Welke dikmaker voor moeilijke eter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Welke dikmaker voor moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:06

Ik weet het zo langzamer hand niet meer. Ik heb een Friese merrie. Ze staat in de zomer 24/7 in de wei en in de winter op stal. In de wei staat gewoon gras maar geen dik bemeste wei. Paard heeft in de winter een hooinet vol hooi. Ze heeft onbeperkt ruwvoer.

Ik had haar op metazoa staan omdat ze best fel was met rijden. Snel kijkerig. Dit werkt voor mijn shetten perfect maar voor de Fries niet. Ze eet het niet heel graag en wordt ook niet dik. Ze had wormen. Ik moet nog weer mestonderzoek doen maar volgens het ontworm schema moeten die nu weg zijn.

Luzerne, pulp, seniores priores, slobber, speedibeet eet ze niet.

Zonnebloemolie, metazoa superfitt, metazoa hp23, metazoa luzerne, muesli, merriebrok heb ik geprobeerd. Momenteel krijgt ze 1kg merriebrok.

Over maïs lees ik dat het best gevaarlijk is en niet geschikt als dikmaker.

Ze loopt 6x per week voornamelijk dressuur en lange afstandritten. ze is ingevallen bij de flanken, ze heeft geen ronde kont, en de ribben zijn niet zichtbaar maar wel duidelijk voelbaar. Verder is het ook erg moeizaam om spieren op te bouwen, zo ook haar bovenlijn is erg kaal.

Wie heeft de gouden tip voor mijn veel te verwende eter.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:10

Heb je een maagzweer uitgesloten? Daar doet mij dit heel erg aan denken.

Het paard in dit topic blijkt uiteindelijk ook maagzweren te hebben, vanuit het verleden. Ze is er nog niet maar gaat nu eindelijk de goede kant op. Misschien herken je dingen?
[MD] Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:23

Ik zou ook eens zoeken of het geen medisch probleem kan zijn.
Luzerne, slobber, daar hangen ze zich hier voor op.. Tandproblemen, maagproblemen..
Staat ze met andere paarden op wei? Kun je controleren hoe veel hooi ze ongeveer eet op een dag (als ze niet op wei staat)?
En hoe ziet de mest er uit? Als die erg grof is, met veel sprieten er in, dan betekent dat vaak dat ze hun eten niet goed kunnen kauwen, en dan wordt er gewoon minder voeding uit het voedsel gehaald.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:32

Ik zou sowieso meer richting de langzame energie (vetten) denken dan de koolhydraten, sowieso vanwege haar felle karakter, en met zowel dressuur als lange afstandsritten zit je niet te wachten op suikerpieken. Ik zou als ik jou was verdiepen in olie, zonnebloemolie zit qua verhoudingen omega 3 en 6 niet zo goed, dus dan is lijnzaadolie een betere optie.

Zelf ben ik sinds een paar dagen overgestapt op pure feed voor mijn gevoelige kwpn merrie, die heeft in de winter ook de neiging om in te vallen. Daarvoor stond ze op merriebrok maar ik had toch het idee dat het op een positieve manier bijdroeg aan haar stressniveau. Zelf heb ik een mail gestuurd naar degene achter de site purepaardenvoeding, en zo gekomen op de pure feed, laag in suikers, vrij van melasse en gebaseerd op langzaam vrijkomende energie. Nou is mijn merrie niet echt heel kieskeurig, maar dit eet ze echt ontzettend graag, qua effect kan ik er nog niks over zeggen omdat ik het pas een paar dagen geef. Ik was erg tevreden met het mailcontact met de site en ben erg fijn geholpen :j Zelf geef ik het in combinatie met luzerne en lijnzaadolie.

En zoals hierboven, zijn medische oorzaken uitgesloten? Hoe zit ze verder in haar vacht en energie en hoe is het contact met soortgenoten in de wei? Mijn merrie viel destijds enorm in vanwege een zeer dominant weidemaatje wat niet goed klikte, daar viel ook niet tegenop te voeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:32

Eerst maar eens goed checken mbt die wormen...met welke middelen is ze laatst ontwormd ? Bloedonderzoek gedaan ?
Hoeveel kilo hooi krijgt ze op een dag ?
Als die wormen daadwerkelijk weg zijn ( maar mestonderzoek is onbetrouwbaar met name voor de ingekapselde bloedworm ), dan kan je eventueel voer van Dodson&Horrell proberen...super voer !
Verders zou ik dit paard even niet meer rijden tot ze wat bijgekomen is in gewicht...6 x per week is best veel als er al geen vlees meer opzit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:41

een aantal jaren geleden wilde mijn huidige merrie niet goed eten, luste veel niet en was erg schraal. verder was er weinig te merken aan haar. uiteindelijk was ze plots stokkreupel. na onderzoek zware ocd maar blijkbaar had ze al eerder last zonder te laten merken. ze werd ma de operatie al iets voller. nog niet optimaal en viel snel terug maar was een begin. later een maagzweer per toeval ondekt. moeilijk om de medicijnen te voeren aan een paard dat veel voedsel weigerd maar op den duur werd ze voller. toen ik overging naar een stal waar ze buiten blijft staan ging het nog beter. nu moet ik opletten dat ze niet te dik wordt en eet bijna alles qua voedsel. hier heeft pijn, ongemak en het stal regime veranderen ervoor gezorgd dat mijn paard pijnvrij en blij is

