paard altijd met hetzelfde been op rust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

paard altijd met hetzelfde been op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:48

Mijn paard staat altijd rechtsachter op rust in het land, stal of tijdens het poetsen. Hij staat dan wel echt op rust dus met een hangende nek en ontspannen rug.
Volgens een stalgenoot zou dit kunnen komen omdat hij rechts toch iets ontziet. Hij loopt niet kreupel, is vrolijk, voelt soepel. Lijkt mij een gewoonte ipv iets medisch maar ze heeft mij toch aan het denken gezet. Iemand ervaringen hiermee?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:13

Die van mij zet, zo goed als altijd, linksachter op rust. Hij is meerdere malen nagekeken door een dierenarts/manueel therapeut en nooit een oorzaak kunnen vinden. Hij is er ook nog nooit kreupel op geweest en beweegt gewoon ontzettend goed. Ik maak me dus pas zorgen als hij rechtsachter op rust gaat zetten :D

fenijro_tani

Re: paard altijd met hetzelfde been op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:24

Ik heb er geen ervaring mee maar wel een idee waardoor het misschien kan komen,
Net als mensen zijn paarden links- of rechtsbenig dus misschien is hij rechts?
Het is maar een idee :) .

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:32

Mijn paard staat wanneer het kan in rust. Meestal rechtsachter, heeeel soms links. Hij is helemaal gezond dus het heeft niet echt gevolgen voor hem.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:34

Heeft idd met scheefheid van het paard te maken. Test maar eens bij jezelf, als je met je linker of rechterbeen voor gaat staan, Ene voelt gewoon comfortabeler. Paard heeft dat ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:35

Mijn new forester heeft vrijwel altijd linksachter op rust. Ik merk bij de Fjord en de Haflinger ook dat ze een voorkeursbeen hebben.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 18:16

Ben ik weer gerustgesteld :o Is die van mij niet de enige met een "voorkeursbeen"

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:36

Ik ken zelfs een Fries die bij voorkeur haar voorbenen op rust zet in plaats van achter, wel wisselt ze af.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:48

Dat lijkt me niet echt een goed teken, gezien de biomechanica is het achterbeen op rust zetten en de rest op slot veel makkelijker dan een voorbeen op rust zetten. Ik zou het niet vertrouwen en pijn vermoeden in de voorvoeten/benen.

Dat terzijde, mijn merrie zet haar zwakste been op rust en de sterkste op slot. In haar geval dus rechts op rust.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:59

De mijne wisselt altijd af. Hij heeft een keer zijn kogel verdraaid linksachter en toen stond hij daarmee steeds op rust. Een tijdje later stond hij ineens steeds met rechts achter op rust. Maar niet duidelijk kreupel. 2 dagen later wel, hij had een trap op zijn bil gehad en daar zat ook een flinke bloeduitstorting. Dus bij de mijne is het wel duidelijk een teken dat er iets niet goed zit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:27

Voor op rust zou ik me inderdaad minder gerust bij voelen...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:12

darkadia schreef:

Hoe ziet dat er überhaubt uit..?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:49

Zeepsop schreef:
darkadia schreef:

Hoe ziet dat er überhaubt uit..?

Paard laat de voet wat naar achter afhangen, dan rust de voet op de voorkant van de toon/deel hoefwand. De mijne deed dat een paar jaar terug steeds, toen ze herstellende was van een verrekking in de hoefbandjes in die voet. Ze was toen wel (weer) rad, dus ik vind het beeld van voorvoet op rust altijd ook wel een alarmbelletje dat er iets niet pluis is.

Hier eentje die bijna altijd linksachter op rust had (liep wel goed, ook nagekeken bij de DA). Ze was wel lastig recht te richten, was van zichzelf erg rechtsgebogen. Na een aantal behandelingen van de osteopaat en masseur wisselde ze ineens netjes de achtervoeten af, was ook veel fijner qua linksom werken. Echt een opvallend verschil.

Nu staat ze weer in opbouw na een (rug-)blessure van het voorjaar, ze is weer zo krom als een hoepel en staat weer continu op rust met linksachter. Met dat ze weer soepeler en rechter wordt zie ik nu weer af en toe rechtsachter op rust staan. Bij mijn paard is het dus een duidelijk teken dat ze knetterscheef is als ze steeds maar dezelfde voet op rust zet.