ijzers door peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

ijzers door peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 16:39

Hoi bokkers!

Mijn paard staat haar hele leven lang 4kant op ijzers. Bij de vorige eigenaar, mijn nicht, zijn de achterste eraf gehaald. Ze staat sindsdien alleen voor op ijzers.

Een paar weken geleden kwam ik bij de hoefsmid met de vraag of hij de ijzers eraf wil halen. Mijn hoefsmid vroeg of ik wel wist waarom ze ijzers heeft.
Ja, dat weet ik. Ze heeft hele slechte hoeven en als ik de ijzers eraf haal dan gaan ze brokkelen (Volgens de vorige eigenaar) maar ik vind ijzers zinloos. Ik rijd geen wedstrijden, gewoon recreatief.
Mijn hoefsmid antwoordde dat ze juist sterke hoeven heeft, maar dat ze ijzers heeft omdat ze aan beide benen een peesblessure heeft gehad en dat ze ijzers voor de zekerheid heeft.

Nu ben ik net terug van twee weken vakantie en heeft mevrouw haar ijzers eraf getrapt en is de hoefsmid op vakantie.
Ik kan een andere smid regelen maar ik vind ijzers gewoon zinloos. Ik weet niet hoe lang ze ijzerloos staat, maar ze loopt niet kreupel, haar hoeven zien er goed uit.
Wat zijn de consequenties dat ze nu ijzerloos staat?
Kan het dat ze ijzers heeft om haar peesblessure?

Alvast bedankt!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:45

Je zou het aan kunnen zien, echter ook als je alleen recreatief rijdt kan je paard een peesblessures krijgen en dan ben je minimaal een half jaar bezig voor genezing.

Mijn vorige paard heeft destijds een ijzer gekregen zodat hij zijn hoeven beter kon afrollen. Je moet ijzers in dit geval zien als steunzolen. Die draag je ook niet voor je plezier ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:47

Op ijzers staan voorkomt geen Peesblessures.
Peesblessures worden 90% veroorzaakt door een verdraaiing van.
Er af die dingen zou ik zeggen.

M_nouska

Re: ijzers door peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 16:50

Ze heeft ijzers omdat ze een peesblessure heeft gehad. Het is niet om het tegen te houden, maar omdat ze een peesblessure heeft gehad.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:52

Sorry dan begreep ik het verkeerd.
Voor welke "zekerheid" zitten ze er dan onder?
Zijn het standaard ijzers?... Dan er af
Zit er speciaal beslag onder?.. Overleg met DA.
Succes met je paardje!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:53

Waarom twijfel je aan het advies van je smid? Die kent de geschiedenis blijkbaar en heeft er ook nog voor geleerd. Dat kunnen wij vanachter ons schermpje echt niet beoordelen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:55

Gehad ja, dus nu genezen ga ik dan van uit.
Ik zou gewoon lekker zonder ijzers proberen, wil het niet dan kan je ze er altijd weer onder zetten, ik vind het eerlijk gezegd een rotsmoes van je smid zodat hij lekker blijft verdienen aan elke keer weer ijzers eronder.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:01

Nee ze heeft niet speciaal beslag en ik weet niet wanneer het is gebeurd, maar ze is niet genezend. Het is al heel lang genezen. ik laar ze er een week af maar ben bang dat er iets gebeurd omdat ze zo lang op ijzers staat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:02

Romy1234 schreef:
Gehad ja, dus nu genezen ga ik dan van uit.
Ik zou gewoon lekker zonder ijzers proberen, wil het niet dan kan je ze er altijd weer onder zetten, ik vind het eerlijk gezegd een rotsmoes van je smid zodat hij lekker blijft verdienen aan elke keer weer ijzers eronder.

Dat is helaas geen rotsmoes om meer te verdienen, ik ken heel veel smeden die een paard liever op blote voeten laten lopen en er alleen ijzers onderzetten als het echt nodig is.

Als een paard een peesblessure heeft gehad blijft dit een zwak punt, veel meer dan bij andere blessures. Wel iets om blijvend rekening mee te houden.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:13

Dus een andere hoefsmid bellen en de ijzers er weer onder?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:19

Ik zou het even aankijken, andere smid voor een second opinion even laten kijken/overleggen. Niet te veel aan het werk zetten, opassen met ondergrond (niet te mul ed.) en over het harde stappen, mochten de hoeven dan ernstig gaan brokkelen of gaat ze kreupelen kun je de smid de ijzers er zo weer onder laten slaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:25

Het kan heel goed zijn dat de ijzers nodig zijn om de stand van de voet goed te houden zodat er geen overbelasting komt op de pezen. Als dat zo is, zul je zelf zonder ijzers met een vijl de stand goed moeten houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:28

aan welke pees heeft ze een blessure gehad?...ik heb er weleens van gehoord dat bij een blessure van de diepe buigpees ijzers worden gebruikt.Geen idee waarom,zal ongetwijfeld een reden hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:28

Ik zou iig een hoefsmid laten komen om de hoeven bij te werken, want ik kan me niet voorstellen dat de hoeven er nu top uitzien nu beide ijzers er uit zichzelf afgevallen zijn.

