Onze haflinger was vanochtend plotseling kreupel en niet een beetje ook. Hij kon amper op zijn rechtervoorbeen staan. Meteen de veterinair gebeld en die is binnen het uur gekomen. Maar die kan geen oorzaak of verklaring vinden voor zijn kreupelheid. Nu zijn we zo´n 6 weken geleden verhuisd en is hij in een nieuwe kudde terecht gekomen. Dus ik weet niet of er iets is gebeurd bijv een schop van een ander ofzo. Hij heeft ook sinds een week mok, dat heeft hij nog nooit gehad. Zou het ook stress kunnen zijn. Hij heeft eigenlijk nog nooit in zo´n grote kudde gestaan (8 paarden). Ik heb mogelijkheid om hem even achter het huis alleen te zetten, maar ik denk niet dat hij gelukkig wordt als hij alleen staan. Alhoewel ik net in de wei was en een ander paard begon te schoppen en hij kan nu niet goed wegkomen. Wie o wie heeft nog ideeen wat het kan zijn.
Stress denk ik niet. Denk eerder een peesblessure? Sterkte en beterschap in elk geval!
Mungbean
Geplaatst: 21-07-15 20:43
Hoefbeen op de foto laten zetten. Ik heb inmiddels al 3x meegemaakt dat een paard in een nieuwe kudde een breuk of scheur in het hoefbeen opgelopen heeft. Paard is dan zonder andere verdikkingen stokkreupel en staat eventueel wat voorzichtig op de teen.
luckymelody
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-15 20:46
HIj heeft duidelijk pijn over zijn hele lijf. Dierenarts denkt aan een tekebesmetting maar vooral zijn rechtervoorbeen zet hij helemaal naar voren neer, voor zijn lijf en niet onder zijn lijf.
Mungbean
Geplaatst: 21-07-15 20:49
Nogmaals, hoefbeen op de foto. Beeld dat je beschrijft past er heel goed bij. Je hebt notabene zelf gezien dat hij in elkaar getimmerd werd. Dan geloof je zo'n verhaal over een teek toch niet?
Een paard in een nieuwe groep, met een blessure, die geschopt dreigt te worden ging bij mij wel apart. Verder lijkt er maar 1 nuttig advies mogelijk: verder laten onderzoeken/foto's laten maken. Er is duidelijk wat loos.
Klinkt idd als een breuk. Ik zou zelfs het hele been op de foto laten zetten.
janouk
Blogger
Geplaatst: 22-07-15 07:09
balen. Ik zou hem in ieder geval apart zetten, want als hij niet weg kan komen, geeft dat alleen maar meer stress en kans op verergering blessure. Stroomdraadje ertussen. Of samen met een rustige pony apart zetten. Beterschap
Het kan helaas van alles zijn Bv een hoefzweer kan heel diep zitten en er na een paar dagen pas uitzweren Is er iets warm aan zijn hoef? Of aan zijn been? is het paard al getempratuurd? Was dat goed?
Goed dat je gelijk de Da hebt gebeld totdat er nog niet echt iets duidelijk is zou ik het been zowiezo even koelen paar x per dag 10 minuten! En de pony idd apart zetten het is nu lastig vluchten voor hem in een nieuwe groep Met pijn aan zijn pootje
Laat nog eerst de hoefsmid komen om een hoefzweer uit te sluiten. Een hoefzweer is ontzettend pijnlijk en daarvan kan je paard er heel ziek bij staan. Ligt er geen afgetrapt ijzer (lastig zoeken, dat wel ) met opstaande nagels in de wei waar hij in heeft getrapt? Is zijn voet warm?
Ik zou hem, voor nu, zeker uit de kudde halen. Hij moet nu zeker niet gedwongen worden te bewegen. Ga met mijn voorgangers mee en zou zeker foto's van de (onder)voet maken. Helemaal als een hoefzweer zeker uitgesloten is. Wordt de tekenziekte verder uitgezocht of behandeld, want dat is toch ook wel een serieuze diagnose. Ik wil je heel veel beterschap wensen.
miezelke
Geplaatst: 22-07-15 08:45
Hallo TS, dit klinkt exact als wat mijn paard voorhad een maand geleden (m.u.v. de nieuwe kudde en de mok). Ik kopieer even mijn tekst uit een ander topic, dan moet ik niet alles opnieuw typen:
"Enkele weken terug trof ik hem 's morgens aan zo kreupel als wat, met zijn voorbeen echt van de grond af. Beest kon amper stappen. Ik stelde een opgezette, warme pees vast dus meteen de veearts gebeld, vreesde voor een peesletsel. Echo's genomen, niets aan de pees te zien. Ondertussen cortisone gekregen tegen de pijn. Tja geen peesblessure, wat zou het dan wel zijn.... Aangezien hij 'n sterke polsstuwing in de pees had, vermoedde veearts een hoefzweer. Goed, even opvolgen en zien wat hij zou doen als de cortisone uitgewerkt was. 24u later stond ie inderdaad opnieuw zo mank als maar kon, en aangezien wij die dag op weekend gingen vertrekken, beest maar ingeladen en naar de veearts gebracht. Veearts begon toen te denken in de richting van een barstje in het hoefbeen, mede doordat bij een hoefblein een paard normaalgezien niet zo van de ene dag op de andere stokkreupel staat, maar dat meer geleidelijk aan gaat. Uit voorzorg was boxrust een must, en aangezien ik geen stallen heb en we weg waren voor 3 dagen kwam dat wel goed uit, kon de veearts hem in 't oog houden en de tijd nemen om hem deftig te onderzoeken. 7 dagen boxrust en vele onderzoeken later (uitverdoven, foto's, echo's, bijkappen,...) bleek het gewoon een overijverige steunsel te zijn die ineens veel te hard gegroeid was en hem desdanig veel pijn deed met stappen....."