SuperZodiaX

Re: Welke dikmaker voor moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:50

Als lichamelijke problemen hebt uitgesloten kan je ook eens Mais-lijnzaadbrok van Horsefood (van Gorp) proberen. Geen gewone mais, maar geperst in brokjes met een hoog aandeel vetten. Dit is om naast je gewone voer te geven. Paarden vinden het erg lekker. Dit helpt super om net even wat extra aan te laten komen naast het gewone voer. Als ze dan op gewicht zijn kan je er weer mee stoppen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:34

Als mest onderzoek onbetrouwbaar is, hoe weet ik dan wel wanneer ze worm vrij is? Ze is ontwormd met equest pamox. Wat ga ik precies onderzoeken met bloed onderzoek? Dat kan ik dan nog wel doen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 16:17

Naranga: Een maagzweer is niet uitgesloten, maar de dierenarts vind het onwaarschijnlijk omdat ze wel gewoon eet.

8nnemiek: Ze is nog niet heel lang geleden naar de tandarts geweest, zo ook zadelmaker, osteopaat en sportmassage worden goed bijgehouden. Ze staat in een koppel van 4 paarden, ze is een heel sociaal paard, best een beetje dominant, ze kan zich goed redden in de wei. De mest ziet er gewoon normaal uit, geen grote sprieten ofzo. Hoe kijk ik hoeveel hooi ze eet? Ik gooi altijd een grote slowfeeder van de Epplejeck helemaal vol. Daarvan gaat de helft in een dag op. Ik weet heel zeker dat er veel meer in mijn slowfeeder gaat dan wat een normaal groot paard hier op een dag te eten krijgt.

fleur_yen: Ik zal me eens in pure feed verdiepen. Het spreekt me van wat ik zo snel even zag wel aan. Ik zal hun eens mailen. Ze zit goed in haar vacht, glimt als een spiegeltje. Energie heeft ze ook niet echt. Ook daarmee zit ik nog te klieren met voer. Wel energie, maar geen heftig paard ze is al gestresst genoeg. Moeilijk hoor..

Pandora2: Ik heb half juni mestonderzoek gedaan. Hier kwam uit dat ze 700EPG rode bloedworm had. Ik heb hierna kliniek wapenveld gebeld. Die zei dat ik haar 2x moest ontwormen met Equest Pramox met 3weken tussentijd. Dit moet voldoende wezen dat ze daar nu geen last meer van heeft. Ik heb nu de kliniek gebeld. Ze adviseerden mij een oliedieet. Als dit niet werkt gaan we bloedonderzoek doen. Het voelt inderdaad niet goed om erop te rijden dus we hebben al een pauze ingelast.

PBA_: Ik heb haar 1x eerder verhuisd en dat heeft mijn paard alles behalve goed gedaan. Ze was daar niet happy, wilde niks meer eten, kon niet meer rustig stil staan, was overal bang voor en ook ik werd bang van haar daar. Ik heb haar weer terug verhuisd naar mijn huidige stal en ik weet heel goed dat dit een goedkope stal is en ver van perfect maar ze is hier veel blijer dan op de andere stal. Dit maakt ook dat ik niet goed meer durf te verhuizen hoe graag ik haar ook het hele jaar door naar buiten zie gaan.

SuperZodiaX: Is dit voer met mais dan wel echt goed of is dit ook gevaarlijk ivm verzuring en koliek. Ik lees dat mais wel wordt afgeraden als dikmaker..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:37

Met die 2x Pramox zou de bloedworm dus wel weg moeten zijn, ook de ingekapselde. Bloedonderzoek dacht ik aan om die bloedworm definitief uit te sluiten en om andere waardes te controleren...ik denk maar aan lever, nieren e.d. Wormen kunnen heel wat schade aanrichten, zowel in de darm ( opname van voedingsstoffen ) als in de lever.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:28

Maar ze eet toch niet gewoon? Veel dingen die paarden normaal goed eten wil ze niet. Daarnaast krijgt ze nu gras en normaal onbeperkt ruwvoer. Naar mijn idee moet daar iets van pijn achter zitten als ze dan nog steeds magertjes en arm bespierd blijft. En in dit geval denk ik echt aan een maagzweer.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:43

Ze heeft luzerne en slobber achtige dingen nooit gelust. En sommige paardensnoepjes wil ze ook niet hebben. Mocht niks helpen van wat ik nu hoor dan ga ik laten onderzoeken of ze last geeft van maagzweren.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:11

De mais lijnzaadbrok van horsefood zijn gewoon geperste brokjes. Ziet er hetzelfde uit als biks. Hier geen problemen. Ook niet bij een zeer koliekgevoelig paard. gewoon rustig opbouwen.