Ingewikkelde merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ambiiee

Ingewikkelde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:31

Ik plaats dit topic onder medisch, omdat mijn topic ook een medische vraag bevat. Als het fout staat, zie ik het graag verplaatst worden.

Het gaat hier over mijn merrie, Whitney. Whitney is een paint merrie van 9 jaar en ken haar al haar hele leven. Whitney is een merrie die niet assertief reageert. Ze trekt het niet in grote groepen, mits ze op een land staat waar ze niet bijgevoerd hoeft te worden. Ze word met name weggejaagd bij het eten. Ze lijkt het ook wel over zich heen te roepen. Ze maakt slecht aansluiting met andere ( voornamelijk merries ). Ze word continu uit hun "personal space" gejaagd. Ik merk aan mijn paard dat ze het echt nodig heeft een echt vriendje te hebben en je merkt echt dat ze zich "alleen" voelt. Het verhaal is lastig uit te leggen zo en het klinkt heel penny, maar ik vind het echt in en in triest voor mijn paard. Met ruinen gaat ze altijd goed. Ze heeft hier een onwijze klik altijd mee en echt wat ik voor haar wil, een maatje. Ze knuffelt hier altijd lekker mee, eten samen hun eten op en ze word niet opgejaagd. Nou is het probleem met ruinen, dat madame zich graag aanbied. De ruin opzich heeft hier dus geen leven meer, en vind dit ook zielig voor mijn merrie dat ze zich zo gedraagt. Ze heeft in dat opzicht geen rust in dr kont.

Nou heeft ze afgelopen periode bij een merrie gestaan wat oke ging. Maar, deze gaat de stal verlaten en is de enige veilige optie om mijn merrie weer bij haar oude vriendje te zetten, een ruin. Daar staat ook een merrie bij, waar ze een super goeie klik mee heeft.

Nou it ik er aan te denken om mijn merrie te laten injecteren om de hengstigheid wat te onderdrukken. Heeft er iemand hier ervaring mee? En wat kan de reden zijn dat mijn paard niet assertief reageert?

lilskie

Re: Ingewikkelde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:36

Als het puur een hormonale kwestie is volgens jou, dan zou ik niet direct naar chemische middelen grijpen. Kijk eens rustig rond bij websites en vraag om ervaringen bij bepaalde producten. Ik heb zelf een enorme Alfa merrie, die het zowel bij merries als ruinen wel erg gezellig heeft. Er zijn alleen momenten dat ze ze het liefst het licht uit de ogen slaat. En juist daarom gebruik ik een middel op natuurlijke basis, Moody Mare. Het werkt prima, mijn merrie heeft merkbaar meer rust in haar lijf. Ze blijft een hittepetit, maar weet de spanning makkelijker af te laten vloeien.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:49

De hormonale kwestie is alleen met ruinen. Als ik kijk naar producten voor hengstigheid, kom ik meer de producten tegen voor onhandelbare paarden. Ze is niet onhandelbaar, ze wil op zn hollands gezegd alleen graag genomen worden. Ze is verder hartstikke lief en doet geen vlieg kwaad.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:54

Mijn merrie is/was ook niet onhandelbaar. Alleen werkt dit gewoon prima om de hormonen wat meer te controleren :). Dat ze ruinen uitkiest is op zich wel gek, mijn merrie wordt hengstig van andere merries en hengsten.. Ruinen vindt ze dan weer totaal niet interessant..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:18

Ambiiee schreef:
En wat kan de reden zijn dat mijn paard niet assertief reageert?

Moeilijk te zeggen vanaf een computerscherm, het klinkt mij zo in de oren als niet dominant paard. Wij hebben op stal zo'n paard. Het is even zoeken geweest maar ze staat nu in een fijne groep waar ze een vriendin heeft. Paard bloeit echt op, leuk om te zien.

Ambiiee schreef:
Nou it ik er aan te denken om mijn merrie te laten injecteren om de hengstigheid wat te onderdrukken. Heeft er iemand hier ervaring mee?

Geen ervaring mee. Maar mijn eerste keuze zou het niet zijn. Ik zou eerst gaan kijken of ik de oorzaak van de hengstigheid kan achterhalen. De trigger is de ruin. Maar dat ze er zo overdreven hengstig op reageert is niet normaal. Je zou Linda van Diepen eens kunnen contacten, zij is echt vreselijk goed. www.horseinmotion.nl Website is niet erg up to date in tegenstelling tot Linda zelf, die is meer dan up to date. :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:44

Probeer Moody Mix van de paardendrogist eens voor je merrie. Dat je paard zichzelf opdringt is in mijn opzicht ongewenst gedrag, chemisch onderdrukken is het laatste wat je wil.
Moody mix zijn kruiden die balans kunnen geven in hormoonhuishouding van je paard http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0419/57832

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:58

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:10

Hoe zit het met haar hengstigheid? Is die normaal of is ze vaker/langer hengstig?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 16:47

Het ligt eraan wat ongewenst gedrag is. Ze heeft gewoon de drang om zich voort te planten. Als die ruin er ook nog op springt en hij bevredigd niet, blijft ze doorgaan tot ze haar behoefte heb gehad. Ze is verder niet in een slexht humeur of onhandelbaar.

Bedankt kvika, ik ga eens kijken.

Ze loopt gelijk met de andere merries. Alleen zij toont t vreselijk. Als ze eenma op dreef is, is ze her wel vaker en langer. Vorig jaar zomer is ze zeker 80 procent vd zomer hengstig geweest.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:17

Dan zou ik haar toch eens laten scannen. Langdurige hengstigheid en zulk gedrag kan wijzen op problemen met de eierstokken. Mijn merrie had gedragsproblemen en was lang hengstig, besproken met DA en zij wou regumate geven. Ik wou daarnaast ook een scan. Wat bleek, merrie had een tumor

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 22:20

Ik heb haar al eerder laten scannen op dit probleem. Omdat ik ook dacht dat t misschien een probleem met een orgaan was. Ze heb een veulen gehad. Zomer 2012 drachtig en geen probleem ( logisch ook... ). T jaar van t veuken aan de voet, 2013 ook vlekkeloos verlopen. Vorig jaar was t echt op zn heftigst. Ze zwom door sloten, ging door draden, alles om bij ruinen te komen. Iom DA was de verstandigste keus haar te laten dekken. Maar dit jaar, tot nog toe, geen probleem. Maar er was sprake dat ze weer bij edn ruin kwam, dus vandaar eigenlijk een beetjr mn vraag of er ook ervaringen mee zijn. Gelukkig komt er dinsdag een nieuwe merrie bij. Dus hopelijk blijft t rustig en treden de problemen niet op.