Moet erbij zeggen dat hij om de 5 weken bekapt wordt door een hoeforthopeed, die elke keer de steunsels mooi wegsnijdt. Dus het had zeker niet te maken met achterstallig onderhoud of vergeten steunsels of een dubbele zool of zo. De steunsel was gewoon enorm hard beginnen groeien, over de zool heen, en hoogstwaarschijnlijk moet er nog iets van vuil of steentjes onder gezeten hebben wat extra druk veroorzaakte. Het was vreemd, de veearts en mijn bekapster hadden het nog nooit meegemaakt of gezien.
Ik zou hem uit voorzorg ook eventjes apart zetten, klein draadje ertussen. Dan wordt hij/zij niet nodeloos opgejaagd.
luckymelody
Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-15 21:10
Super bedankt voor alle reacties, tips en medeleven. Het leek vandaag ietsjes beter. Hij loopt nog niet goed maar iets beter dan gisteren. Dat van de hoefsmid laten komen vond ik een heel goed idee. Alleen is hier iedereen op vakantie dus een beetje moeilijk om iemand te pakken te krijgen, morgen maar weer verder rond bellen. Dat van de tekenbesmetting is nog niet zo gek, want er zijn dit jaar al een aantal paarden die moesten afgemaakt vanwege de besmetting en zijn symtomen passen hier wel in. Het gaat niet om Nederland want daar woon ik nl niet. We houden hem maar goed in de gaten en behandelen zijn mok. Moet zeggen dat sinds ik met sudocrem ben begonnen het beter lijkt te genezen. (had nog een potje liggen).
Kijk uit met zó pijnlijk zó lang laten staan! Dalijk is ie ineens hoefbevangen aan zijn andere been!
geerke
Geplaatst: 22-07-15 21:14
Ik zou hem op stal zetten en het een aantal dagen aankijken.Begrijp dat het nu al iets beter gaat? Ik weet niet wat jullie voor teken daar hebben maar de symptomen van tekenziekte is vooral hoge koorts,donkere urine en soms dikke spronggewrichten.
Helaas ging het vanmorgen hardstikke slecht, hij kon niet eens meer lopen. Meteen op stal gezet op water en hooi van tweede oogst van vorig jaar. Hoefsmid gebeld, maar deze kan pas maandag langskomen. Gelukkig iemand te pakken gekregen, maar zij zei ook meteen dat hij hoefbevangen is. Blijkbaar kan dat ook aan één been. Wel oliebol dat de dierenarts daar niet achter komt. Gelukkig had ik wel pijnstiller en onstekingremmers gekregen. Dus waarschijnlijk een hoefbevangen haflinger, het is echt een zielepiet. Hij vindt het helemaal niet leuk alleen op stal en blijft maar hinniken naar zijn vriendjes.
In dat geval zou ik nog steeds een foto willen als hij zo slecht staat ivm kantelen van het hoefbeen.
luckymelody
Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-15 21:03
Röntgen kan pas vanaf woensdag als de andere dierenarts terug is van vakantie. Volgens mij heb ik nu gedaan wat ik kon en voor zover de beste eerste hulp gegeven, voor de rest is het afwachten. En ik hoop dat de schade mee zal vallen en ik er op tijd bij was.
Mungbean
Geplaatst: 23-07-15 21:07
Is de diergezondheidszorg in zweden zo slecht vertegenwoordigd? Ik dacht dat dat ook een echt paarden land was? (Geen verwijt overigens, is een oprechte vraag).
Sterkte met je paardje.
Dorine92
Geplaatst: 23-07-15 21:09
Ik heb t eens met een bijrijdpony gehad. Van de ene op de andere dag stokkreupel. Geen idee wat t kon zijn en hoefsmid heeft toen ook gekeken voor hoefzweer. Niks kunnen vinden. Na een tijdje was t over en 3mnd later zei de hoefsmid: hee, hier heeft een hoefzweer gezeten!
Helaas is t bij jou dus toch geen hoefzweer begrijp ik
Anoniem
Geplaatst: 23-07-15 21:13
Wat vervelend. Ik zou je adviseren om je paard meteen te laten testen op Cushing. Het overgrote deel van de paarden die hoefbevangen zijn hebben dit gekregen door cushing. Beterschap met je paard.
Ik heb een tijdje een paard gereden die ook van het ene op het andere moment ineens stokkreupel kon worden. Na een hoop geemmer kwamen we er achter dat ze problemen had met een wervel en in haar schouder last had van flinke knopen. Leek alsof ze kreupel was aan dr been maar het probleem zat in haar rug en later alleen nog in haar schouder, ook dat was voldoende om haar flink te laten kreupelen.