Zeer gevoelig voor spierbevangenheid; hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Zeer gevoelig voor spierbevangenheid; hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:35

Eind september 2012 werd mijn pony Lotus voor het eerst spierbevangen, begin oktober 2014 gebeurde dit helaas weer. Tot twee keer toe een erg heftige spierbevangenheid. Lang op rust en vervolgens weer héél rustig opbouwen.

Inmiddels is het bijna augustus en komen ook dit jaar september en oktober er weer aan. En daar ben ik inmiddels toch wel een beetje huiverig voor.

Lotus staat in de zomer 24/7 op de wei, met graasmasker. We proberen na de zomer de weidegang rustig af te bouwen, maar ivm met het weer kan de stalbaas dat niet garanderen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk regelmaat in haar beweging te houden.

Nu weet ik dus niet waar ik goed aan doe. Moet ik rond september afbouwen met werk en heel voorzichtig een klein beetje beweging geven of moet ik de beweging juist zo houden als nu? En wat betreft eten en weidegang? Ze krijgt een paar handjes voer met vitamine E + selenium (voor de spieren).

Alle tips zijn van harte welkom, want ik wil natuurlijk alles op alles zetten om te voorkomen dat het dit jaar weer mis gaat..

Jadybabe

Re: Zeer gevoelig voor spierbevangenheid; hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:46

Ik volg even, vorig jaar mijn paard ook in oktober, kreupel en net van de wei af, waren daarvoor aan het trainen voor de endurance, stond plots stil, al met al was dat dus geen goede combinatie. Heb haar ook laten testen voor PSSM . Gelukkig negatief.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:53

Heb je al eens bloedonderzoek op mineralen laten doen?

Paar algemene zaken:

- juist wel blijven rijden na dat ze van de wei af komt, je wilt zo veel mogelijk regelmaat
- in gras zit meer vitamine E dan in hooi, zodra ze van de wei af gaat dus (meer) vitamine E gaan voeren.
- paar handjes voer kan bij sommige paarden al te veel suikers/zetmeel zijn; is het bijvoorbeeld een optie om vitamine E / selenium te geven met bietenpulp (zonder toegevoegde melasse ;) ) of grasbrok ofzo?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:01

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:09

Zijn er voor de spierbevangenheid nog andere signalen? Wordt je paard wat schieteriger, wat drukker, schrikkeriger? Dan zou een tekort aan magnesium ook aan de orde kunnen zijn. Dat is ook te testen.

Verder zou ik oppassen met selenium, daarvan kan je snel teveel voeren en dat werkt juist weer negatief voor paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:13

mineralen inderdaad laten nakijken in het bloed...uitkijken dat ze niet te koud word.Dagenlang in de stromende regen staan bijvoorbeeld

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:22

Bloed testen, en dan afstemmen met vit e & selenium
Regelmatig bewegen, met geen uiterspatters.
niet 20 km rijden (bijvoorbeeld) en de volgende dag niks.

Mijn pony is ook erg gevoelig, en ik heb het goed onderr controle.
nu staat zij in de winter wel onder een deken incl hals Dit maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Maar het is ook wel weer een gedoe, uitrij deken etc..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:44

O ja, nog een vraag: staan ze in de winterperiode volledig op stal of komen ze nog in paddocks buiten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:43

Weinig suikers voeren, veel armer ruwvoer en energie aanvullen met vetten.
En verder veel laten bewegen inderdaad en voer goed aanpassen op rustdagen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 07:14

Bedankt voor de tips.
In de winter staan ze s nachts op stal en overdag in een grote paddock, waar ze lekker kunnen rondscharrelen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:33

Mijn merrie is drie jaar terug ook flink spierbevangen geweest. Zij staat nu in de avond/nacht op een klein stukje afgezet in het weiland zodat ze zich niet helemaal vol kan eten. Daarnaast voer ik vitamine e+ selenium bij. Inderdaad verder zo sober mogelijk voeren, alleen heel oud hooi als ruwvoer.

Daarnaast bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Ik mag mijn merrie van de veearts eigenlijk geen dag laten staan zonder iets te hebben gedaan. Al is het maar twintig minuten longeren. Helaas kan ik nu om een andere reden niet anders, maar dat is wat ons de afgelopen drie jaar heeft geholpen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:27

Nathalie voer jij na 3 jaar nog steeds vit e en selenium bij ?? Pas er mee op. Selenium is breekt zixhzelf niet af. Op geven moment zou lichaam zelf redelijk goed de waardes moeten oppakken en aanvullen.
Selenium is namelijk giftig bij overdosering.

Ik geef alleen vit e en selenium na zware training.
Bewegen is erg belangrijk. Op stal staan maakt alleen maar erger.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:48

Ik geef het in zulke kleine hoeveelheden dat het niet schadelijk kan zijn. Normaal gesproken is ze ook best hard aan het werk elke dag. Vandaar ook dat ze het bijgevoerd krijgt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 15:01

Na de eerste keer spierbevangenheid heb ik niks bijgevoerd, nu op aanraden van de DA dus vit.E met selenium. Wil dit sowieso wel volhouden tot en met oktober en wanneer de gevarentijd een beetje geweken is, wat afbouwen tot enkel na zwaar werk. Al heb ik van de DA begrepen, dat het beter is om juist vit.E te geven de dag vóór je zwaar werk gaat doen. Alleen weet ik dat dus nooit van te voren.. :\

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:58

Daarom geef ik het dus dagelijks maar dan in kleine hoeveelheden.