restje hoefzweer of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

restje hoefzweer of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 16:06

Heehee,

Vorige week vrijdag kreeg mijn paard een hoefzweer. Ik was toen op vakantie, dus maandag gelijk een da laten komen. Zweer eruit gesneden, en drie dagen elke dag een nieuw verbandje erom doen.

Dit heb ik gedaan, maar na die drie dagen liep ze nog steeds niet helemaal goed, dus ben ik nog doorgegaan met badjes bio tex.

Ondertussen loopt ze nog steeds niet 100% zuiver als ik met haar loop. Als ik wat meer met haar doorloop loopt ze wel beter dan als ze langzamer loopt, maar het is nog er voorzichtig en onzeker.

Ik vraag mij nu dus af of dat nog die zweer is, aangezien ik wel met de hoevenkrabber in het stukje waar de zweer zat kan komen zonder problemen.

Ze heeft ook iig sinds vorige week vrijdag op stal gestaan, dus misschien is het stijfheid?

Het gaat om haar rechter achterbeen als je vanachter naar haar kijkt zie je ook dat dat haar linkerbil mooi rond loopt en haar rechter wat meer plat is, dis misschien dat het hier nog iets mee te maken kan hebben.

Hebben jullie misschien een idee?

hetty007

Re: restje hoefzweer of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:15

Kan maar zo zijn dat de hoefzweer er nog niet helemaal uit is. Heb het een keer gehad met mijn paard. Hoefzweer er uit laten snijden. Week later weer kreupel en een gigantische olifants been. Antbiotica gespoten en been werd volledig strak vebonden om het vocht weg te krijgen. Toen 2 dagen later bleek dus de hoefzweer weer de bboosdoener want hij was door de kroon heen geknapt. Been werd weer dun en paard liep niet meer kreupel. Dit even in het kort verteld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:29

VSW -> BEH

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 19:01

Hmm, dat zou kunnen, maar haar been is verder niet dik, en je kunt ook de hoef gewoon uitkrabben (ook het plekje waar de zweer dus zat)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:23

Ja dan kan best maar het kan makkelijk zo zijn dat er nog een stukje zit wat opnieuw (iets dieper) gaat vervelen.
Mijn recept bij dit soort dingen. Elke dag een kwartiertje in de emmer met warm sopje biorex groen. Verder kun je even niks doen wantte zit van binnen. Verder vooral niet op stal zetten. De hoef moet beweging hebben om verse doorbloeding te krijgen en de zere plek weg te werken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:29

Kan goed nog restje zweer zijn! Of nog een andere.. Mijn paard had er laatst 1, bleef kreupel lopen en na een week zijn er nog 2 andere uit diezelfde hoef gesneden..
Goed voelen of je ergens warmere plekken voelt en nog even in de biotex blijven zetten.. En idd niet op stal maar zelf laten bewegen is wel beter..

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:39

oke bedankt voor de tips!
Biotex deed ik inderdaad al, maar ik zal haar vanaf morgen ook weer naar buiten doen, en misschien wat aan de hand wandelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:13

Ja dan kreupelt ze wel en heeft ze wat pijn, maar dat is nog altijd beter dan dat de zweer de kans krijgt te groeien of verder woekert. Géén Metacam geven, hoeven en metacam zijn geen goede combi, vaak zie je enkele weken na het gebruik van metacam hoefproblemen als bijvoorbeeld hoefzweren, brokkelen en zelfs bevangenheid.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:17

mrie schreef:
Ja dan kreupelt ze wel en heeft ze wat pijn, maar dat is nog altijd beter dan dat de zweer de kans krijgt te groeien of verder woekert. Géén Metacam geven, hoeven en metacam zijn geen goede combi, vaak zie je enkele weken na het gebruik van metacam hoefproblemen als bijvoorbeeld hoefzweren, brokkelen en zelfs bevangenheid.

Deze dus, beter de hoefsmid bellen en laten komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:29

Ik volg hier ook even. Soortgelijke situatie. Was afgelopen week op vakantie en maandag had mijn paard stukje metaal in zijn hoef gekregen, 1.5cm diep. Resultaat: kreupel paard en hij voelde zich niet goed. Heeft enkele dagen infalcam gehad, voet 2 dagen in verband gezeten en toen heeft smid stukje weg gesneden. Kon er niet heel veel af halen. Probeer nu toch dagelijks wel 2x te weken in biotex (paardlief wil alleen met geen mogelijkheid meer met zijn voet in een emmer staan). Liep vandaag wel beter na dagje weiland gelukkig...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:31

Mijn truc is een kruiwagen met hooi. Beest eet, ik neem been op en zet er een emmer sop onder.

Heel zielig

Afbeelding

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:09

Kun je ook duidelijk zijn hartslag voelen in de koten, dat duid op een onsteking. En wat de andere al zeggen weken in biotex (handwarm want dan doen de enzymen het beste zijn werk) en laten lopen in de wei. De onsteking zoekt door het weken de makkelijkste weg naar buiten toe, hoefmid is ook zeker geen overbodige luxe.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:20

ja ik twijfel of ik de hoefsmit laat komen. Aangezien de DA ook al 2x is geweest deze maand, en ik 18 ben en alles zelf bekostig.
Natuurlijk, als het nodig is dan doe ik het, daar geen twijfel aan. Maar ik wacht liever dan nog een dag of wat af en kijk hoe het nu met bio tex en meer beweging gaat.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:18

Volgende keer kan je beter meteen de hoefsmid laten komen, die heeft meer verstand van hoeven, meer ervaring met snijden erin en kost je waarschijnlijk ook minder.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:44

Hoefsmid kost me hier niet eens iets voor zweer als vaste klant. Moest andere laten komen, omdat hij niet kon, was €20,-
Mijne loopt niet meer kreupel nu, en smid was tevreden hoe het nu gaat. Nog paar dagen weken met biotex voor zekerheid en dan klaar.
Als je paardje dus weer goed loopt zou ik het persoonlijk ook even aankijken, als ie nog kreupel is zou ik wel smid laten komen.