Dit kan voor gevoelige pezen zeker niet goed zijn.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:33

Welke pees? Geen idee. Uit zichzelf niet. Ze deed gek in de wei en toen trapte ze de ijzers eraf. Op de pezen zitten bulten, vandaar dat de hoefsmid kon zien dat ze een blessure heeft gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:43

Mijn paard staat idd ook op ijzers ivm een peesblessure (tussenpees en diepe buiger)

Hij heeft speciale ijzers met extra lange takken zodat hij wat geremd wordt in het doorveren van de kogel. Dit om herhaling te voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:45

M_nouska schreef:
Welke pees? Geen idee. Uit zichzelf niet. Ze deed gek in de wei en toen trapte ze de ijzers eraf. Op de pezen zitten bulten, vandaar dat de hoefsmid kon zien dat ze een blessure heeft gehad.

zijn dat geen gallen?Heb je een foto van die bulten?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 18:08

Ik kan ze morgen wel maken. De bulten zitten terhoogte van de zwilwratten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:02

Waarom niet gewoon proberen zonder? Ze zitten er zo weer onder hoor als het niet gaat, en je kan niet verwachten dat ze meteen super lopen maar gun je paard de tijd om even te wennen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:11

Met pezen moet je echt niet willen stunten. Als het zonder ijzers niet gaat heeft ze op zijn best een paar maanden stappen en op zijn ergst een paard af te maken voor de boeg.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:14

Met ijzers heb je minder slijtage aan de hoeven wat ze dus in de goede stand houd om zo weinig mogelijk druk op de pezen te krijgen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:34

Waarom twijfel je aan je hoefsmid?
Ik zou er een kundige smid bij halen en advies vragen, aan jou of dit je eigen smid is of een ander.

Ik vertrouw op mijn hoefsmid. Als zij zou zeggen, hij moet op ijzers om die en die reden ga ik uit van haar kunde. Voor nu staat hij ijzerloos :).

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:36

Heb vandaag zonder gereden en ik vond dat ze er erg goed op reageerde. Ze liep niet kreupel. Laat morgen de hoefsmid komen want ze moet sws even naar de hoefsmid en dan wil ik het met hem/haar bespreken.
Ze loopt niet anders en ze draaft, galoppeert keihard door de wei dus pijn heeft ze niet.

Ik twijfel niet aan mijn hoefsmid hoor, maar omdat hij nu op vakantie is en ik wil er liever niet iemand anders bij hebben. Mijn huidige hoefsmid weet alles over haar hoeven en over hoe hij mijn paard moet aanpakken met bekappen etc en ik vroeg of het erg is dat ze zonder staat, omdat de hoefsmid dus op vakantie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:42

Urielle schreef:
Met pezen moet je echt niet willen stunten. Als het zonder ijzers niet gaat heeft ze op zijn best een paar maanden stappen en op zijn ergst een paard af te maken voor de boeg.

Ben ik het niet met je eens, ik heb zelf een paard lopen die een peesblessure gehad heeft (behoorlijk erge), en heb het ook wel eens zonder ijzers geprobeerd, maar toen ze er na een half jaar weer onder gingen (wegens andere reden) nooit geen rare dingen gehad hoor dat ik half jaar moest stappen etc.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:54

Urielle schreef:

Precies dit. Vooral omdat je vaak níks merkt totdat het ineens echt faliekant mis blijkt en achteraf blijkt dat het al langer steeds een beetje meer is geworden, je kunt dit soort dingen echt niet risicoloos maar even aankijken.

Als de smid adviseert om ijzers eronder te laten houden zou ik dat in dit geval 100% zeker doen. Twijfel je aan de kunde van je smid (je wilt dat advies immers niet volgen) dan is het tijd om een andere smid te zoeken wiens kunde je wel vertrouwt.

Romy1234: jouw ervaring is mazzel hebben, dat is nog geen garantie voor de TS. ALS het wel misgaat ben je hoe dan ook dik de sjaak. Dat risico is hier het probleem wat Urielle ook aankaart.