Knie op slot, pees doorhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Knie op slot, pees doorhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:03

(Ik ga niet alles op internet zetten. Meer info via pb.. Probeer het goed uit te leggen.)

Mn nicht heeft een shetlander. Nu staat ze hier bijna 2 weken. Nu heeft ze dus haar knie op slot.. (Linksachter)
Dierenarts is er bij geweest. Roesje gegeven en proberen terug te drukken werkt niet. Nu kunnen we dus de pees door laten halen, zodat het niet meer op slot kan springen.
Hoefsmid is ook geweest om binnendoor bekappen :).

Heeft iemand ervaring met de pees doorhalen? Hoeveel is de kans dat het goed komt?

:)

Memere

Re: Knie op slot, pees doorhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:06

Waarom hiervoor niet informeren bij de DA en eventueel meerdere DA's zodat je meer zekerheid hebt?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:16

Het is niet mijn pony. Ik ga ook niet zelf doodleuk allemaal da's bellen.
Mn nicht wss ook niet. Die is er eigg wel beetje klaar mee volgensmij. Was er zelf ook niet bij toen de da langs kwam, was op het werk. Dus de mogenlijkheden etc weet ik ook niet precies :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:21

Je kunt het altijd voorstellen, gaat ze toch meer kans hebben op meer info te winnen..het is enkel een belletje en enkele minuten aan de lijn hangen. :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:27

LauLauu schreef:
Je kunt het altijd voorstellen, gaat ze toch meer kans hebben op meer info te winnen..het is enkel een belletje en enkele minuten aan de lijn hangen. :)

Jaa oke.. Ben net thuis, maar ga morgen weer heen om weer te wandelen. Moeten van de hoefsmid elke dag 20 min lopen, 2 weken lang (volgende week komt hij weer). Dus dan zeg ik het inderdaad wel. Maar als hier mensen met ervaringen zijn, is t altijd fijn :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:33

Ik heb het eens bij een 2 jarige laten doen. Daarna nooit meer problemen gehad. Ik weet niet hoe het zich op de lange termijn gehouden zou hebben omdat ze als 3 jarige aan iets totaal anders overleden is.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:46

Dennis schreef:
Ik heb het eens bij een 2 jarige laten doen. Daarna nooit meer problemen gehad. Ik weet niet hoe het zich op de lange termijn gehouden zou hebben omdat ze als 3 jarige aan iets totaal anders overleden is.

Deze merrie is nu al 10. Maar een schat van een beest met de kids. Ook met verkeer en andere paarden. Dus is het dan nog wel de moeite waard? Dat vind ik zo lastig..
Maar als pees doorhalen niet iets is wat nog mis kan gaan, is t wel fijn (:

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:51

Ik heb een kleine minishet met hetzelfde probleem, die is nu 3 en ik denk niet echt dat het er meer uit gaat groeien, maar ik heb speciale oefeningen meegekregen om haar achterhand te versterken en om dat te trainen zodat ze minder snel op slot schieten. Ook ga ik dan met haar aan het werk om wat te doen zodat haar achterbenen minder snel op slot schieten. Ik had gehoord van de DA dat het niet verstandig is om de pezen door te halen omdat ze dan niet meer normaal met hun benen op rust konden staan. Maar nu ik veel met haar bezig ben kan je het er best uit trainen met heel veel spieren opbouwen. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:53

Ik heb ook een paard gehad met patella fixatie. Het advies van mijn DA was eerst met spieropbouw oplossen, als dat niet werkt pees klieven, niet compleet doorhalen.
Pees doorhalen geeft een versnelde artrose.

Bij dit paard heeft behandeling door een osteopaat afdoende geholpen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:58

RianneEnzo schreef:
Ik heb een kleine minishet met hetzelfde probleem, die is nu 3 en ik denk niet echt dat het er meer uit gaat groeien, maar ik heb speciale oefeningen meegekregen om haar achterhand te versterken en om dat te trainen zodat ze minder snel op slot schieten. Ook ga ik dan met haar aan het werk om wat te doen zodat haar achterbenen minder snel op slot schieten. Ik had gehoord van de DA dat het niet verstandig is om de pezen door te halen omdat ze dan niet meer normaal met hun benen op rust konden staan. Maar nu ik veel met haar bezig ben kan je het er best uit trainen met heel veel spieren opbouwen. :)

Jaa, de DA zei inderdaad dat ze wel spieren moest kweken. Maar hij staat dus al op slot. Al meer dan een week. Dus oefeningen (naast t wandelen en achteruit) kan ik niks doen. Dus hij moet eerst los gaan wil ik kunnen gaan trainen.

