Paard niet fit, dun en komt niet aan. help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Paard niet fit, dun en komt niet aan. help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 19:57

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik hier ook een topic neergezet over hetzelfde paard dat diarree had.
Het gaat om een trekpaard van 11 jaar.
Het diarree probleem is nu onder controle, heeft af en toe nog wat waterige mest. Maar eindelijk heeft hij echte mestballen.

Nu helaas een ander probleem, wat blijkbaar toch niet met de diarree te maken heeft.
Hij is aan de dunne kant, niet extreem mager. Zijn heupen en schouders steken wat uit, ribben zie je niet, voel je wel. En hij heeft helemaal geen kont meer.

De rug- en bil/been spieren zijn helemaal weg, dat was al na 1 week vakantie.

Hij krijgt 's ochtends en 's avonds goede kwaliteit voordroog. Staat overdag op de wei, 's nachts in stal met veel stro. Hij kan dus de hele dag eten als hij wilt.
2x per dag krijgt hij een halve voerschep care4life en 1/3 voerschep pavo basic plus.
Als hij wat gedaan heeft (gewandeld, buitenrit, in de bak) krijgt hij een kwart schep (ongeweekt) speedibeet.
En hij heeft een mineralen/zout steen in stal hangen.

Hij heeft 3 weken stil gestaan omdat ik een blessure had. Toen heeft hij dit voer (langzaam opgebouwd) gekregen.
Sinds deze week is hij eigenlijk weer wat gaan doen (buitenritten met veel stappen).

Hij komt dus niet aan, is minder alert, schrikt daardoor van de simpelste dingen. Hij zweet ontzettend snel, heeft niks met conditie te maken. Is snel moe (niet hijgen, maar hoeven niet optillen ed.)

Zijn tanden zijn nagekeken, zijn goed. Bloedscreening is gedaan, kwam een te hoog aantal witte bloedlichamen uit, waarschijnlijk van zijn darmen.

Wie heeft enig idee? Naar de kliniek is geen optie.

Anoniem

Re: Paard niet fit, dun en komt niet aan. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:02

Klinkt alsof hij iets met de darmen heeft, dat het niet goed de voedingsstoffen op kan nemen. Is dat een rare gedachte? Heeft hij wormen gehad?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:20

hij word gewoon ontwormd?of mestonderzoek?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:42

In principe wordt hij periodiek ontwormt. Maar omdat hij diarree had is er een mestonderzoek gedaan, zaten een paar eitjes en is aan de hand daarvan ontwormt.

Dat hij zijn voedingsstoffen niet goed opneemt is geen rare gedachte, heb ik idd ook al aan gedacht.

Volgende week komt de DA bloed nemen voor cushing test. Als daar niks uitkomt is er nog een mogelijkheid voor een glucose meting.
Maar ik dacht, misschien heeft bokt nog een idee wat het evt. zou kunnen zijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:46

Probeer eens een zakje lifeforce, kost rond de 44,- voor een maand en ik heb er geweldige resultaten van gezien. Ze hebben een FB pagina waar ook de landelijke dealer op zit. Het bedrijf dat het verkoopt heet Balaiko en zit in Hoogezand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:51

is de diarree wel minder na de ontworming?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:56

De mest is iets verbeterd na de ontworming, maar dat kan ook zijn door de prednisolon kuur die hij een paar dagen later kreeg.

*Edit; Qua voeding wil ik op dit moment eigenlijk zo min mogelijk veranderen, omdat zodra ik iets verander hij weer slappere mest krijg. Dus ik vind het een beetje eng om die lifeforce te geven, zonder dat hij een diagnose heeft gekregen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:02

Hoe staat het met zand in de ontlasting/darmen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:04

Staat hij op heel kort gras of op lang gras? Kort gras is stress-gras en dan kan het zijn dat je paard toch richting IR gaat. Dat zal dan getest worden met de glucose-test. Een ander probleem van kort gras kan zijn dat ze het er met wortel en al uittrekken, waardoor ze zand binnen krijgen. Ook in voordroog zit vaak zand, al hangt dat er vanaf hoe hoog het gemaaid wordt. Dat kan je eens bekijken door een luk uit te schudden op een wit vel papier of door het in een emmer te spoelen. dan kan je zien of er zand achterblijft. Ik weet dat bij het voordroog van ons de soppers vaak wat zand in hun drinkbak hebben. Zand kan een goed verstoorde darmwerking geven, omdat dat zich onderin de dikke darm ophoopt. Ook diarree past goed in dat plaatje. Ik zou als ik jou was eens drie dagen achter elkaar drie mestballen oplossen in ruim water, het een tijdje laten staan en dan voorzichtig afgieten. Als er dan meer dan een theelepel zand achterblijft is dat een signaal om een goede kuur sandclear o.i.d. te geven, te samen met lijnzaadolie. Voor een paard van rond de 600 kg. moest ik 200 ml. lijnzaadolie per dag gaan geven. Dat is wel veel, maar dat voert wel het overtollige zand mee af.
Heel verhaal, maar wie weet heb je er iets aan.

