Paard kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:56

Hoi.

Vanaf maandag haalde ik mijn paard kreupel uit het land. Toen dacht ik nog 'ohh zal wel met een paar dagen over zijn'.. Dinsdag was het nog erger, en woensdag nóg erger.
Maandag zag je in stap niks, maar draf duidelijk.
Dinsdag zag je in stap een kleine onzuiverheid, maar drag zag zelfs een leek..
Woensdag liep hij ook in stap niet goed en draf vermeed hij. het was óf stap óf galop..

Gelukkig heb ik woensdag ochtend op mijn werk gelijk de DA gebeld. Ze konden dezelfde dag nog komen.

Ze vermoed dat het vanuit zijn schouder komt, maar hij geeft geen kik verder. Ze voelt niks, ziet niks (behalve in beweging dan uiteraard). Nu staat hij de tot Zondag op Metacam (dan is het flesje leeg). Tot die tijd moet hij alleen maar beter gaan lopen, gaat hij achteruit moet ik gelijk bellen. Na zondag proberen zonder Metacam, dan moet hij ook alleen maar vooruit gaan. zo niet komt de DA weer.

Pff ik maak mij zo onwijs zorgen. Hoelang gaat het duren? Hoelang heeft mijn ventje er last van? is er kans op blijvende schade? ga zo maar door -O-

De paarden staan bij ons nooit op stal (hebben alleen een inloopstal met grote verharde uitloop en 2 zand paddockjes van 10 bij 10. Geen stukken om lekker te racen dus). Gelukkig mag hij bij de rest blijven zolang hij vooruit gaat. máár hij mag voorlopig niet het land in, mag niet rennen of gek doen. mag uberhaupt zelfs niet met hem aan de hand stappen (dicht omdat hij zelf heel de dag al loopt natuurlijk :+ )
Gisteren avond stond hij 1 dag op metacam en leek hij weer iets beter te lopen. Iedere dag uit mijn werk ga ik gelijk kijken hoe het gaat en zijn metacam geven.

Heeft iemand dit ook mee gemaakt met zijn paard en heeft hier ervaringen of tips?

hetty007

Re: Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:59

Je zorgen zijn begrijpelijk, vooral als je geen reden vind, of kunt vinden van de kreupelheid. Je tast geheel in het duister. Ik wens je veel sterkte, ik duim dat de medicatie zijn werk doet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:10

Dit klinkt precies als mijn paard een paar jaar geleden. Ook opeens kreupel, eerst alleen in draf maar later ook in stap, leek op de schouder te zijn en werd met de dag erger. Na 3 weken aanklooien met dierenartsen die steeds maar met die schouder bezig waren en een zielig paard op 3 benen rondstrompelend e.d. brak er opeens een héle diepe hoefzweer door. De metacam had het rijpen van de zweer ook nog vertraagd schijnbaar...

Schouder en ondervoet worden vaak verwisseld in kreupelheden. Ik zou dan ook even contact opnemen met de smid als ik jou was, voor de zekerheid. Hoewel die bij de mijne de eerste weken ook niks kon vinden hoor, het zat gewoon te diep.

Sterkte, ik hoop dat het bij jouw paard ook zo goed meevalt!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 16:23

heeft jou DA ook met de hamer en zo'n knijptang getest voor hoefzweer? Dit heeft mijn DA wel gedaan, maar hij gaf geen kik (sterker nog, hij keek vrolijk achterom of hij een handje kon helpen). Ze dacht inderdaad dat het dat kon zijn, maar dan moest hij énorm diep zitten en zou de hoefsmid hem voorlopig ook nog niet vinden.

Om de volgende reden gaan we er nu vanuit dat het vanuit zijn schouder komt (al blijf ik wel ook zijn hoef in de gaten houden) :
Ze heeft zijn voet opgetilt en van daaruit naar achteren 'getrokken' zo ver zodat een gezond paard wél een reactie moet geven omdat het onprettig is of uit balans brengt. De enige reactie die hij gaf was dat hij zijn schouder/rug heeel raar omhoog trok en hij wel 5cm groter leek, en verder een hele kleine tegendruk op een heel laat moment maar ook weer vrij snel losliet. We vermoeden van de pijn dat hij dit liet zien en dat geen reactie geven dus minder pijnlijk is voor hem. met zijn andere been gaf hij wel een normale reactie.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:46

Met een knijptang in de hoef testen, wil niet zeggen dat ze wel of geen hoefzweer hebben. Mijn paard had een bloedvergiftiging in haar voorbeen, en reageerde ook niet op de tang, drie dagen later brak er een hoefzweer uit de kroonrand.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:45

EliseXJoelle schreef:
heeft jou DA ook met de hamer en zo'n knijptang getest voor hoefzweer? Dit heeft mijn DA wel gedaan, maar hij gaf geen kik (sterker nog, hij keek vrolijk achterom of hij een handje kon helpen). Ze dacht inderdaad dat het dat kon zijn, maar dan moest hij énorm diep zitten en zou de hoefsmid hem voorlopig ook nog niet vinden.

