Heeft mijn paard ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Heeft mijn paard ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 16:58

Hoi!

Ik zat laatst een artikel over ataxie te lezen en ik vond veel dingen overeenkomen met mijn eigen paard.

Mijn paard struikeld snel en vind de overgang van galop naar draf erg lastig. Daarbij gaan haar achterbenen snel in de "knoop" bij terugnemen, in bochten en als ik haar wil verzamelen. Ik neem dan gelijk terug omdat ik bang ben dat ze zich verstapt.
Ook stapt ze echt heel langzaam waarbij ze soms haar achterbenen echt even opgang moeten komen. In draf zet ze haar achterbeen er ook niet goed onder.

En als ze atactisch zou zijn, is 24/7 buiten in een kudde dan wel goed voor haar? Want ze is een hele tijd kreupel geweest en niemand wist waardoor het kwam. Ik denk dus dat dat door die ataxie komt.

Ook vind ze het heel erg moeilijk om haar achterbenen te geven met hoeven uitkrabben. Ze trekt ze dan heel erg omhoog en vind het moeilijk om ze te ontspannen.

Hopelijk kan iemand me hier antwoorden op geven of misschien heeft iemand er ervaring mee?

Memere

Re: Heeft mijn paard ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:59

Waarom niet laten onderzoeken door DA / kliniek? :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:00

Dat ga ik ook doen :) maar was benieuwd naar jullie bevindingen :D

Ik zal morgen een filmpje maken als ik aan het rijden ben :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:04

Klinkt wel als atactisch, gewoon DA laten checken :) of een goede kliniek waar ze MMEP test uitvoeren, dan weet je het zeker.

Overigens is het niet het einde van de wereld, ik heb een atactisch paard waar ik succesvol mee in de hogere sport rijd :P
Ik kan achter helemaal geen voeten uitkrabben en in de wei loopt ie ook maar raar :+

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:07

Dankjewel listiglistje!
Daar was ik wel bang voor want ik wil met haar graag wat actiever rijden! Ik rij vaak in het bos en dat zijn soms pittige ritjes. Ben dan bang als ik ga galoperen dat ze gaat vallen..