Paard wondjes aan de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wondjes aan de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:59

Hallo,

Sinds een tijdje krijgt mijn paard wondjes in/aan zijn mond. In een mondhoek echt ín de mond ontstaat geregeld een snee, zijn andere mondhoek wordt wat kaal maar dat echt aan de buitenkant.

Daarnaast hangen er steeds velletjes aan zijn mond/lippen. Ik smeer het al in voor de zon. Paard heeft overigens gewoon een zwarte neus.

Nu zou ik dit graag op willen lossen en ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat voor een bit dan het beste gebruikt kan worden.. Voordat iedereen gaat roepen, je bent te hard in de hand en moet bitloos. Ik rij al bitloos maar ik wil wel een oplossing voor die mond...

Het ontstaat overigens ook gewoon zo zonder bit in dus is niet bit gerelateerd maar een bit is als het helemaal dicht is zorgt er wel wel weer voor dat het na een keer rijden weer open is. Ik rij met zeer licht contact dus daar kan het gewoon niet aan liggen aangezien het ook spontaan open kan gaan als ik al weken bitloos rij..

Wie heeft enig idee?

biggirl

Re: Paard wondjes aan de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:01

geen idee waar om het ontstaat maar misschien uiercrème op smeren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:01

Ja ik smeer het al meerdere keren per dag in.. Maar het lijkt niet echt te helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:31

Eet je paard misschien erg lang gras? Of brandnetels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:33

Nee daar heb ik ook al aan zitten denken.. Maar het onkruid is uit de wei en het is heel kort gras :\

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:35

Als hij het al een tijdje heeft en het erger wordt zou ik toch de dierenarts erbij halen. Wondjes in de mond kunnen nare oorzaken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:38

DA (tevens zijn tandarts) heeft het al gezien maar die kon er ook weinig voor bedenken helaas.. Behalve blijven smeren.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:45

Misschien ook even de rust geven om het fatsoenlijk te laten genezen. Bij ons op stal rijden we (minder of) niet met zo'n wondje, zeker als hij diep is en inderdaad bergen vaseline.
Verder de velletjes evt sneetjes aan de buitenkant kunnen misschien opgelost worden door een nieuw bit met een andere bitring. Een D vorm is gesloten terwijl een ronde tussen de ring en het bit zelf een bewegend deel heeft waar vel in kan blijven zitten en het gaat irriteren, je snapt wat ik bedoel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:50

Rijdt je met dubbelgebroken bit?
Vaak geeft het tussenstukje dit soort problemen, vaak is er sprake van (onzichtbare) slijtage/scherp randje.
Of trekt het tussenstukje tot in de mondhoek.
Enkel gebroken of ongebroken voorkomt z'on snee.

Tip niet smeren met uiercreme en dat soort middeltjes....dat maakt de huid alleen maar zachter en weker!
Haal bij de drogist Mirre tinctuur en tip de wond na het rijden aan met een wattenstaafje of watje.
Of even niet/bitloos rijden en aantippen.
Mirre tinctuur werkt zeer goed bij aaften en mondwondjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:00

Bedankt!

Als ik met bit rij een dubbel gebroken sprenger :j maar op dit moment bitloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:24

Wondjes kunnen ook komen door verminderde weerstand. Of misschien een schimmel in je hooi>?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:32

Faluin (ofzo) halen bij de drogisterij. Is een soort steen die bedoeld is voor (let op nu komt ie) scheerwondjes bij mannen bij de ballen. Elke dag paar keer met die steen erlangs en je ziet het dicht groeien. Klasgenoot had dit namelijk ook bij haar paard. Succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:38

aluin wordt gewoon gebruikt bij (scheer)wondjes, niet specifiek bij de ballen.... het ontsmet en maakt dat de huid samen trekt...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:43

Nou dat dus :Y)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:53

Misschien een vitamine tekort?
Een vitamine spuit kan soms ook helpen.

En is een vrij makkelijke goedkope oplossing om te proberen of dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:32

Ik zal het eens proberen :)

Vitamine tekort kan niet waren laats t geen tekorten in het bloed. En verder ziet hij er fantastisch uit.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:41

die losse velletjes komen vaak door het bit.
dat het niet lekker zit, of net een velletje ertussen komt.

Mondhoeken, als ik jou was zou ik geen bit indoen tot dit dicht zit.
Een vriendin van mij had dit ook en reed gewoon door, tot op een gegeven moment een soort van wild-vlees ging groeien.
Toen was ze verder van huis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:38

Een vriendin heeft dit gehad bij haar paard maar dat ging dus echt niet over. Ze heeft alles geprobeerd, allerlei soorten bitten, bitringen etc. Zelfs periodes bitloos gereden om het te laten genezen maar zodra er ook maar een bit inkwam was het weer open. Honderd soorten smeersels gehad. Was echt hopeloos. Paard heeft toen peesblessure gekregen en is de wei op gegaan dus geen idee hoe het nu is.

Er was ook ooit een topic hier met hetzelfde en dat paard is geopereerd daaraan. Daar ging het probleem ook maar niet over. Maar kan het topic niet meer vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:42

Nee ik kon ook geen topic vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:22

Ik heb vandaag spul gehaald wat hier werd aangeraden en een ongebroken bustrens dus ben benieuwd. Eerst even dicht laten gaan en dan het bit eens testen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:34

Zijn het geen summer sores? Zie Google ;-) Of meer echt een snee?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:01

Metaalallergie. Lekker bitloos gaan rijden.Altijd bitloos zou mooi zijn, maar in ieder geval tot de mond genezen is. En een ander materiaal, bv een kunststof bit als je echt weer met bit wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

Ik heb er wel aan zitten denken misschien idd een allergie voor het bit. Hij had een aurigan sprenger. Heb nu een rvs meegenomen.