Wat te voeren bij spelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Wat te voeren bij spelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:29

Na verschillene brok te hebben geprobeerd, staat mijn paard nu al een jaar op spelt, in combinatie met een vitamine brok, en sinds kort ook Havens Coolmix muesli.

Voor spelt heb ik gekozen omdat ze van zichzelf al veel energie heeft en van de meeste brok erg druk wordt. Gezien ze niet veel krijgt en spelt bepaalde verhoudingen scheef trekt, heb ik er altijd Pavo Vital Complete bij gegeven (sinds kort ook een handje Coolmix voor de smaak). Echter merk ik dat ze soms wat tekort heeft of zand staat te eten. Ik denk dat dit komt door de scheve calcium/fosfor verhouding in de Pavo. Al zal dit volgens de voeder in combinatie met de spelt weer rechtgetrokken moeten worden.

Wie kan mij advies geven wat ik mijn paard, naast de spelt, nog bij moet voeren? Zal Marstall Force een betere aanvulling zijn? Of Metazoa Super broxx? Summerfit koeken?

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel aanbod en spelt heeft ook weer scheve verhoudingen.

Ze krijgt dagelijks ook Havens Slobber Mash.

superpony

Re: Wat te voeren bij spelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:42

Ik denk dat je andersom moet gaan denken. Je pakt pas spelt als je verhoudingen scheef zijn bij geven van Bijvooreeld lucerne. Spelt zie ik niet als een basis voer. Het is graan en belast.

Hoeveel en wat voor ruwvoer geef je? Pas als je weet wat je geeft aan ruwvoer, kwaliteit en gewicht, kun je gaan bijvoeren indien nodig. Een paard zou normaal alles halen uit voldoende, goed ruwvoer. Dat is ook goed voor de darmflora en zo gehele gezondheid.

Vaak zijn er tekorten. Wij zijn op stal afhankelijk van het ruwvoer dat er is. Wij geven daarom Compact gras ( uit elkaar gehaald ) een handje lucerne, magnesium, Force en lijnzaadolie. De merrie heeft een tijdje wat meer lucerne gehad en geven we ook wat spelt bij. Nu krijgen ze alle 3 een klein handje als we de brix van Havens geven.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 17:07

Bedankt voor je reactie.

Ze krijgt onbeperkt hooi. Lucerne eet ze niet. Ze is nogal kieskeurig. Ik moet zelf ook eerlijk toegeven dat ik een beetje klaar ben met het steeds weer proberen van echt totaal ander voer. Dit eet ze en is ook op aanraden van een osteopaat. Ik wil het eigenlijk gewoon bij spelt houden, met een toevoeging om de verhoudingen recht te trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:19

Begrijp het, maar ik vind het, zeker van een osteopaat, slecht advies als ik eerlijk ben.

Graan zorgt juist voor negatieve reacties in het lichaam, omdat het graan is wat ze niet horen te krijgen of nodig hebben.

Lucerne vind ik ook niet heel belangrijk, maar lucerne of pulp trekken verhoudingen recht.

Je weet alleen wat je voert bij een ruwvoeranalyse, dus het is gokken zonder wat je geeft.

Dan zou ik kiezen voor compact gras en Force met evt lijnzaadolie. Dat is zo ongeveer het schoonste en volledigste zonder teveel troep.