Ik merkt sinds een week of 2 dat mijn pony een grote bult tussen haar kaken heeft. De bult is niet super hard, maar ook niet zacht. Als je eraan komt vind ze het niet erg. Je kunt het als waren soort van vastpakken. Ze verstoond verder geen ziek gedrag. Wat zou het kunnen zijn?
Ze staat niet op kort gras en ze is 5 jaar. Maar wat ik raar vind is dat de bult ene keer groter is en dan paar weken geleden, dat zij mijn opa want die voert haar elke dag.
Dan kan het nog droes zijn , aan sommige dieren merk je niets en zie je enkel zo'n bult. en andere zijn er heel ziek van. dat is dus heel wisselend maar beide gevallen besmettelijk. Als je het niet zeker weet even een DA naar laten kijken.
okey, maar ik bedacht me net dat ze het al eigelijk veel langer dan 2 weken heeft, het kan misschien zelfs een maand of langer zijn, zou het dan ook nog droes kunnen zijn, of maakt dat niet uit?
Denk niet dat dat droes is hoor. Mijn paarden hebben dat ook regelmatig, dat zijn inderdaad wat opgezette speekselklieren. Als je paard snot krijgt of ziek wordt en de bult wordt echt groter dan zou ik de dierenarts wel bellen ja. Maar je kan sowieso de dierenarts bellen als je het niet vertrouwd, gewoon om advies te vragen via de telefoon. Als hij twijfelt komt ie wel even langs om te kijken.
Vroeger, als best klein kind (okee ik was 8/9 denk ik) las ik een verhaal uit de Penny (stripverhaal van Liefde in de lucht) en daar had een paardje droes en die was overleden maar kan een paard wel echt overlijden van droes?
volgens mijn is dat wel mogelijk, maar is het maar 1 à 2%
Equisa
Geplaatst: 26-07-15 19:25
Een paard overlijd niet zo snel aan droes, maar als het heel slecht uitpakt en de droes (ontsteking) naar binnen slaat dan wordt het wel gevaarlijk. Ik geloof dat het bij 1 tot 2 % van de paarden niet goed afloopt. Dat is gelukkig dus niet zo heel veel.
linda_arnold
Geplaatst: 29-07-15 08:18
Onze ruin was 4 toen hij het droes virus te pakken had. Na ongeveer 2 weken zijn we flink gaan zalven, waarna het zeker nog een dikke week tot 1,5 week duurde tot het open was. In de laatste dagen begon z'n koorts pas op te lopen. Voorgaande tijd was hij gewoon vrolijk en actief, at zeer goed en werd ook gewoon getraind.
Hij is in totaal van de eerste koorts tot het uitzieken is hij 4 weken uit de running geweest.