Veel witte haren na 11 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje911

Veel witte haren na 11 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:46

Hoi iedereen
Omdat ik niet gelijk naar de eerste de beste dierenarts wil rennen wil ik eerst mn verhaal hier doen en kijken of er mensen bekend zijn met de problemen.

De laatste tijd wordt mn roodbruine paard steeds witter.
Via zn stamboom weet ik dat wat witte haren in de manen normaal zijn maar het laatste halfjaar krijgt ie steeds meer witte haren. Daarbij wordt ie aan de achterhand de laatste tijd wat stijver en voelt het alsof er een blokkade zit (hiervoor is al een afspraak gemaakt bij een osteopaat om hem te laten controleren en zo nodig te laten behandelen)

het begon met wat kleine plekjes met witte haren maar niet de typische druk plek witte haren. er zitten namelijk wel gewoon bruine haren tussen.

testen die recent zijn gedaan vanuit utrecht:
west nijl virus
cushing
Beide waren negatief.

zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?

als mensen meer willen weten kan dat uiteraard.

Foto's zal ik nog eens uploaden

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:52

Wat dacht je van ouderdom? :)

Zijn veel paarden die witte haren krijgen bij het ouder worden en minder soepeler zijn.

Tillie20

Re: Veel witte haren na 11 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:55

Als het om het bruine paard in haar profiel gaat, is het paard 8. Dus dat lijkt me dan sterk?

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:57

LauLauu schreef:
Wat dacht je van ouderdom? :)

Zijn veel paarden die witte haren krijgen bij het ouder worden en minder soepeler zijn.

De hoeveelheid en snelheid bij een paard van 11 geboren in 2014 lijkt me niet op ouderdom.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:58

Tillie20 schreef:
Als het om het bruine paard in haar profiel gaat, is het paard 8. Dus dat lijkt me dan sterk?

profiel is niet helemaal up to date.

hij is inmiddels 11

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:59

Ik kan pas iets zeggen als ik het paard ook heb gezien. Cushing is meestal wel goed herkenbaar en geeft vaak ook meerdere symptomen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:11

De symptomen hoeven geen verband met elkaar te hebben.
Sommige paarden krijgen witte haren ook op latere leeftijd (erfelijke kleurvariatie). Met de al aanwezige haren, lijkt het waarschijnlijk.
Stijfheid kan veel oorzaken hebben (voeding, training, gezondheidsproblemen).

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:20

Indy29 schreef:
Ik kan pas iets zeggen als ik het paard ook heb gezien. Cushing is meestal wel goed herkenbaar en geeft vaak ook meerdere symptomen!

Op cushing is ie al getest.
Deze test was negatief. Test is 1.5 maand geleden gedaan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:33

Tja, mijn 12 jarige heeft het precies andersom :D Die was zo goed als wit, krijgt steeds meer vos en bruin/zwarte haren. Hoe en waarom? Ook hij word word wat stijver, maar of dat nou door het weer komt (staat 24/7 buiten) of door te veel gras. Hij is bekent met gevoelige si gewricht. Maar dat is de laatste tijd amper meer te zien in galop (sprong geregeld overkruist en viel zijn liezen aan)

Ik volg, misschien word ik wat wijzer wat er met hem is en of het gelijk is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:49

Mijn paard heeft birdcatcher spots. Zij krijgt ook meer witte haartjes door haar vosse pels naarmate ze ouder is. Ze heeft ook kleine vlekjes.
Zij is nu 10 jaar

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:15

even stipje, paardje hier heeft ook witte haartjes...

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:25

Fijn dat er meerdere mensen zijn met dit probleem. Eigen veearts kon via app met foto's laten zien geen duidelijke verklaring geven voor het witter worden omdat het niet zoals bij typische ouderdomswit niet bij de ogen of hoofd te bekennen is het begint vanaf de hals. voor stijfheid adviseerde hij me uitgebreid bloedonderzoek bij utrecht omdat hij een halfjaar geleden nog volledig is gecontroleerd en er toen niks te vinden was. en het mogelijk een mineralen tekort kon zijn.( Ik ga nu niet bij voorbaat al met alle middeltjes gooien heb daar een hekel aan en vind het onzin) maar zei wel dat ik eerst osteopaat moest afwachten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:28

Ik rij een elfjarige Fries, die al erg grijs is inmiddels... Met name op het hoofd natuurlijk.
Verder heeft hij veel plekken aan de benen (volgens dierenarts Rasp/Rap), waar al heel wat middeltjes en eurootjes tegenaan zijn gegooid in de afgelopen jaren. Of het samenhangt weet ik niet. Zijn twee jaar oudere halfbroer (zelfde moeder) is een stuk minder grijs.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:38

Als de uitslag is dat hij verder gezond is geeft het toch niet?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:55

Foto's zou wel een hoop verschil maken in een topic als dit.

De plek van de witte haartjes kan ook een hoop zeggen. (onder tuig of niet, en dergelijke zaken)
Het kan natuurlijk iets medisch zijn (ik zag dat dit topic bij medisch staat) maar het kan net zo goed gewoon een kleurpatroon zijn. En ja, dat kan ook bij een paard op leeftijd.

Dus foto's zouden welkom zijn wat mij betreft.

En eventueel kun je in dit topic wat lezen. Daar is heel veel kennis over kleurtjes en aparte patronen. (vlekjes etc)
[F-AM] [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:02

Femke_Tweety schreef:
Foto's zou wel een hoop verschil maken in een topic als dit.

De plek van de witte haartjes kan ook een hoop zeggen. (onder tuig of niet, en dergelijke zaken)
Het kan natuurlijk iets medisch zijn (ik zag dat dit topic bij medisch staat) maar het kan net zo goed gewoon een kleurpatroon zijn. En ja, dat kan ook bij een paard op leeftijd.

Dus foto's zouden welkom zijn wat mij betreft.

En eventueel kun je in dit topic wat lezen. Daar is heel veel kennis over kleurtjes en aparte patronen. (vlekjes etc)
[F-AM] [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Ik ga even mn best doen om ze te kunnen uploaden.
Het zit niet onder het tuig. het zit werkelijkwaar overal over zn lichaam behalve zn hoofd

maar gaat dat zo snel dan?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:20

Als het birdcatcher spots zijn, kan dat snel gaan. Heb mijn merrie sinds oktober en ze heeft al veel meer witte haren en plekjes

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:31

Het kan Viltiligo zijn. Mijn hond heeft dit. Begon met een paar witte haren en heeft nu over haar lijf allemaal witte plekken (hond is zwart). Het komt ook bij paarden voor.