Meerdere keren zelfs, gedurende enkele weken :j Geen enkele reactie op de visiteertang, stond op haar gemak te bedelen om eten, het kon onmogelijk een zweer zijn volgens de smid. Totdat na de derde week ze bij een laatste bezoek van DA ineens een gat in het plafond sprong op de visiteertang, daarna is de zweer (in de voetzool!) door de smid eruit gesneden. Blijkbaar zat hij toen pas "binnen bereik" van de tang.

Ik zeg niet dat het dat is hoor, maar gewoon dat je de hoop nog niet op moet geven :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:05

Plotseling kreupel zonder aanwijzingen voor peesproblemen is heel vaak een hoefzweer. Daar zou ik eigenlijk ook nu mn geld op inzetten. De metacam schijnt dan juist nadelig te zijn, maar wel prettig voor het paard als het geen hoefzweer is.

Die beentest ken ik niet, dan test ie de schouderspieren?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:34

RianneH schreef:
Plotseling kreupel zonder aanwijzingen voor peesproblemen is heel vaak een hoefzweer. Daar zou ik eigenlijk ook nu mn geld op inzetten. De metacam schijnt dan juist nadelig te zijn, maar wel prettig voor het paard als het geen hoefzweer is.

Die beentest ken ik niet, dan test ie de schouderspieren?

Ja inderdaad de schouderspier. We vermoeden dat het echt vanuit de schouder komt. ze gaf als mogelijke oorzaken; een trap gehad, onderuit in de wei (als ze de wei in gaan zijn ze de eerste 10min aan het rennen. Grote kans dat hij dus weg gegleden is na de vele regen)of bijvoorbeeld een slidingstop gemaakt heeft en daarbij een spier goed verrekt ofzo.

Maar we houden alle symptomen van hoefzweer in het oog en ook de hoefsmid heb ik gecontracteerd wanneer hij in de buurt is.

Nog 2 dagen metacam. Daarna zonder en kijken of hij vooruit blijft gaan.
Kom net terug van hem en het is weer een stapje beter. Hij wilde ook echt mee draven, zette goed aan en draafde op tempo. ondanks dat het 3 passen waren.. dat was di-wo-do wel anders. Maarja de vooruitgang nu ligt echt aan de metacam, maar is wel een goed teken vind ik. Kan het (als het echt uit zijn schouder komt zoals we vermoeden) in ieder geval rust krijgen doordat hij zelf kan ontspannen :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:26

We zijn nu een week verder. De metacam heeft goed aangeslagen. Zondag avond liep hij goed! maarja nog wel onder de metacam. daarna de laatste metacam gegeven. Gisteren avond liep hij ook goed. Nu moeten we aankijken hoe het verder zonder metacam gaat. Vanavond zal ik de eerste check gaan doen. Hopelijk heeft de metacam hem voldoende geholpem waardoor zijn spieren konden ontspannen en herstellen.

Gisteren eventjes op hem gezeten tijdens het poetsen en onder de man over het terrein gestapt en kort drafje om te voelen. enkel als je er écht écht op let voel je dat het nog niet 100% goed is. heb uiteraard verder niks van hem gevraagd en pas er op gaan zitten nadat ik op zicht beoordeeld had hoe hij liep (er op was dan ook om het verschil van zien/voelen te vergelijken).

Als hij vanavond op het harde goed loopt, ga ik voor het eerst sinds een week weer in de weide kijken hoe hij loopt, gezien het hier vorige week juist erger leek.

Als extra check heb ik contact met de hoefsmid gehad. Hij komt as zaterdag langs om een extra check te doen. maar mocht Falco deze week volledig goed blijken te lopen en niet achteruit gaan weet ik niet of dat écht zinvol is? maar eerst de komende dagen even aankijken =D