Verder zei onze DA dat ze idd niet op dat been kunnen rusten. Maar ander been wel (toch?) en liggen etc wel. Maar zouden ze daar erg veel last van hebben? Dat vroeg ik mij dus ook af, haha :)

Verder zei de DA al van, maak een foto. Is het atrose? Is inslapen wss het beste. Als het niks is, dan zou pees doorhalen een optie zijn..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:48

Maar heeft iemand ervaring met pees doorhalen bij een oudere(10) pony? Hoegroot is de kans dat dit lukt/mislukt?
En zou er dan ook gewoon op haar gereden kunnen worden? Want ze is bedoeld als kinderpony. Ook zodat mn nichtje er soms wat rondjes op kan stappen..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:46

Ik weet niet of mensen het interessant vinden, maar even een update;

De da vond pees doorhalen toch geen optie (meer). Ze zou dan die kant op gaan, daar zou ze ook nog een tijd moeten staan. Ook is er een kans op infectie's etc, en ze zou misschien nooit bereden kunnen worden. En dat terwijl het wel een ponytje was voot mn nichtje om te leren rijden. Dus pees doorhalen gaat 'm niet meer worden.
De knie staat nog wel steeds op slot ):

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:16

Maar als die knie op slot staat zoals jij zegt, dan kan die pony toch amper lopen? Dan kan er toch niet op gereden worden? Of staat hij af en toe op slot? Helpt het binnendoor zetten dan niet voldoende? Als het doorsnijden/klieven geen optie meer is, wat is dan wel een optie om het te verbeteren?
En dan nog een vraag: Hoe lang heeft de pony dit al ( af en aan)? Hoe lang heeft jouw zus haar? Ik kan je niet echt helpen hoor, maar ik hoop voor je dat het toch nog te verbeteren is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:24

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... ie-op-slot

Hier staat als je het zelfs met de hand niet meer los krijgt of Bv met achterwaarts gaan dan ze het dan door middel van operatie moeten doen.

Inderdaad deze pony kan niet normaal meer lopen.
Als je nichtje de pony nog in zit om te rijden vind ik dit diep triest voor de pony.

Hoop dat voor de pony een fijne oplossing komt.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 21:28

Jet schreef:
Maar als die knie op slot staat zoals jij zegt, dan kan die pony toch amper lopen? Dan kan er toch niet op gereden worden? Of staat hij af en toe op slot? Helpt het binnendoor zetten dan niet voldoende? Als het doorsnijden/klieven geen optie meer is, wat is dan wel een optie om het te verbeteren?
En dan nog een vraag: Hoe lang heeft de pony dit al ( af en aan)? Hoe lang heeft jouw zus haar? Ik kan je niet echt helpen hoor, maar ik hoop voor je dat het toch nog te verbeteren is.

Ze is van mijn nicht, haha. Die heeft m van een kennis gekocht, zonder te kijken etc. Dus ze is zo op t land gezet.
Verder zit haar rechterachterknie op slot. Ze loopt op 4 benen wel. Ze kan alleen haar been niet optillen. Zodat ze met haar hoef over de straat 'schuurt' zegmaar. Dus ze loopt op 3 benen en hinkt er met de andere achteraan. Ik stuur je wel een filmpje anders via pb :).
Nu stond hij dus al op slot toen ze kwam. De oude eigenaar zei dat t met een paar dagen wel los zou schieten. Maar dat is niet gebeurd. Dus spieren kweken kan nh gewoon niet.
Binnendoor zetten heeft niet geholpen en achteruit ook niet. Da kon m ook niet terugdrukken zegmaar..
Eigg is er geen optie. Inslapen is t beste. Al heeft ze verder geen pijn..

Dus hoelang de knie precies op slot staat weet ik niet. Sowieso al 3/4 weken. Als hij los zou schieten, konden we wel spieren kweken, maar dat kan nu gewoon niet..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:29

Kunnen ze pees niet blisteren?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 21:30

linnie050 schreef:
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... ie-op-slot

Hier staat als je het zelfs met de hand niet meer los krijgt of Bv met achterwaarts gaan dan ze het dan door middel van operatie moeten doen.

Inderdaad deze pony kan niet normaal meer lopen.
Als je nichtje de pony nog in zit om te rijden vind ik dit diep triest voor de pony.

Hoop dat voor de pony een fijne oplossing komt.

Inderdaad door een operatie. Maar de da vind dat gewoon geen (goede) optie voor n shet. Ook door de risico's..
Er word verder niet(!) op gereden. Dat was de bedoeling. Ze is als rijpony gekocht. Maar door dit kan dat gewoon niet. Dus dat is ook niet gebeurd :).

En wat er nu precies gaat gebeuren, weet k niet, hihi

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 21:30

janderegelaa schreef:
Kunnen ze pees niet blisteren?

Wattess? :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:39

Heftig hoor! Sorry natuurlijk: zus moet dus nicht zijn...

Jouw nicht heeft het dus niet gezien toen ze haar kocht, dat is erg jammer. Ik snap ook wel dat een operatie geen optie is, gezien de leeftijd van het diertje en gezien je niet weet hoe lang ze er al mee rondhobbelt. Wel is het volgens mij geen optie hier een kind op te zetten als ze zo moeilijk loopt.
Ze kan het nog overwegen er een goedopgeleide osteopaat naar te laten kijken, soms kunnen die in dit soort gevallen nog wonderen verrichten en de knie losmaken. Daarna dan fysio en zelf oefeningen om die kniebanden te versterken, maar dat had je denk ik al wel begrepen.