Verder: Weet je hoeveel hij weegt en voor hoeveel gewicht en waarmee hij ontwormd is? Wormen zijn ook nog een mogelijkheid. Uitscheiding van wormeitjes gaat in cyclussen, dus misschien heb je net laten testen in een periode dat de eitjes gewoon nog inwendig bleven.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 22:05

Er zit geen zand in zijn ontlasting. Zijn gewicht is erg lastig te gokken, omdat zijn buik wel gewoon ''goed'' is, maar de rest aan de dunne kant. Hij heeft iig voor 800 kilo gehad, maar ik weet niet precies welk merk het was.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:21

Kun je aan echt hooi komen? Dan zou ik stoppen met de voordroog. De samenstelling van hooi en voordroog is niet hetzelfde vanwege de fermentatie. Mest van hooi is bij sommige paarden mooier dan van voordroog. Ik zag in elk geval snel verschil toen die van mij hooi kreeg.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken
Het was met voordroog altijd wat waterig, en ook het laatste beetje mest was dun. Ik denk dat hij moeite had met de eiwitten te verteren. Op hooi heeft hij mooie mestballen. De Speedibeet zou ik gaan weken omdat het zo enorm opzwelt (1 deel op 4 of 5 delen water...)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 22:23

Zijn mest is nu goed, heeft mooie mestballen. Maar de andere problemen heeft hij nog.
Het voordroog zit trouwens dichter tegen hooi aan dan dat het echt voordroog is.

Hij krijgt het uiteraard wel geweekt! Ik laat een kwart schep weken ;-)
Laatst bijgewerkt door _Caitje__ op 31-07-15 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:25

heeft ie geen maagproblemen?
ik zou iigv overgaan op hooi ipv kuil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:32

Op wat voor gras staat het paard?
Is dat wel voedzaam genoeg voor het paard?
Een heel fijn supplement is thrive, van NAF
De paardendrogist heeft het.
De mest word er steviger van en bevat extra vitamines.
Ik heb er echt goede ervaring mee met een koudbloed die slecht in de mest zat.
Kuurtje gekookt lijnzaad kan ook wonderen doen voor een geirriteerde darm :j

Zou sowieso kijken of je extra eiwit kunt voeren en extra vitamines
Eventueel de hoeveelheid krachtvoer omhoog doen, want 3/4 kilo is echt niet veel voor een trekpaard

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 22:35

3/4 kilo voor een Nederland trekpaard is veel.
Paard staat op lang gras. En zoals ik eerder al zei; ik geef hem op dit moment liever geen ander voer/supplementen omdat zijn mest nu goed is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:41

En waarom is dat veel?
Er word altijd gezegd dat een trekpaard een koudbloed is en die hebben niet veel nodig.
Maar het is wel een heel groot lijf en daar moet toch echt wel meer in dan bij een ponietje van 1m30
Verkijk je daar niet op hoor,

Snap Dat je niet meer wiltgeven,maar zou toch kijken of je verhogen kunt tot een kilo,
Eventueel rustig aan doen en veel liever een schepje poeder van een supplement :j
is nog altijd beter te verteren dan een schep kracht voer he.
Of toch nog een keer alle bloed en maag darmstelsel uitgebreid laten onderzoeken en kijken of er een onderliggend probleem is?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 23:00

Omdat in principe een paard in rust het moet kunnen doen op alleen ruwvoer.
Hij heeft jarenlang maar een kwart schepje muesli per dag gehad. En onbeperkt eten (zelfde als nu gras, voordroog en stro). En toen moest hij toch echt wel regelmatig aan de bak. Maar hij was eerder te dik dan te dun.

Het probleem met zo'n uitgebreid onderzoek is dat dat in de kliniek moet. En dat is onmogelijk.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:05

Mijn verzorgpaard had precies hetzelfde. Diarree en veel af vallen. Ook lusteloos en snel moe. Meerdere keren dierenarts erbij gehad die uiteindelijk constateerde dat ze de brok die ze had niet meer goed opnam waardoor ze afviel. Nu andere brok. Ze heeft nu stevige ontlasting en komt weer aan. Is wel een paard van 21.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:19

_Caitje__ schreef:
Hij heeft jarenlang maar een kwart schepje muesli per dag gehad. En onbeperkt eten (zelfde als nu gras, voordroog en stro). En toen moest hij toch echt wel regelmatig aan de bak. Maar hij was eerder te dik dan te dun.

Het probleem met zo'n uitgebreid onderzoek is dat dat in de kliniek moet. En dat is onmogelijk.

heeft hij weleens een flinke dosis workuur met moxidectine gehad?Ik bedoel echt 1 1/2 spuit?
Zou het kunnen dat het wormmiddel wat hij krijgt steeds te laag gedoseerd word?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:27

geerke schreef:
_Caitje__ schreef:

heeft hij weleens een flinke dosis workuur met moxidectine gehad?Ik bedoel echt 1 1/2 spuit?
Zou het kunnen dat het wormmiddel wat hij krijgt steeds te laag gedoseerd word?

Dat is equest toch? Dat heeft ie 2 of 3 maanden geleden gehad. Hij krijgt meestal 1,25 tot 1,5 spuit. Er is altijd een kans dat een dier een te lage dosering krijgt, dus ook in dit geval. Maar ik denk het niet, de DA geeft altijd liever iets te veel dan te weinig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:31

dat middel is 12 weken werkzaam,daarna is er gewoon weer kans op herbesmetting

(niet als je binnen 24 uur de poep weghaald,je gras heel kort is en het al 10 weken niet geregend heeft en de zon met een graad of 45 op je weiland staat te beuken :+ mocht dat alles niet het geval zijn is het nu weer tijd voor een nieuwe ontworming)