Slechte mest door TE grof hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Slechte mest door TE grof hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:18

Zou het in theorie zo kunnen zijn dat te grof hooi misschien zorgt voor een wat geprikkelde darm, waardoor je een versnelde passage hebt en dus wat slechtere mest?
Ik voer graszaadhooi, en bij 1 paard is de mest 'lossig'. Niet die mooie koffieboontjes, maar meer slappe weke bollen, of gewoon een hoop.
Niet nat... maar wel heel los van structuur.
Paard blaast ook snel enorm op.

Heeft iemand dit ook wel eens ervaren?

petitparis

Re: Slechte mest door TE grof hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:23

is vooral een teken dat de spijsvertering niet optimaal verloopt. kan door te snelle passage zijn maar evengoed door een slechte darmflora.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:37

Het is een beetje een darmpatient... daar heb ik me al bij neergelegd.
Ze krijgt probiotica, frequent een kuur psyllium, en op dit moment nog moeder-aarde.

Bloedwormen hebben ooit de boel een beetje door de war geschopt....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:43

in dat geval zou het best kunnen dat te grof hooi nadelig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:45

Ja dat kan, mijn paard is best ziek geweest van achteraf het graszaadhooi.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:45

Punt is dat ik er lekker veel van kan geven omdat de voedingswaarde nihil is.... Ze is mechanisch bevangen geraakt en beweegt dus nu 'matig'. Maar goed, misschien moet ik dan toch langzaam gaan mengen met fijner spul en kijken hoe dat gaat..... eens zien of ik daarin ook iets 'arms' kan vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:45

Yvank_ schreef:

Oh, kun je vertellen hoe dat zit? In welke zin ziek?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:55

hoe rijk hooi is hangt af van verschillende factoren, de grassoort, bemesting vh land, wel of geen zaadvorming, moment van maaien, aantal dagen gedroogd, 1ste of 2de snede...

heb je al eens een handvol hooi genomen en erin geknepen? pritk het in je hadn/huid of niet. Een osteo wees mij hierop met luzerne en zei dat die "knijpbeweging" is wat er in de maag en darmen gebeurd en dat het slijmvlies vele malen gevoeliger is (uiteraard, anders was er geen opnamen mogelijk van voedingsstoffen). Maar als het slijmvlies ook nog eens geïrriteerd is, dan kan te grof hooi nog extra irriteren en zelfs het slijmvlies beschadigen.

@ yvank: doel je er dan op dat graszaadhooi kan behandeld zijn zoals tarwe soms bespoten wordt om dikkere aren te vormen en minder stengel?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:04

over het algemeen word graszaad hooi ook gespoten zodat het zaad beter en langer blijft zitten.
Als een paard hier teveel van krijgt kan je paard een soor maandag ziekte symptomen geven.
Heb hier zelf ervaring mee, ben dus wel erg voorzichtig geworden met gras zaadhooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:08

Dit is voor ons zeer herkenbaar.
Wij hebben met onze 3 paarden bij mensen gestaan waar ze graszaadhooi kregen.
Dit was niet van stro te onderscheiden.
Toen onze paarden ondanks onbeperkt hooi en bijvoeren van muesli en brok nog steeds afvielen, hebben we de DA laten komen.
Hij zag de mest en zei;"Wat krijgen die voor droge troep te eten?!" Het viel gewoon letterlijk in droge stof uit elkaar.
Paarden daarna langzaam op ander hooi overgezet en toen werden ze al snel weer vrolijk en gezond.

Onze paarden werden er heel lusteloos van en vielen enorm af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:28

Ninx schreef:
Yvank_ schreef:

Oh, kun je vertellen hoe dat zit? In welke zin ziek?

Het graszaadhooi prikkelde de darmen te veel wat zich uitte in een opgeblazen paard, slappe mest en hele flinke buikpijn. Het heeft weken geduurd voordat de buikpijn weer over was. Paard stond op medicatie en werd zichtbaarder mager en zag er niet goed uit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:32

Niet alle paarde verdragen inderdaad graszaadhooi. In het buitenland wordt nogal eens haverstro gevoerd als vervanger. Zodra ik het kan vinden (het is in mijn regio nog niet te vinden) gaan onze shetten daar ook (deels) op over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:29

Fijn, dank voor jullie bijdragen. Verhelderend.... Ik ga langzaam dit hooi met fijner hooi mengen en een overgang maken om te zien of dit op termijn inderdaad de mest verbetert.... Ik zal dan wel minder kunnen voeren... Maar wellicht werkt mengen al afdoende...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:34

Mizora schreef:
Niet alle paarde verdragen inderdaad graszaadhooi. In het buitenland wordt nogal eens haverstro gevoerd als vervanger. Zodra ik het kan vinden (het is in mijn regio nog niet te vinden) gaan onze shetten daar ook (deels) op over.

Wij voeren sinds deze winter haverstro aan de paarden en we zijn er heel erg tevreden over inderdaad.

Wij waren ook op zoek naar aanvulling dat niet al te rijk was omdat ze snel dik worden, maar waar ze wel lekker mee bezig zijn.
Dit bevalt goed als aanvulling.

Wij hebben 1 paard dat ook snel dunne mest heeft en die kreeg er ook erger last van toen wij vorig jaar een partijtje heel grof hooi erbij hadden.
Ik denk dat de darmen die al gevoelig zijn dan toch soort overmatig geïrriteerd worden ofzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:01

Nou, ik heb antwoord op mijn vraag.... vanaf de dag dat ik mijn vraag stelde ben ik een deel van het graszaadhooi gaan vervangen door kruidenhooi.
Nu is het ongeveer 50/50, dat heb ik langzaam opgebouwd.
De mest is nu eigenlijk helemaal goed :-) En de merrie heeft een minder opgeblazen buik! Fijn dus.....

Maar even over dat haverstro, is dat eigenlijk niet nog veel grover dan graszaadhooi?
Waarom zou dat beter verdragen worden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:45

Haverstro is relatief zacht stro met een waslaagje. Graszaadhooi is vaak erg scherp en een hoop graszaadhooi is behandeld voor een betere graszaadoogst, waardoor sommige paarden er niet tegen kunnen.