Paard opeens lui/niet werkwillig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Paard opeens lui/niet werkwillig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:58

Na een hoop twijfel toch maar even een topic geopend, puur omdat er dan suggesties kunnen komen waar ik nog niet bij heb stil gestaan :)

Een beetje achtergrond:
Ik heb sinds december een (toen 3, nu 4) jarige merrie overgenomen. Ik kende haar al van veulens af aan.
Ze had een aantal problemen in haar bekken, was aan de magere kant en had een slechte hoefstand. Ze is toen klinisch gekeurd door een DA. Helemaal niks aan de hand, toppie :). Ze was snel weer de oude en we zijn aan de slag gegaan om d.m.v. grondwerk en een beetje rijden. Spieren bouwde netjes snel op, ze begon te glanzen en had ook echt zin in het werk.

Het probleem:
Sinds een week of 2 terug, toen het zo warm was, werd ze opeens heel sloom. Ik gaf de hitte de schuld en heb haar dus tot het een beetje afkoelde maar het rust gelaten.
Maar ze blijft eigenlijk wel heel sloom, ze wordt pas weer een beetje voorwaarts als ik echt boos word.

Verder loopt ze niet anders/onregelmatig, haar rug laat ze nog lekker los, ze glanst nog altijd super, is recent ontwormt, en vanmiddag is de tandarts nog geweest voor haar. Het enige wat is is dat ze sloom/afweziger is. Wel aanhankelijk :)

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Kan het wel verveling zijn als de symptomen van de een op de andere dag verschijnen?

Alvast bedankt! :D

wwillemijn

Re: Paard opeens lui/niet werkwillig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:01

Mocht je er niet uit kunnen komen dan zou je nog aan leverbot kunnen denken. Dit hadden mijn twee paarden ook, en enorm opgeknapt na een spuit tegen leverbot. De ene gaf het aan middels bokken, de andere toonde sloomheid.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:25

Heb eventjes snel opgezocht en zag dat de eitjes vaak te zien zijn bij een mestonderzoek, wat we ook pas hebben laten doen.
Of kan dat ook over het hoofd te zien zijn?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:30

Mijne had 2 mestonderzoeken gehad in 2 weken tijd, en twee keer niks gevonden (wel ontwormd een maand voordat het onderzoek was, alleen leverbot gaat daarvan niet weg). In het bloed wel een bepaalde waarde te hoog waaruit blijkt dat er wel wormen zijn. Leverbot is heel lastig aan te tonen. En alleen als de symptomen minder worden na een spuit kun je eigenlijk zeggen dat dat het is geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:49

Leverbot is NIET terug te vinden in een mestonderzoek. Er is geloof ik 1 test maar die is nog niet zolang op de markt.
Beter is om een bloed onderzoek te laten doen en kijken of de leverwaardes afwijken(of andere afwijkingen wat de klachten kunnen geven).

Mijn fjord heeft het ook gehad. Klachten waren ook sloom, geel tandvlees, slecht herstellen van arbeid, ik vond hem terug vallen in spieren waardoor hij heel vet leek en hij werd gevoelig op de voeten.

Na het eerste bloedonderzoek heeft hij 2x fasinex gehad maar kreeg toch weer een terugval.
Weer bloedtest en toen had hij verhoogde spierwaardes. Wat denk ik kwam door al die afvalstoffen in het lichaam. Toen heeft hij een soort bodybuilders goedje gekregen en sinds dien gaat het goed. We zijn nu 3 jaar verder en de klachten zijn weggebleven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:18

Sloom kan zoveel oorzaken hebben.
merrie,misschien hormonaal.
kan kwestie zijn van een fout in de voeding, misschien een tekort aan een of ander. (Mijn pony werd sloom van seleniumtekort)
Bij twijfel veearts laten komen en die laten kijken.
zo van achter een scherm kunnen wij echt niet zien wat er mis is met een sloom paard.
als het alleen onder het zadel is kan misschien het tuig niet goed zijn, je rijstijl.
kan echt van alles zijn :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:22

Juist niet onder het zadel haha, die ben ik nog tijdelijk kwijt omdat het kopijzer te klein is geworden.
Veearts zal natuurlijk ook gebeld worden, maar dit was niet onze eerste reactie omdat ze er voor de rest zo gezond uit zag enzo.

