Nu maak ik me toch wel een beetje zorgen, want sinds ongeveer een week loop mijn pony kreupel en is best wel dik. Maar toen ik haar voor het eerst kreupel zag lopen, vond ik een bout/ frote schroef in haar hoef ( in de gleufjes). En de hoefsmit was de dag erna geweest en vond er niks (zag er dus gewoon normaal uit). Dus de dierenarts is vandeweek geweest om te enten en vertelde ik meteen dat ze kreupel liep. Hij voelde aan haar hoef en zij dat die een beetje warm was dacht die dat de pony al hoefbevangen was geweest of net op het randje, maar verder zij die alleen dat ze voorzichtig liep en af moest vallen. En verders deed de dierenarts er niks mee.
Maar nu weet het dus niet meer. Want ze loopt dus of kreupel door die bout/grote schroef, of het kan ook nog komen dat ze zich heeft verstapt in de wei ( want zitten paard gaten en scheuren in, inmiddels afgezet). maar het kan ook begin hoefbevangenheid zijn.
Een andere dierenarts kan je vast verder helpen het kan zoveel zijn wat de kreupelheid veroorzaakt, zonder dat te zien en te voelen is dat onmogelijk vast te stellen!
Als je DA al zegt dat je paard tegen hoefbevangenheid aan zit dan zou ik heel erg voorzichtig zijn en daar als eerste wat aan gaan doen voordat het te laat is.
FF meer info nodig.... Loopt ze echt kreupel of 'op eieren'? En als ze een draai moet maken, gaat dit dan moeizaam? Loopt ze op het harde meer kreupel dan op het zachte?
Ik heb het topic even doorgelezen, alleen heb ik een probleem wij hebben een schuilstal op stenen en weide. Geen bak of paddock, hoe zou ik het dan kunnen oplossen?
Floortz
Geplaatst: 28-07-15 21:56
een strook van de wei afzetten en haar daarop laten. Als dat niet kan; graasmasker op. 's Avonds zou je de wei kunnen afzetten en hooi (24/7 liefst in slowfeeder) in de stal neerleggen (of buiten)
Een graasmasker is optie, alleen heb al eerder geprobeert, maar ze kan dan helemaal geen gras eten omdat haar lip er zegmaar voor zit, is het dan een optie om het graasgat groter te maken?
Ik zou eerst even wachten tot ze niet meer kreupel is, dan kan je daarna aan het gewicht werken. Je paard loopt kreupel om een reden: pijn. Op zachte gronden houden, met koel water afspuiten etc om het te verlichten
Bedankt voor het aevies, dan zal ik dat gaan proberen
mariekebons
Geplaatst: 28-07-15 23:15
Ik zou ook rekening houden met een hoefzweer, zeker met je verhaal over de schroef. Ook al heeft de hoefsmid de dag erna gekeken, een zweer zal na zoiets later ontstaan dan direct de dag erna. Daarbij zou ik hoefbevangenheid ook reëel vinden. Deze twee dingen kunnen ook goed samenhangen (of hoefbevangen paard heeft grotere kans op hoefzweren) aangezien het beide ook veel te maken heeft met slechte doorbloeding in de hoeven en het niet goed kunnen verwerken van afvalstoffen. Ik zou de pony van het gras afhalen. Iedere dag stukje wandelen en er weer een hoefsmid naar laten kijken. Je kunt eventueel afwachten. Zo'n hoefzweer moet zich toch een beetje ontwikkelen voordat het echt duidelijk wordt en het zeker een zweer is
Ik zie dat je in NB woont ? dan zou ik een afspraak maken met visdonk bij de gebr. van Nassau. De schroef of HB kunnen beide zeer ernstige problemen geven wat je je pony kan kosten..
Of het nu de schroef (wat ik toch sterk vermoed) of HB is, gebr. van Nassau (www.hoofcare.nl) kunnen dat als je er snel bij bent, oplossen.
ik heb 1 tip: Als je twijfelt dat ie hoefbevangen of kreupel is zou ik er helemaal niet op gaan rijden of andere overige dingen doen zoals rijden. anders als het zo is, groeit het groter dus ik zou geen risico's nemen!
Benen afspuiten is ook enorm verlichtend! Wij gingen kleine eindjes wandelen, naar een geul met water in de buurt, dat is enorm verlichtend voor hun en zo heb je toch de beweging. Zeker niet op gaan rijden!
En idd, van krachtvoer af, even een mager hooi dieetje en graasmasker/stuk mager weide afspannen..