Ik heb een vraagje. Mijn paardje is een beetje verkouden. Ze heeft een snotneus, maar is niet koortsig en hoest gelukkig ook niet.
Ze gaat wel gewoon naar buiten, want ik wil haar niet binnen houden omdat ik vind dat haar weerstand wel sterk moet blijven. Maar zoals nu regent het en staat ze buiten. Is dat schadelijk voor de weerstand? Kunnen ze daar nog erger verkouden van worden? Als ik haar iedere keer om de regen moet binnen zetten word haar weerstand denk ik minder en dat is natuurlijk ook niet te doen. Maar hoe zorg ik dat ze niet kou vat? Dekens met dit weer vind ik ook weer geen goed idee, want zoals vanmiddag was het erg warm. En als je wilt rijden nadat je paard kletsnat van de wei af komt, hoe doe je dat?
Bij een simpel verkoudheidje, met een klein beetje snot en verder totaal geen klachten doe ik niets speciaals. Dan gewoon het normale patroon.
In de zomer betekent dat bij minder goed weer voor mijn paard sochtends om 08.00 naar buiten, en tussen 18.00 en 22.00 afhankelijk van het weer naar binnen. Bij echt fatsoenlijk weer (zoals de afgelopen 2 weken in ieder geval) 24/7 buiten.
binnen houden in een (vaak) stoffige stal doet meer kwaad dan buiten zetten. Zeker met een gewoon verkoudheidje gewoon buiten zetten! Is beter voor ze (schone lucht) dan binnen. Toen mijn paarden hoestten en snot hadden hebben we ze zelfs even 24/7 buiten gehad voor de schone lucht en weg van het stoffige van stal. Wat voor mensen werkt, is niet hetzelfde voor paarden.......
Anoniem
Geplaatst: 24-07-15 18:10
Dank jullie wel! En als je je paard binnen zet, hij is nat en je wilt rijden? Laat je je paard dan eerste even op drogen in stal? Met een zweet dekentje ofzo? Of droog wrijven met stro?
als je gaat rijden met een nat paard, droogt hij vanzelf op door de beweging die hij krijgt. is dus niet erg. zweetdeken is killing voor paarden met deze temperaturen. echt onzin. gaan ze alleen maar meer van zweten.