Als dat niet werkt of je nicht wil dat niet denk ik zelf dat er voor die pony maar 1 oplossing is... Triest of niet, dit is ook triest, als vluchtdier kan ze dus nooit een keer onverwacht wegrennen als ze ergens van schrikt. Ik vrees dat je nicht op zoek zal moeten gaan naar een nieuwe pony voor haar dochtertje.

Blisteren is een methode waarbij een brandend iets op de plek gesmeerd wordt ( kan ook door vriesbranden), waardoor dat gebied ongevoeliger wordt. Het is een heel ouderwetse methode, die voor zover ik weet officieel niet meer wordt toegepast. Het werd vroeger bij dravers veel toegepast bij problemen in de peesgebieden. Ik persoonlijk denk niet dat dat in dit geval iets zou kunnen doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:57

Ik heb dit vorig jaar met mijn toen 6 jarige pony laten doen, en helaas is het dus misgegaan..
Pony is zich op dit moment letterlijk kapot aan het lopen, we geven hem nog een half jaar tot een jaar, en dan is hij op en gaat met pensioen op 7 jarige leeftijd.....
En niet het slechte been is dan kapot, maar juist de goede die hij extreem veel belast om het andere been te ontlasten.

Maar zo lang al de knie op slot is echt extreem pijnlijk voor die pony, onderneem dus zo snel mogelijk actie!
De mijne heeft bijna 2 weken op slot gezeten, en zat echt aan de zware pijnstillers 24 uur per dag toen. Dit was trouwens in afwachting op toestemming voor de operatie voor het doorsnijden van de pees.
Persoonlijk liever opereren en er niets mee kunnen later, dan zo te laten toch? Anders is waarschijnlijk inslapen de beste optie....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:58

Een pees doorsnijden is het allerlaatste wat je moet doen! De knie wordt onstabiel in beweging en de pony kan niet meer staand slapen.

Blisteren wordt toch nog wel gedaan. De pees wordt ingespoten met een irriterende vloeistof waardoor je littekenvorming krijgt en de pees strakker gaat staan. En dan kan de pony zelf zijn been weer van het slot halen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 22:11

Lowara schreef:
Ik heb dit vorig jaar met mijn toen 6 jarige pony laten doen, en helaas is het dus misgegaan..
Pony is zich op dit moment letterlijk kapot aan het lopen, we geven hem nog een half jaar tot een jaar, en dan is hij op en gaat met pensioen op 7 jarige leeftijd.....
En niet het slechte been is dan kapot, maar juist de goede die hij extreem veel belast om het andere been te ontlasten.

Maar zo lang al de knie op slot is echt extreem pijnlijk voor die pony, onderneem dus zo snel mogelijk actie!
De mijne heeft bijna 2 weken op slot gezeten, en zat echt aan de zware pijnstillers 24 uur per dag toen. Dit was trouwens in afwachting op toestemming voor de operatie voor het doorsnijden van de pees.
Persoonlijk liever opereren en er niets mee kunnen later, dan zo te laten toch? Anders is waarschijnlijk inslapen de beste optie....

Is het echt pijnlijk? ;o. De da zegt van niet...
Nu wil ze dus, omdat t geen pijn doet, de pony naar iemand anders doen om haar dan bij n ouder paard te zetten.. Maar dan hoop ik dat diegene slim genoeg is om haar wel te laten inslapen..
Nu lijkt het niet alsof ze pijn heeft. Maar t kan dat ze gewoon zo doet..

Ik twijfel gewoon om zelf de da een keertje te bellen. Heb diegene nooit gezien of gesproken. Door mn werk.. Wsant het is wel sneu als ze wel pijn heeft :(.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:02

Ìk denk dat Janderegelaar bedoelt dat er een irriterende vloeistof tegen de band aan gespoten wordt om littekenweefsel op de band te krijgen zodat deze stugger en strakker wordt waardoor de knie niet meer op slot gaat. Dit kan idd een oplossing zijn. Mijn paard is inmiddels drie keer gekliefd, ingespoten, anabolen en corticos gehad en achterijzers waarmee hij zwaar binnen door gezet is en nog staat hij regelmatig op slot.

Je kunt proberen balkjes met hem te lopen. Veel rechte lijnen, heuvel op en af. Achterwaarts oefenen, zijgangen aan de hand. Mijn dierenarts raadde het doorhalen van de pees idd ook af ivm artrose.

Edit zie idd dat je dat bedoelt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 05:37

Kimmie Hoe wil je balkjes lopen met een pony die haar been mee sleept en niet op kan tillen?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:41

Linnie050 je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat hij nu los was en regelmatig op slot slaat.

Voor nu als je iets wilt proberen zou ik er een goede osteopaat of iets bij halen want reken maar dat de lenden spieren verkrampt zijn door de gedwongen houding waarin ze nu zitten.