En ik weet dat jullie niet door een scherm heen kunnen kijken, maar misschien waren er suggesties waar ik niet nog niet over na had gedacht :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:24

Ja sorry,dat had ik niet begrepen.
Staat het paard in het gras sinds kort?
Bj ons zijn ze allemaal zo sloom als wat sinds ze in het gras staan haha.Sjokken echt de wei door, en super relaxed :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:42

Ze staat toch al een aantal maanden op wei, iedere keer op dezelfde met hetzelfde paard.
In het begin is ze toen ook een tijdje sloom geweest, maar toen kwam de energie weer 3x zo hard terug, tot nu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 06:43

Misschien toch wat onder de leden,dus zou dan de dierenarts er bij inschakelen :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:17

Is ze niet toevallig in de groei? Die van mij schiet op het moment aan alle kanten de lucht in en is daardoor iets slomer dan ik van haar gewend ben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:19

JudArthos schreef:
Ze staat toch al een aantal maanden op wei, iedere keer op dezelfde met hetzelfde paard.
In het begin is ze toen ook een tijdje sloom geweest, maar toen kwam de energie weer 3x zo hard terug, tot nu.

Heb je gevoeld of ze een beetje digitale pols heeft? Of warme hoeven? Loopt ze wellicht ook iets voorzichtiger, of wellicht gevoeliger?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:33

@ninx allemaal niks geks aan opgevallen

@princesj dat was een van de dingen waar ik ook wel aan dacht aangezien ze wat groter lijkt. Ik zal haar vanavond nog eens meten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:04

En heb je de temperatuur al opgenomen? Geen verhoging of koorts?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:28

Heb alleen een paar keer aan haar oor gevoeld of er een duidelijk verschil was, maar nog niet via een thermometer

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:33

Ik zou daar mee eens beginnen dan. Temperatuur opnemen lijkt mij de eerste stap eerlijk gezegd :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:22

Okee thanks, dan zal dat de volgende stap zijn :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 22:49

Nou vanavond weer geweest.
Niet gegroeid, geen verhoging temperatuur, ook in de hoefjes niet.
Ook is ze wat boller geworden (zoals ze voorheen was) en had meer energie.

Heb even kort gelongeerd om 'de stand van zaken' te zien om het zo te zeggen.
Ze heeft meer energie, ik hoef niet meer zo achter haar kont aan te zitten en ze loopt fijn op lichaamstaal. Wel was ze naar 10 minuutjes weer wat slapjes dus toen heb ik het positief afgesloten en weer op stal gezet met de slobber, dit keer geen geknoei!

Ook nog een smsje van instructrice gekregen met een paar tips over het voer, misschien geef ik iets teveel zemelen en krijgt ze daardoor wat te weinig calcium binnen, dus dat is ook iets wat we gaan bekijken.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:58

Misschien foto's maken van de bekken? Misschien heeft ze er meer pijn aan dan ze laat merken in omgang en zo.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:56

Even een updateje:

Mijn nieuwe kopijzer is zaterdag binnen gekomen en vervangen. Ze was met het longeren voor het erop gaan al actiever, en onder het zadel al helemaal!
De dag erna weer actief kunnen rijden en maandag weer gelongeerd, waar ze al minder zin in had.
Gister wel weer een actief paard onder mijn kont gehad.

Ik denk dus dat het toch een beetje verveling is, omdat ze eigenlijk al vrolijker word zodra er een zadel op haar rug komt i.p.v. een kaptoom om haar hoofd.
Het enige nadeel is dat ik toch zal moeten blijven longeren, omdat ze pas 4 is.
Denk toch dat ik manieren moet vinden om haar naast het rijden actief te kunnen trainen op spieren/conditie zonder dat het saai word :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:23

Lekker gaan fietsen! Vinden ze bijna allemaal erg leuk!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:29

Cowgirl, hoezo zijn de eitjes niet terug te vinden in de mest? Jawel hoor, maar ze worden vaak voor andere eitjes aangezien en dan ontwormt men met verkeerde middelen..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:57

Ninx schreef:
Lekker gaan fietsen! Vinden ze bijna allemaal erg leuk!

Hopelijk riskeer ik mijn leven daar niet mee :=
Lijkt me wel heel erg leuk om te proberen :D

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:17

Fietsen is zeker leuk maar het beste kan je dan eerst je paard wat commando's/gebaren leren mocht ze die nog niet kennen.

Ik steek bijvoorbeeld mijn hand op/omhoog zodat hij weet dat hij moet afremmen/stappen en hij kent de commando's links en rechts. Dit is vooral veiliger met de fiets omdat ze dan al een idee hebben waar ze naar toe moeten. :)