Op zoek naar goed maar minder vet makend hooi.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillicious

Op zoek naar goed maar minder vet makend hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 19:53

Haaii bokkers,

Op stal hebben we goed hooi, soms wisselt het iets van kwaliteit maar dat is nog nooit een probleem geweest. Dan bedoel ik dat het de ene keer zwaarder/korter/groener/droger is dan een andere keer.

Maar omdat het erg voedzaam hooi is krijgen ze er maar weinig van, dit vind ik erg vervelend omdat ze dan dus te snel uit gegeten zijn en zo langer zonder eten staan.

Ik ben dus op zoek naar minder voedzaam maar wel goede kwaliteit hooi (geen afdank hooi)..

Wie o wie kan mij helpen, ik wil mijn paardje lekker zoveel mogelijk laten knabbelen *\o/* .

/3 /3

(Het liefst in regio Gennep-Boxmeer-Bergen in de buurt)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:55

Minder voedzaam = mindere kwaliteit :)
Misschien is graszaadhooi het proberen waard ? Anders wat stro bijgeven.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:10

Weet je van welke snede het hooi is dat je nu voert? Eerste snede is nl bijna altijd veel te vet, bij mij gaat hooi van de tweede snede eigenlijk altijd goed en de paarden hebben onbeperkt toegang. Blijft dat ook te vet kan je altijd de derde proberen daar zit in de regel zo goed als niets in, let dan wel op vitaminen en sporenelementen. Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:01

Wij voeren naast hooi/voordroog sinds afgelopen winter haverstro, dat is echt super.
Ze kunnen er bijna onbeperkt van eten en ze worden er niet zo dik van als van goed hooi, maar ze hebben wel lekker wat te knabbelen de hele dag en het is heel goed voor de darmen omdat het veel ruwe celstof bevat.

PierreV

Re: Op zoek naar goed maar minder vet makend hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:54

Ik probeerde altijd hooi te kopen van een onbemeste grasakker,zowel kunst-als ander mest. Nu heb ik zelf een grasakker in beheer en hebben we dit jaar niet bemest en prachtig hooi. De tweede snede zal niet zo'n goede kwaliteit zijn maar zonder problemen deze winter à volonté mogen gegeven worden.Hoe we het gaan regelen om de akker niet te laten verarmen weet ik nog niet. Goed advies steeds welkom!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:03

Hier wordt gras van " vogeltjes land" veel verkocht aan paardenbedrijven. Dit gras is wel eerste snee, maar veel langer blijven staan dan een eerste snee voor koeien waardoor het stekeliger is en het gras en overige allemaal uitgebloeid is voordat het gemaaid wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:13

cobiie schreef:
Hier wordt gras van " vogeltjes land" veel verkocht aan paardenbedrijven. Dit gras is wel eerste snee, maar veel langer blijven staan dan een eerste snee voor koeien waardoor het stekeliger is en het gras en overige allemaal uitgebloeid is voordat het gemaaid wordt.

dat hebben wij ook inderdaad

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:18

Nouvel schreef:
cobiie schreef:

dat hebben wij ook inderdaad

Dat hebben wij ook, werkt voor mijn paarden heel erg goed :j

Graszaadhooi heb ik al gezocht maar niet gevonden, meestal kan je pas bestellingen plaatsen vanaf 6 ton 8)7

Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:23

Wij verkopen goed voordroog. De eerste snee heeft eerst gebloeid voor de oogst. Hierdoor heb je kwalitatief goed hooi van goed bemest land, maar niet te 'vet'. Daarnaast heeft het ook wat langer gedroogd dan 'standaard' voordroog.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:29

cobiie schreef:

En kan juist boordevol suiker zitten omdat het onbemest is en de tijd heeft gehad om uit te bloeien. Ik spreek uit ervaring en had grof langstengelig uitgebloeid hooi, eerste snede maar bomvol suiker.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:31

Ik heb nu naast gras, een partij fijn hooi maar ik voer nu ook wat meer stro bij.

jillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 17:59

Allemaal heel erg bedankt voor de vele nuttige reacties! Ik ga hier wat mee doen.

Echt enorm bedankt! *\o/*