen. :)