Paard hoest na het eten van hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celestexxxxx

Paard hoest na het eten van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:20

Ik weet niet of het hier goed staat, maar anders hoor ik het wel.

Ik zit ondertussen met de handen in het haar..

Vorig jaar begon mijn paard te hoesten na het eten van het hooi. Het was zover dat er ook snot uit zijn neus kwam en het hoesten echt van diep kwam. Daarmee zijn we direct naar de dierenarts geweest en hebben we medicatie meegekregen. Ook moesten we het hooi eerst laten weken in het water dat al het stof eruit is. Na de medicatie ging het redelijk, maar het was nog steeds niet helemaal over.

Verder staat hij veel op het land, maar met het weer wat we nu hebben kan hij niet het land op omdat alles dan kapot gaat.
Nu ben ik weer begonnen met het voeren van hooi. (1x rond 12:00u en 1x rond 20:00u) Maar nu begint hij weer met hoesten.

Het hooi staat ondertussen weer te weken in het water, en we hebben ook al ander hooi geprobeerd.

Als het hooi nat is, gaat het redelijk.
Maar moet ik nu steeds het hooi in het water laten weken om hem niet te laten hoesten?

Natuurlijk heb ik alles voor mijn paard over, en hoop ik dat jullie misschien nog wat weten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

nynke55

Re: Paard hoest na het eten van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:22

je kunt eens proberen om het hooi alleen nat te maken, dus onderdompelen in een bak water en dan direct voeren. Bij mijn paard werkt dat voldoende.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:28

Hier ook een paard met een stofallergie. Ik moet echt altijd het hooi weken. Soms is er een partij hooi die minder stoffig is, dan is het voldoende om gewoon nat te maken, maar meestal moet het echt een uur weken.
Verder helpt het echt enorm om zo'n paard 24/7 buiten te hebben.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:28

Er zijn veel paarden gevoelig voor stof in hooi, dit betekend dat je inderdaad altijd het hooi nat zou moeten maken voor je paard. Ik heb ook zo'n (ouder) paard, die mag absoluut geen droog hooi eten. Hij krijgt of voordroog of nat hooi en staat veel buiten, daarnaast krijgt hij dagelijks homeopatische druppels over zijn voer. Ook is het aan te raden je paard niet op stro te zetten als hij op stal staat. Je moet hier dus serieus mee omgaan want voor je het weet (misschien is dat al zover) heeft je paard dit chronisch. Sterkte en beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:30

inderdaad,je kunt kijken of onderdompelen voldoende werkt.Zijn de tanden in orde?

Mijn pony begint ook te hoesten als het hooi ook maar iets stoffig is.Ik spuit het dan een beetje nat,na het goed uitgeschud te hebben.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:33

Bedankt voor de snelle reactie's!
Het vreemde vind ik dat mijn paard op vlas staat, maar het hoesten past sinds de wintermaanden van 2014 is begonnen. Dit kan dus zomaar ineens opkomen? Verder zijn zijn tanden ook in orde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:35

het kan ook een irritatie zijn in de keel,die niet weggaat door het harde hooi.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:35

Mijn paard heeft het ook gekregen na 1x eten van hooi waar waarschijnlijk schimmel oid heeft ingezeten.
Hij is nu ook gevoelig voor hooi. Het echt goede hooi gaat prima maar met wat ouder hooi komt het weer opzetten. Gelukkig voeren ze bij ons kuil op stal en het probleem is hierdoor helemaal weg.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:40

staat je paard wel 24/7 buiten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:40

Is bij ons ook zo.
mijn pony reageert niet zozeer op het stof,maar meer op bepaalde schimmelsporen in hooi.
Die zitten dan weer niet in kuil dus krijgen ze dat.
en geen gehoest meer
en kuil hoeft niet perse te vet zijn voor paarden, er is zeker kuil te krijgen met lage voedingswaarde waardoor ze niet dik worden.
kwestie van even goed rondkijken en misschien kun je wat proberen van iemand met goede kuill om te kijken hoe dat gaat.
verder heb ik erg goede ervaring met zwarte kummelolie,dit is heel geschikt voor paarden met luchtwegproblemen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:50

Het schijnt dat bij elke hoestbui de longen iets verder beschadigen wat bij een paard niet meer hersteld, daardoor blijven paarden meestal gevoelig na een keer ziek te zijn geweest door schimmel of stof in het hooi.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:51

Zwarte kummelolie? Kan je dat er dan overheen doen? Dat ga ik even verder uitzoeken.
Nee paarden staan niet 24/7 buiten. Wel zovaak mogelijk als het niet regent, en als ze buitenstaan gaan ze rond 20:00u weer naar binnen. Dan krijgen ze geen hooi meer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:14

VSW -> VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:19

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:54

Onze pony's hoesten ook altijd en die krijgen veel hooi. Wij maken standaard elke keer goed het hooi nat met water en sindsdien hoesten ze nooit meer. Ik zou niet het hooi laten weken, want dan gaan er wel veel voedingsstoffen uit. Wij doen er twee volle gieters overheen en dan is het stof er goed uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:46

in de zomer voer ik hooi omdat voordroog dan te lang open licht en het te warm is. Hier ook paarden die gevoelig zijn op de luchtwegen dus wordt het hooi ook nat gevoerd. Hier gaan wel meer dan 2 gieters overheen. Ik heb de tuinslang met sproeier er bij. Het moet echt goed nat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:18

Misschien is het verstandig om een bronchoscopie te doen bij de DA om dingen uit te sluiten en met een opslossing te komen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:07

Ik zou ook voor meer zekerheid willen gaan en concreet vragen wat er aan de hand is aan de DA. De beschrijving die je geeft kan een begin van long enfyseem zijn.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:17

Helaas heeft je paard een stof allergie.
En ben je gedoemd zijn prakkie onder te dompelen.

Mijn paard heeft t al jaren.
geef 1 dag niet gewassen hooi en ze begint meteen te hoesten.

Je kan onderdompelen voor 1 dag.
Weken hoeft niet als het maar nat is.
ik zet altijd kratjes klaar voor de voer beurten.

Nu voer ik voordroog.
Is mooi stofvrij omdat het nog iets vochtiger is dan gewoon hooi.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:26

Zwarte komijn idd...en verder de adviezen die al gegeven zijn.
Heb hier dit voorjaar ook zo ééntje gehad...paar flessen siroop van de DA erdoor gedraaid, hooi natgemaakt...bleef allemaal hetzelfde. Nu sinds 2 maand staat ze 24u per dag buiten en geef ik fenegriek bij...hoest is weg, hooi wordt alweer weken droog gevoerd :+ Ik weet dat er tegenstanders van fenegriek zijn, maar hier heeft dat spul zijn werk gedaan.

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:00

hooi nat maken werkt voor mij goed. Gaat erom dat het niet meer zo stoffig is.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:50

Nat maken is een goeie oplossing! (fenegriek heeft zijn werk hier ook goed gedaan pandora2)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:04

Kan ook een reactie zijn na het eten van schimmel in hooi.
En dat het ineens gebeurt kan zomaar. Mijne at vorig jaar baaltjes van het land, dit jaar ook. Vorig jaar niks aan de hand, nu wel. De grote balen reageert hij niet op dus nu voer ik die maar