Beginnend hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:07

Wij maken ons een beetje zorgen over onze haflinger. Hij is een ouder gebouwd type en is ook een beetje aan de dikke kant. Hier zijn wij bewust van en doen we wat mee.
Nu viel het ons op dat hij links voor wat kreupelt. Hij stapt korter met dit been dan rechts. Ook voelde zijn linker hoefje warmer aan dan rechts.
Nu zijn we dus bang dan dit begin van bevangenheid kan zijn? Vooral omdat de haflinger er al wat gevoeliger voor is en hij zeker niet de magerste is. In draf is zijn kreupelheid duidelijker dan in stap. Ook is het maar aan 1 been. ( links voor dus ).
Denken jullie had het hoefbevangen kan zijn of een andere reden? Hij loopt overigens niet heel overdreven kreupel...en na een stukje gewandeld te hebben leek het wat minder.
Mensen die hier ervaring mee hebben?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:15

Sinds wanneer heeft hij dit? Bevangenheid zie je vaker bij 2 benen. Denk eerder aan een hoefzweer of iets in die richting of gewoon een blessure.

Cinnepin

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:19

Vorige week dachten we even dat ie al wat kreuplde. Paar dagen later zagen we niks meer en met een bosrit ook niks gemerkt. Nu zagen we het vandaag weer.

Hij heeft een hekel aan wind en kan dan heel boos worden en gaan bokken. Nu denken we dat ie misschien ook een verkeerde beweging heeft gemaakt gisteren.

Maar ook het bevangen kroop ons in ons hoofd.

Hoefzweer, dan lopen ze toch echt stokkreupel? De fries liep toen hij het had echt op 3 benen. Dat is bij de haf niet het geval.

Komt bevangen helemaal niet aan 1 been voor?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:22

Het klinkt meer als een hoefzweer Is deze kreupelheid ineens ontstaan? Warm wil vaak zeggen dat er een ontsteking is en dat duid wel op een zweer of zo. Als er een warme ontsteking is dan is het recept in elk geval koelen. Koude ontstekingen spoel je warm maar dat is een ander verhaal.
Bel maandag de hoefsmid even om het hoefje te laten visiteren. Dan kijkt de smid met een speciale tang naar de hoef om uit te zoeken waar er wat mis is. Zowel voor bevangenheid als voor een zweer heb je hem/haar nodig.

Loopt ze op het harde kreupeler dan op het zand, dan zit het in de hoef. Is ze kreupeler op het zand dan zit het vaak in het weefsel en dat zou dan duiden op een blessure, pezen, gewrichten dat soort spul.
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-07-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:26

bedankt voor de reacties. Koelen hebben we vanmiddag ook gedaan en daarna een klein stukje gewandeld.
En het was idd ineens. Maar wat ik weet van hoefzweer is dat dus enorm pijnlijk en lopen ze niet even een wandeling mee en wordt het minder met wandelen...Kan het dan een beginnende hoefzweer zijn?
De fries liep namelijk van een op de andere dag op 3 benen, en die had idd een hoefzweer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:26

Je hebt ook kleine zweertjes, of pijnlijke blauwe plekken omdat het beest op een steen of zo heeft gestaan.
Het kan ook zijn dat je fries gewoon veel kleinzeriger was dan je haf en dat dat een echte bikkel is.
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-07-15 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:27

Het is me overigens niet echt opgevallen of het op het harde erger was dan op het zachte of andersom

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:27

mrie schreef:
Je hebt ook kleine zweertjes, of pijnlijke blauwe plekken omdat het beest op een steen of zo heeft gestaan.

Oja dat zou natuurlijk ook kunnen...is ij ons erg pijnlijk als we op een steen staan..

xx_ls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:29

robert45 schreef:
Sinds wanneer heeft hij dit? Bevangenheid zie je vaker bij 2 benen. Denk eerder aan een hoefzweer of iets in die richting of gewoon een blessure.

Mee eens, vaak gaan ze dan ook naar achteren leunen om de druk op de voorbenen te verminderen. Ik zou beide voorbenen even afspuiten en als je het achteruit ziet gaan DA er naar laten kijken. Mijn pony had een keer 4 warme hoefjes en liep zo kreupel als het maar kon, lag in de stal en wou niet meer haar stal uit etc. dachten allemaal aan hoefbevangenheid, was uiteindelijk hoefzweer werd door de hoefsmid gaatje in gemaakt zodat de troep er uit kon en dan korte periode dagelijks in de soda! Dat viel uiteindelijk dus ook mee! ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:33

Overleg met smid en/of da hebben we besproken idd. Maar omdat het nu zondag is dacht ik, ik plaats het vast op bokt.
Tijdens en afspuiten ging hij wel ff in die houding staan, maar even later stond hij weer met zijn volle gewicht erop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:38

Doet mij ook meer denken aan een hoefzweer. Mijn pony is ook 2x bevangen geweest en dan kun je niet echt aangeven welk been ze kreupelen, maar meer dat ze geheel stijf lopen.
Hoefsmid morgen even laten komen, die zoekt het zo op en maakt het los.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:38

Ik snap je helemaal, ik zou hiervoor ook niemand op zondag laten komen. Ik heb het niet op de plank liggen en jij vast ook niet ( mocht je dat wel hebben geef ik je graag mijn rekening nummer :x )
Wow Laurien wat zal je beest een pijn gehad hebben. Fijn dat het zo goed afgelopen is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:41

Bedankt voor de reacties!!
hier heb ik zeker wat aan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:49

Aan één been kreupelen is meestal wat anders, verstapt, hoefzweer, trap gehad etc. Ze hem buiten, wandel met hem en kijk het even aan. Zolang hij het been nog wel belast en alleen ietsje korter loopt is er nog geen ramp gaande. De meeste kleine dingetjes gaan vanzelf over.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:21

We kijken het idd even aan :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:38

Volgens mij kan beginnende hoefbevangenheid wel aan 1been te zien zijn. Lijkt het met lopen op harde grond alsof hij zinn hoef niet goed plat neerzet maar meer wiebelt met de teen? Danzou ik als de wiedeweerga de veearts laten komen,iets voorschrijven{ik heb goede ervaringen met "buut",op dieet!! en als hij niet stokkreupel is wel in beweging houden.bij dit type ponies komt het vaak door een combinatie van te weinig beweging en te rijk gevoerd-teveel eiwitten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 18:05

Nee hij zet de hoef wel normaal neer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:42

Dan is het waarschijnlijk iets anders. Ik hoop dat je paardje weer snel helemaal rad is,zodat jullie fijn van de zomer kunnen genieten. De diagnose bij kreupelheid is vaak moeilijk. Sommige dingen gaan ook wel uit zichzelf weer weg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:37

Als hij aan een been last heeft dan zou ik ook niet denken dat het hoefbevangenheid is. Hou wel in gedachten dat veel hoefbevangen paarden helemaal niet achterover gaan hangen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:21

Dank jullie wel. Hij kreupelt al minder!