Zware wormbesmetting Jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Zware wormbesmetting Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:40

Hoi Bokkers;

Advies veearts: 3 keer per jaar mestonderzoek; maart, juli en oktober. Dus dan pas een eventuele nieuwe kuur.

Graag wat advies van jullie kant.

Ik heb in oktober 2014 een veulen gekocht.
Deze is in december ontwormt, zonder mest onderzoek. Dit is gebeurt met Equest Pramox.
In april heb ik een mestonderzoek gedaan; bloedwormen 1500. Hierop ontwormt met Equimax ontwormingsgel.
Begin juli heb ik weer een mestonderzoek gedaan; bloedwormen 5000. Ontwormt met Eraquell.

Ik ben geschrokken van de hoge concentratie bloedwormen. Mijn ondertussen jaarling ziet er niet slecht uit. Groeit goed en glimt. Waar zit ik verkeerd met mijn ontwormingsmethode? Het zit mij niet lekker en ik maak me er zorgen om.

Uiteraard heb ik contact gehad met de veearts en deze zegt dat er pas in oktober weer getest hoeft te worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:49

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:17

Onze jaarling pony had laatst ook bloedworm. Ik moest hem meerdere keren voor bloedworm ontwormen.
Ongeveer om de 2 a 3 weken weer ontwormen i.v.m de hoeveelheid wormen die in het mest zaten.
We hebben geen mestonderzoek gedaan.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:03

Het betreft een kwpn jaarling. Ik heb ontwormt voor 600 kilo. De testen doe ik ook bij het woud, ga er naar kijken qua resistentie. Wat kan ik ondertussen voor mijn jaarling doen? Is er iets om de weerstand te verbeteren?

Heb het woud een email gedaan. Ik wacht even hun reactie af.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:26

1x ontwormen bij een zware besmetting is vaak niet genoeg. Juist dan is het handig om de eerste keer te ontwormen met moxidectine (Equest). Ik zou nu 3 tot 5x achter elkaar ontwormen iedere keer met 2 weken tussentijd. Daarnaast is weidebeheer of stalbeheer erg belangrijk bij wormproblemen. Het liefst iedere dag de mest verwijderen (wij mesten aan huis zelfs 2x per dag).

Je hebt nu ontwormt met eraquell, oftewel ivermectine.

Met 3x ontwormen zou ik als volgende pyrantel gebruiken (strongid P) en daarna equest.
Bij 5x ontwormen zou ik eerst nog een keer ivermectine gebruiken, dan 2x pyrantel en dan eindigen met equest.

Als het mijn paard betrof zou ik 5x ontwormen.

Als de dierenarts de wormenkuren niet wilt geven dan kan je ze via het buitenland bestellen.
[VSW] Wormenkuur uit het buitenland?

Sneeuwmaan

Re: Zware wormbesmetting Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:03

Mijn gevoel zegt ook dat er stevig tegen ontwormt moet worden. De andere paarden zijn wormen vrij. Worden ook elke paar maanden getest. Zal de veearts maandag nog een keer bellen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:06

is er eenmalig ontwormd en niet na een maand een herhaling gedaan?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:31

mijn paard is destijds drie maal achtereenvolgend ontwormd met Equest( 2 maanden er tussen)
Had ook last van zware bloedworm infectie.
Ook oppassen met het land waar het paard op loopt want dan is dat weiland ook besmet.

Ook met jonge paarden letten op spoelworm.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:36

Het moment van ontwormen bij bloedworm is essentieel , de ontwikkeling en het vrijkomen van de larve moet gelijk vallen met de ontworming , teveel ontwormen op het verkeerde moment dat is een schampschot en levert dus geen resultaat op .
Terugkoppeling met een veterinair is zinvol .Succes Bloedworm is een hardnekkige in zijn soort

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 07:29

Advies van de veearts; Ze lopen op een groot stuk land. Deze door de helft en de andere helft schapen. Dit om de paar week omruilen. Zo de wei schoonmaken. Dus een ander weibeleid. Nu lopen de paarden en de schapen door elkaar. Verder in oktober weer onderzoek en ontwormen met quest pramox. De wormen worden in november pas schadelijk ivm afzetting in de darmen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:00

Sneeuwmaan wat betreft het ontwormen van een veulen is ook een ander ontwormingsbeleid dan bij volwassen paarden ,maar dat zal je ongetwijfeld met de veterinair doorgesproken hebben . Fijn dat je schapen hebt !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:06

sietske83 schreef:
Onze jaarling pony had laatst ook bloedworm. Ik moest hem meerdere keren voor bloedworm ontwormen.
Ongeveer om de 2 a 3 weken weer ontwormen i.v.m de hoeveelheid wormen die in het mest zaten.
We hebben geen mestonderzoek gedaan.

Dat is dé manier om van bloedwormen af te komen.
Mestonderzoek werkt niet voor jaarlingen met een wormbesmetting. Die moet je echt vaker ontwormen dan DA tegenwoordig menen te zeggen.

Ik zou zeker niet tot oktober wachten voordat ik een vervolgstap nam. Het verhaal van het afzetten in de darmen in november valt voor mij ook onder het kopje "twijfelachtige adviezen".

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:09

Ik was op de hoogte van het standaard in het najaar ontwormen ivm wormen. Maar ik schrok van de hoogte. De veearts heeft uitgelegd dat de wormen in de winter schadelijk zijn en de darmen beschadigen. De eitjes worden in het voorjaar uitgescheiden maar zijn op zich pas schadelijk als deze weer worden opgegeten. Het doel is nu om de wei zo schoon mogelijk te houden en dan in oktober/november nogmaals goed te ontwormen. Dat zou voldoende moeten zijn om beschadigingen ed te voorkomen. Ik zal ik oktober laten weten hoe en wat :)

Ik heb de vraag van het herhaaldelijk ontwormen ook gesteld maar hij noemde dat dit ondertussen achterhaald is. Bij het opeten van de larven in het najaar ontstaan de wormen. Die behandel je op dat moment met ontwormingsmiddel. Deze eitjes zitten in de darmwand en worden losgelaten. Ontwormingsgel komt daar niet goed bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:52

Tja, het is maar wat je geloven wilt.
Mijn mening is dat zolang die larven "aan boord" zitten, ze weldegelijk schade aanrichten. Zeker rode bloedwormen, die tasten de darmen aan simpelweg door zich daarin te nestelen.
Ze ontpoppen overigens helemaal niet op een bepaald moment op de kalender, maar ze ontpoppen zodra ze daar binnen onderpopulatie ontwikkelen. Zie voor meer informatie: *klik*. Als je dat begrijpt, dan begrijp je ook waarom periodieke ontworming, zoals je DA voorschrijft, niet zal werken bij een besmetting met rode bloedwormen.

Ik heb het toen bij mijn jaarling gelukkig wel effectief bestreden, vooral door me niets aan te trekken van het advies van de kliniek maar vooral elke 2-3 weken met ivermectine te ontwormen voor enkele maanden achtereen. Pas toen was het probleem opgelost.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:20

Ik ben dan benieuwd naar ervaringen van anderen omtrent rode bloedwormen. Er lijken twee manieren te zijn als ik het goed begrijp. En wat is dan waar?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:22

Hier bij 3 jaarlingen ook pittig ontwormd, vrij kort op elkaar toch wel enkele malen. Leek soms of ik er nooit vanaf zou komen. Maar stug volgehouden en met resultaat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:26

Ik begrijp niet waarom je keer op keer een kuur krijgt waar ook Praziquantel in zit. Dit werkt enkel tegen lintworm. Als je DA niet onnodig wilt ontwormen, dan mag hij wel eens beginnen met dat te veranderen. Hij jaagt jou daar onnodig mee op kosten en ook nog een onnodige belasting voor het paard.
Ik zeg herhaaldelijk ontwormen met equest (evt op basis van mestonderzoek met minder tussentijd), zodat je gelijk de larven afdood, zodat deze niet in 1x vrijkomen na het ontwormen, zoals bij het gebruik van ivermectine of pyrantel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:34

Ik heb ooit een jaarling gehad die ook zwaar onder de bloedworm bleek te zitten. Die is in het bloed ontwormd, maar dat is wel risicovol. Is wel goed gegaan overigens.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:34

Barvrouwke: Bedoel je dan ontwormen, maand wachten/mest onderzoek en dan weer ontwormen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:36

zolang je niet binnen 24 uur de mest van het land haalt is er gewoon een grote kans op herbesmetting.
Met vochtig weer eten paarden gewoon de larfjes op en hebben ze dus wormen.

Met een goed ontwormschema en goed weidebeleid zou je jaarling allang schoon moeten zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:45

Sneeuwmaan schreef:
Barvrouwke: Bedoel je dan ontwormen, maand wachten/mest onderzoek en dan weer ontwormen?

Ja. Ik kan zelf mestonderzoek doen, dus kan gewoon elke keer kijken tot er weer eitjes in de mest zitten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:48

geerke schreef:
zolang je niet binnen 24 uur de mest van het land haalt is er gewoon een grote kans op herbesmetting.
Met vochtig weer eten paarden gewoon de larfjes op en hebben ze dus wormen.

Met een goed ontwormschema en goed weidebeleid zou je jaarling allang schoon moeten zijn.

Dat dus. Om de dag zeker, sta ik poep te scheppen en poep te kijken. Nou ben ik poepkijken al gewend met de honden, verschil is alleen dat het boterhamzakje ontoereikend is bij een peerd... :D :+

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:58

.
Laatst bijgewerkt door Kanto op Gisteren, 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:01

kayaxtg schreef:
Mijn shet (jaarling) is overleden aan wormen we hadden nooit gedacht dat er zoveel in zn darmen zaten want de 2/3 van de darm was gwn weggevreten door de wormen. De andere shet (jaarling) moest toen naar de dierenarts en heeft toen een ontwormingsspuit rechtstreeks jn zn bloed gekregen (hier zit wel risico aan 1 op de 1000 pony overlijd door deze spuit vanwege allegische reactie) en mest zat vol met wormen dus elke ochten middag en avond kijken of er mest ligt zoja opruimen .

Wat voor wormen waren dat?En hoe kwam het dat hij zo vol zat?

Bij een hele zware besmetting is het aan te raden een halve dosering ivermectine te geven,anders sterft de zooi allemaal tegelijk af en dat geeft problemen,toxines en blokkades.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:10

.
Laatst bijgewerkt door Kanto op Gisteren, 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt